استمرار «جایزه ویستا» تداوم اثرگذاری بر هنر معاصر است

    کد خبر :77790

گــــالری «ویستا» در دومین سال پیاپی فراخوان «جــایزه ویستا» را اعلام کرد تا بر این اساس بار دیگر به ارزشیابی و فکـر ایده های معاصر هنری و معرفی و اجـرای طــرح بـرتر بپردازد.

پریسا پهلوان مدیر گالری «ویستا» درباره «جایزه ویستا» که طی آن ۳۰ میلیون تومان به ایده و طرح برتر تعلق می گیرد، به خبرنگار مهر گفت: ما در گالری «ویستا» به رویکرد و نگاه متفاوتی در عرصه گالری داری معتقد هستیم و دنبال این هستم تا بستری برای هنرمندان جوان فراهم شود و خودمان نیز در عرصه هنر معاصر با ویژگی ها و کارکردی که دارد، حرکتی موثر انجام دهیم. در هنر معاصر ایده هنرمند بخشی از اثر است و سعی ما این است که در این بخش، فضایی جدید را باز کنیم. این احساس را بسیاری از هنرمندان نیز دارند و با ما در میان گذاشتند.

وی ادامه داد: شخصا علاقمند هستم سهمی هر چند کوچک در آینده هنر ایران و حرکت های نوآورانه و خلاقانه داشته باشم. هر چند تداوم یک مسیر قطعا برای یک گالری اعتبار می آورد اما ما می توانستیم در همین راستا یک جشنواره ساده برگزار کنیم و قطعا در این صورت کارمان راحت تر بود. در دوره قبل بالغ بر ۵۰ ساعت کار کارشناسی روی ۱۶۰ اثر رسیده انجام شد که بسیار وقت گیر بود اما این فرایند در عین حال بسیار هیجان انگیز بود. ضمن اینکه برخی از این هنرمندان می توانند تبدیل به سرمایه گالری شوند و بستر کاری برای شان فراهم شود.

این گالری دار با بیان اینکه «جایزه ویستا» بیش از آنکه یک جایزه مالی باشد یک حرکت فرهنگی و هنری و انسانی است، بیان کرد: ما در دوره دوم «جایزه ویستا» در شورای سیاستگذاری تغییرات زیادی نداشتیم و همانطور که از در دوره اول قرار بود، همچنان به ایده هنرمند بها می دهیم. همچنان محدودیت سنی نداریم ولی کسی که پروپزال خود را می فرستد و در چند نوبت بررسی می شود، باید یک رزومه حداقلی داشته باشد. این را هم اضافه کنم که ممکن است در ادامه یک یا دو نفر به جمع داوران اضافه شود.

پهلوان گفت: ما دوره قبل را به لحاظ آمار رسیده و تحلیل این آمار از نظر تعداد آثار رسیده در بخش چیدمان، ویدئو و… و حتی تعداد آثار رسیده به تفکیک جنسیت و سن، به دست آوردیم که به نظرم بعد از برگزای چند دوره، این آمار بسیار مفید خواهد بود. همچنین امسال دبیرخانه و تبلیغات خود را قوی تر کردیم. هر چند دوره قبل از شهرستان ها و خارج از کشور هم طرح به دستمان رسید اما یکی از انتقادها به ما این بود که خبر این جایزه به گوش بسیاری از هنرمندان خصوصا در شهرستان ها نرسید. امسال زمان این جایزه را تمدید نمی کنیم و امیدواریم ۲۱ دی ماه در موزه هنرهای معاصر یا خانه هنرمندان بتوانیم مراسم و نمایشگاه آثار برتر را برگزار کنیم.

در بخشی از فراخوان «جایزه ویستا» آمده است: هنرمنـد امروز قـالب و مـوضوع را در کـنار هم به عنـوان «محتـوا» می بیند و در قالبی کـه به هردو توجه می کند به طـرح ایـده دربارهٔ «چگـونگــی» اثر هـنری می پـردازد. ویســتـا به معنـی اندیشـه اسـت. از این رو گــــالری ویستــــا همچـون سال گـذشته در دومین دورهٔ جــایزه ویستــا بر اساس ارزشیابی و فکـر ایده های معاصر هنری مـی کـوشد تـا شرایطی برای معرفی و اجـرای طــرح بـرتـر فراهـم آورد. همچـون دوره پیشین آنچه مـورد تـوجه شورای برگـزاری است، فارغ از دغدغه ها و ضوابط جاری در جریان های هنر ایران بها دادن به ایده هایی است کـه بدان سبب هنرمندان می کوشند تا طراحی نو تدوین و تالیف کـنند و در قالب پروپوزال های ارائه شده قادرند تا به معرفی و دفاع از طـرح پیشنهـادی خود بپــردازند. لـذا مـجموعـه ای از معیـارهـا هـمچـون تازگـی طرح‌ها، معاصر بودن اجرایی بودن، ارزش های تئوریـک زیبا شناسانه، چالش بر انگـیزی آثار از لحاظ زیبایی شناختـی و محتوایـی، در کـنار مُعرف و گـویا بودن پـروپوزال ها و تنـاسب ایـده و راهکـارهای اجرایی پیش بینی شده مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

هیات برگزاری این جایزه عبارتند از: حمید سوری، رزیتا شرف جهان، بهرنگ صمد زادگان، امیرعلی قاسمی، بهنام کامرانی

علاقمندان تا ۳۰ مهرماه فرصت دارند پروپزال و مدارک خود را به سایت «جایزه ویستا» ارسال کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید