جلوگیری از تخریب بیشتر محوطه تاریخی کهنه‌کلوخ خراسان‌جنوبی

    کد خبر :77878

تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه کهنه‌کلوخ خراسان‌جنوبی، مرکزی تولیدی یا کارگاهی در قرون میانی اسلامی برخوردار از سرباره کوره‌های فلزگری و پخت سفال و کانال سفال، برای جلوگیری از تخریب بیشتر آن انجام شد.

به‌گزارش ایلنا، محمد فرجامی، سرپرست گمانه‌زنی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه کهنه‌کلوخ در خراسان‌جنوبی، با اعلام این خبر گفت: متأسفانه از ابتدای قرن چهاردهم فعالیت‌های کشاورزی در دشت حسین‌آباد باعث تخریب این محوطه باستانی شده است.

به‌گفته این باستان‌شناس، برای حفاظت از محوطه کهنه‌کلوخ و جلوگیری از تخریب بیشتر و مطالعه داده‌ها و یافته‌های این محوطه ارزشمند، برنامه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این محوطه با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در تیرماه سال جاری اجرا شد.

او افزود: علاوه‌بر تعیین حریم محوطه، قلعه حسین‌آباد در داخل محوطه هم که بنایی صفوی است مطالعه و مستندنگاری شد.

او با اشاره به آغاز تعیین حریم محوطه با استفاده از عکس‌های هوایی در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی و بررسی آن‌ها گفت: در این تصاویر میزان تخریب محوطه در طول این دوران مشخص است.

به‌گفته فرجامی، در این برنامه نزدیک به ۲۵ گمانه در ابعاد مختلف برای تعیین حریم و محدوده باستانی آن حفر و کاوش شد.

این باستان‌شناس افزود: سفالینه‌ها و داده‌های حاصل از گمانه عکاسی، طراحی و ترسیم شده است که گزارش کامل این برنامه تحویل پژوهشکده باستان‌شناسی می‌شود و در پایان کار و پس از مشخص شدن محدوده محوطه، حریم نیز آن با تابلو مشخص شد

او با اشاره به ارتباط محوطه باستانی کهنه‌کلوخ با قلاع قرون میانی اسلامی (اسماعیلی) در محدوده سربیشه و مؤمن‌آباد گفت: داده‌های مشابه این محوطه را در قلاعی چون قلعه کوه سربیشه، قلعه کوه درح، قلاع ناحیه گرسک و قلعه کل حسن صباح (مؤمن‌آباد) می‌توان مشاهده کرد.

به‌گفته فرجامی، مشابه یافته‌های این فصل را در محوطه کهنک در ۴۰کیلومتری غرب این محوطه نیز می‌توان دید.

این باستان‌شناس در پایان اظهار کرد: کهنه‌کلوخ از محدود محوطه‌های ارزشمند و غنی قرون میانی اسلامی در شرق رشته‌کوه مؤمن‌آباد مرکز اسماعیلیه در خراسان‌جنوبی و شهرستان سربیشه به‌حساب می‌آید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید