نصب اولین اکونومایزر کشور بر روی دیگ بخار در شرکت پالایش نفت تهران

    کد خبر :78061

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت تهران از نصب یک دستگاه اکونومایزر بر روی یکی ازدیگ های بخار این شرکت برای اولین بار در کشور(با توجه به نوع بویلر) خبر داد .

به گزارش ایلنا، احمد خیری پیرامون اجرای این طرح گفت :کوره های فرآیندی و دیگهای بخار در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از اهمیت ویژه ای برخوردارند. با ادامه روند افزایش قیمت سوخت و شدت گرفتن مقررات زیست محیطی، میبایست تمهیدات بیشتری برای استفاده از جرم و انرژی هدررفته صورت گیرد. تلفات حرارتی در یک کوره به شکلهای متفاوتی وجود دارد که نمونه عمده آن تلفات گازهای حاصل از احتراق از دودکش هاست. از سوی دیگر افزایش دی اکسید کربن ناشی از سوخت سبب افزایش گازهای گلخانه ای می شود که خود مشکلات و مسائل محیط زیستی را به دنبال خواهد داشت .

وی ادامه داد: صرفه جویی در مصرف سوخت و بهینه سازی مصرف انرژی که می تواند اهداف ذکرشده را در پی گیرد، به طرق مختلف صورت می پذیرد. روشهای کم خرج همانند تنظیم دقیق احتراق، کنترل مقدار اکسیژن، مراقبت و نگهداری صحیح ، انجام تعمیرات اصولی و به موقع و مؤثر دیگهای بخار و کوره ها مهمترین عوامل در افزایش بازدهی دستگاه ها هستند که این امر در شرکت پالایش نفت تهران با ایجاد دستورالعمل ها، روشهای نگهداری و پیگیری مستمر کارکنان بهرهبرداری با همکاری تعمیرات و نظارت ادارات مهندسی محقق شده است.اما روشهای پرهزینه همچون نصب دستگاههای بازیافت حرارتی و تجهیزات پیش گرم هوا که تأثیر بسزایی بر راندمان حرارتی دستگاهها دارد، به عنوان یکی از اهداف شاخص این شرکت قرارگرفته و برای به انجام رسیدن آنها برنامه ریزی مدون انجام و بودجه مورد نیاز تخصیص داده شده است.

خیری با اشاره به 8 دستگاه بویلر به ظرفیت 145 تن در ساعت در شرکت پالایش نفت تهران تصریح کرد: 7 دستگاه از آنها به دلیل قدیمی بودن طراحی ، پتانسیل نصب دستگاه بازیافت حرارتی (اکونومایزر ) از دود خروجی از دودکش را دارا هستند .

وی پیرامون نصب اولین دستگاه اکونومایزر کشور(با توجه به نوع بویلر) در شرکت پالایش نفت تهران اظهار داشت: مطابق استراتژی و اهداف تعیین شده، طراحی و نصب یک دستگاه پالایشگاه جنوبی در دستور کار مهندسی طرحهای این شرکت C اکونومایزر بر روی دیگ بخار قرار گرفت. با تلاش بی وقفه همکاران مراحل تأمین و ساخت تجهیزات در دیماه سال گذشته به اتمام رسید و بویلر مذکور در بهمن ماه جهت نصب اکونومایزر از سرویس خارج و پس از انجام اقدامات و اصلاحات موردنیاز در اسفندماه 1395 با نظارت کارگروههای تخصصی بهره برداری ، مهندسی طرحها و مهندسی پالایش با موفقیت کامل در سرویس قرار گرفت.

خیری هزینه اجرای این طرح را 13 میلیارد ریال برشمرد و افزود: با توجه به افزایش راندمان 5 درصدی بویلر، مدتزمان بازگشت سرمایه اولیه 16 ماه محاسبه شده است و بر این اساس میزان صرفه جویی در مصرف سوخت 3200 تن در سال برآورد می شود. همچنین از دیگر دستاوردهای مهم این طرح می توان به کاهش انتشار سالیانه حدود 100 تن اکسیدهای گوگردی و 8600 تن 2 COاشاره نمود.

این مقام مسئول در پایان از نصب و بهره برداری دومین اکونومایزر در شرکت پالایش نفت تهران خبر داد و گفت : با توجه به موفقیتآمیز بودن این پروژه برنامهریزیهای لازم جهت نصب دومین اکونومایزر همراه با تعمیرات اساسی واحد آیزوماکس و ئیدروژن انجامگرفته و به نظر میرسد تا اواخر مهرماه سال جاری پروژه فوق به بهرهبرداری کامل برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید