جدیدترین اخبار
۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰ اجتماعی کد خبر :77753
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

تصور می‌کنند آموزش‌وپرورش بنگاه سیاسی است/تحول بنیادین عملیاتی نشد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه هم اکنون این تصور ایجاد شده است که آموزش و پرورش به لحاظ مدیریت باید به یک بنگاه سیاسی تبدیل شود، گفت: اکثر مباحث تحول بنیادین عملیاتی نشده است.

به گزارش  تسنیم، محمدمهدی زاهدی در رابطه با اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: اکثر مباحث مربوط به سند تحول عملیاتی نشده است و این سند در ۸ فصل تنظیم شده که فصل هفتم در ۲۳ محور اصلی به اهداف عملیاتی و راهکارها اشاره دارد.

وی افزود: شاهد بودیم که با عنوان اجرای سند تحول بنیادین، پایه ششم را بدون تامین معلم مورد نیاز و کلاس‌های درس مورد نیاز به دوره ابتدایی اضافه کردند، تا پیش از آن اغلب مدارس کلاس‌هایشان برای ۵ پایه بود و با اضافه شدن پایه ششم مجبور شدند آزمایشگاه یا حتی اتاق سرایدار را کلاس درس کنند.

* آموزش‌وپرورش را به لحاظ مدیریت به بنگاه سیاسی تبدیل کردند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه نگاه سیاسی به مدیریت آموزش و پرورش و آموزش عالی نیز یکی از مشکلات کشور است، گفت: هم اکنون این تصور ایجاد شده است که آموزش و پرورش به لحاظ مدیریت باید به یک بنگاه سیاسی تبدیل شود و به جریان سیاسی حاکم وابسته باشد تا در جهت تامین اهداف آن حرکت کند.

زاهدی ادامه داد: در چهار سال گذشته وزرایی به آموزش‌وپرورش آمدند که برنامه‌های فرهنگی مختلفی را اجرا کردند اما تا چه اندازه به صورت تخصصی سند تحول بنیادین را دنبال کردند همچنین افرادی براساس وابستگی به جریان‌های سیاسی و بدون توجه به صلاحیت‌های تخصصی به عنوان مدیران آموزش‌وپرورش انتخاب شدند.

وی با اشاره به اینکه نگاه سیاسی به آموزش‌وپرورش در تمام دولت‌ها وجود دارد و در برخی موارد پررنگ‌تر و در برخی موارد کمرنگ‌تر بروز می‌کند، افزود: هم‌اکنون برای هدایت استعداد تحصیلی دانش‌آموزان مشکلاتی وجود دارد به گونه‌ای که اکثر دانش‌آموزان به رشته تجربی گرایش دارند به دلیل آنکه جایگاه اجتماعی و درآمد آن در سطح بالایی قرار دارد و این باعث شده در کنکور بیش از ۵۰۰ هزار نفر داوطلب رشته تجربی باشند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: نظام صلاحیت‌های حرفه‌ای و پرداخت حقوق و دستمزد در کشور به خوبی جانیفتاده است و نوعی بی‌عدالتی را شاهد هستیم، این عامل بیرونی بر آموزش‌وپرورش تأثیر گذاشته است و دانش‌آموزان تمایلی برای حضور در رشته‌های فنی و مهارتی ندارند در حالیکه آینده این رشته‌ها بیشتر به نفعشان است؛ چرا در کشور به نیروهای کاردان و تربیت آنها توجه نمی‌کنیم تا بتوانند از صنعت گره‌گشایی کنند.

* وعده‌های تبلیغاتی بدون پشتوانه برای جذب رای فرهنگیان

زاهدی ادامه داد: بسیاری از نماینده‌های مجلس و کاندیداهای ریاست جمهوری برای تبلیغات، وعده‌های بسیاری درباره فرهنگیان می‌دهند اما وقتی به پُست می‌رسند نمی‌توانند آنها را محقق کنند و این مسئله باعث دلسردی فرهنگیان می‌شود؛ در سند تحول بنیادین به بحث رتبه‌بندی اشاره شده و آمده است، سنجش صلاحیت عمومی و تخصصی حرفه‌ای یعنی نظام رتبه‌بندی معلمان و طراحی و استقرار نظام خاص بازنشستگی فرهنگیان، برای تحقق این مسائل تا به امروز چه اقداماتی شده است؟

* طرح رتبه بندی اجرا شده در آموزش‌‌وپرورش رتبه بندی واقعی نیست

وی با اشاره به اینکه علت وعده‌های کاندیداها در ایام تبلیغات انتخاباتی، جمعیت بالای فرهنگیان و قدرت اثرگذاری آنهاست، افزود: سه سال قبل، مبلغی را به حقوق فرهنگیان اضافه کردند و گفتند این طرح رتبه بندی است اما بارها با مسئولان آموزش‌وپرورش و سازمان برنامه و بودجه جلسه گذاشتیم و بحث کردیم که کجای آن رتبه بندی است؟

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد:‌معلم انتظار دارد با او صادقانه رفتار و جایگاهش را حفظ کنیم اما زمانی که مشاهده می‌کند بدین صورت با او رفتار می‌شود، نتیجه منفی آن باعث دلسردی و تاثیر برکلاس درس می‌شود، کلاسی که معلم باید سند تحول بنیادین را در آن اجرا کند.

زاهدی مطرح کرد: زیرنظام‌های اصلی سند تحول بنیادین هنوز طراحی نشده است، یکی از مشکلات آموزش‌وپرورش بحث ساختار و تشکیلات است هم‌اکنون ادعا می‌کنند ۷۰ هزار معلم مازاد داریم که از نظر ریالی سالانه مبلغ زیادی باید به آنها حقوق پرداخت شود و از سوی دیگر در برخی مناطق کمبود معلم داریم که برای جبران آن باید ساعات حق‌التدریس پرداخت شود.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به اینکه برای اجرای سند تحول بنیادین باید ریل ایجاد کرد، گفت: ریل‌های اجرای سند تحول بنیادین، زیرنظام‌های آن است که باید طی مدت یک سال از زمان تصویب سند تدوین می‌شد اما تا به امروز تدوین نشده است و تا زیرنظام‌ها طراحی نشود نمی‌دانیم که به طور دقیق در این وزارتخانه چقدر بودجه نیاز داریم.

وبگردی

روی خط خبر

  • مرگ مشکوک موسس میلیاردر شرکت بزرگ دارویی کانادا
  • ۳۹۶ نفر به اتهام همکاری با گروه گولن در ترکیه دستگیر شدند
  • عربستان عمده‌ترین خریدار سلاح انگلیس/۶۰درصد جنگ افزارهای انگلیس راهی خاورمیانه می‌شود
  • وزیر ارتباطات چهار معاون خود را تغییر داد
  • ادعای میانگین رقم ۶۳٫۸ میلیون تومان حقوق سالیانه کارکنان نهاد، بی‌پایه و اساس است
  • نعمت احمدی: تعجب می کنم که برخی میگویند ملت از رای به روحانی پشیمانند
  • ناگفته های مجید انصاری از فرمان هشت ماده ای امام: یک عده می گفتند چرا امام تیغ ضدانقلاب را تیز می کند؟
  • ولایتی: کمک‌های ایران نبود، جای عبادی، بغدادی نشسته بود/ هدف اصلی داعش، ایران بود
  • ترامپ؛ بازنده تحریم های آمریکا علیه کره شمالی
  • جهانگیری: نباید رئیس‌جمهور جدید فکر کند هرچه رئیس‌جمهور قبلی کرده غلط است
  • واکنش ستادکل نیروهای مسلح به “اظهارات مضحک” نیکی هیلی
  • توضیح سازمان برنامه و بودجه درباره ” تکدر رئیس جمهور” از گرانی ارز
  • پایگاه اطلاع رسانی دولت خبر سایت حامی دولت را تلویحاً تکذیب کرد؛ سیف ماندنی است
  • ابلاغ یک قانون توسط روحانی
  • سفارت آمریکا ادعای دخالت در روند انتخابات روسیه را رد کرد
  • ترامپ سفارت ۱.۳ میلیارد دلاری آمریکا در لندن را افتتاح می‌کند
  • پوتین: اتحادیه اقتصادی اوراسیا دستاورد بزرگ است
  • سفیر ایران در اردن: بهبود روابط ریاض و تل‌آویو برای مقابله با ایران نیست
  • گزارش تصویری از کنسرت سیروان خسروی
  • آیا خشونت میان دختران افزایش یافته است؟
  • نرخ جدید خدمات کارواش و پارکینگ‌ها و توقفگاه‌های شهر تهران اعلام شد
  • مگر اینکه زلزله بتواند نقاط کور را به چشم مدیران نشان دهد!
  • آخرین وضعیت پرونده دکل نفتی گم شده
  • دعوت ویژه از مهران مدیری و برنامه «دورهمی»
  • ابهام در جزیره: فضای کسب‌و‌کار در بریتانیا پس از برگزیت
  • خاطره بازی با کارتون های نوستالژی دهه ۶۰ /عکس
  • این خرس رو به مرگ است و خونش گردن ماست
  • بطحایی: بیسوادی در مناطق مرزی، شاه‌بیت معضلات جامعه است
  • اقدام پلیسی برای مهار آسیبهای اجتماعی کارساز نیست
  • اجرای طرح آموزش الکترونیکی برای بازگرداندن دانش‌آموزان محروم به چرخه تحصیل