«جایزه درست‌نویسی مطبوعات» برگزار می‌شود

    کد خبر :77732

پنجمین دوره «جایزه درست‌نویسی مطبوعات» به همت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار می‌شود.

به گزارش  پویا؛ متن آئین‌نامه پنجمین دوره از جایزه درست‌نویسی مطبوعات به این شرح است:

«یکی از وظایف‌ مهم رسانه‌ها انتقال درست پیام به بهترین شکل در کمترین زمان است؛ زبان به‌عنوان ابزار ارتباطی نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

کاربرد درست زبان برپای قواعد آن و با استناد به اصول و مبانی نگارش، نخستین و مهم‌ترین وظیفه هر رسانه است؛ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باهدف کمک به ارتقای جایگاه زبان فارسی و با توجه به لزوم ایجاد زمینه‌های مناسب برای رشد و اعتلای زبان مطبوعات، هرسال جایزه ای به نشریات مکتوب و الکترونیکی منتخب اهدا می‌کند.

تشکیلات

1. شورای سیاست‌گذاری: رئیس فرهنگستان، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سه عضو شورای فرهنگستان، نماینده معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان.

وظایف: تعیین سیاستهای کلی همچون تصویب شیوه نامه‌ها و آئین‌نامه‌ها، تعیین نوع و تعداد نشریات و جوایز، شیوه انتخاب داوران.

2. کارگروه: سه عضو شورای فرهنگستان، نماینده معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر جایزه و یک کارشناس گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، یک نفر از ویراستاران برجسته کشور با سابقه مطبوعاتی به انتخاب معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

وظایف: تدوین شیوه‌نامه‌ها و آئین‌نامه‌ها، پیشنهاد نوع و تعداد نشریات و جوایز، تعیین صلاحیت داوران، انتخاب مصداقها و تعیین نحوه بررسی آثار و تصمیم‌گیری در کلیه امور جایزه.

داوران

ویراستاران خبره فرهنگستان به پیشنهاد گروه‌های علمی و تأیید کارگروه.

دامنه انتخاب و جوایز

تبصره: به همراه سکه لوح یادبود «جایزه فرهنگستان به جشنواره مطبوعات» نیز اهدا می‌شود.

تبصره: منعی برای انتخاب مجدد نشریاتی که در دوره‌های قبلی حائز رتبه شده‌اند، در صورت کسب امتیاز لازم، وجود ندارد.

معیارهای ارزیابی

شامل نکات مربوط به ویرایش فنی و زبانی به شرح جدول زیر است:

توضیح

1. به ازای هر کاربرد نادرست یک نمره منفی داده می‌شود.

2. در موارد نادرست که تکرار می‌شوند، فقط یک‌بار امتیاز کم می‌شود.

3. در داوری، تفاوتهای زبان روزنامه‌نگاری در خبر که مبتنی بر سرعت است با زبان مقاله‌نویسی، رعایت می‌شود.

منابع مورد استناد داوران

1. فرهنگ املایی خط فارسی؛ 2. دستور خطّّ فارسی؛ 3. واژه‌های مصوب فرهنگستان (13 جلد).

توضیح: هر سه منبع به‌صورت برخط در وبگاه فرهنگستان به نشانی persianacademy.ir در دسترس است.

بررسی آثار

1. هر اثر را دو داور بر اساس برگه ارزیابی و معیارهای تعیین‌شده بررسی می‌کنند و نتیجه بررسی در کارگروه مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

2. مبنای بررسی آثار در روزنامه‌ها، انتخاب تصادفی یک خبر تولیدی و دو مطلب از بخشهای صفحه اول، گزارش، سرمقاله، مقاله، مصاحبه (جمعاً حدود 200 جمله) و در خبرگزاریها و پایگاه‌های خبری، انتخاب تصادفی دو خبر تولیدی از بخش خبر خواهد بود.

3. انتخابهای تصادفی از همه روزنامه‌ها متعلق به روز واحد خواهد بود. روزنامه‌هایی که نسخه‌ای از روز اعلام شده را به ستاد ذی‌ربط مستقر در فرهنگستان نرسانند به مرحله داوری راه نمی‌یابند.

4. به رسانه‌هایی که دوره‌های مورد تأیید فرهنگستان در زمینه ‌درست‌نویسی یا ویرایش برای روزنامه‌نگاران خود برگزار می‌کنند (بسته به شرح دروس، نفر، ساعت و سطح مدرسان) به ازای هر دوره، 5 امتیاز تعلق می‌گیرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق‌التدریس مدرسان این کارگاه‌ها را تا 50 دوره در سال پرداخت می‌کند.

نحوه داوری

داوری در دو مرحله انجام می‌شود: آثاری که در مرحله نخست 70 درصد امتیاز لازم را کسب کرده باشند به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند؛ از میان آثار منتخب در این مرحله سه روزنامه (کشوری، استانی، ورزشی) و یک خبرگزاری انتخاب می‌شود.

برای 5 رسانه برتر در هر گروه، یک دوره انتخاب تصادفی دیگر (مربوط به شماره‌های دیگر، اما مشابه برای هر 5 رسانه) نیز انجام می‌گیرد و معدل دو دور داوری، امتیاز نهایی خواهد بود.

زمان

برگزاری آئین اعطای جوایز در اختتامیه نمایشگاه مطبوعات خواهد بود.

به رسانه‌های مشمول جایزه توصیه می‌شود برای تعیین ضریب کیفی، در اسرع وقت با مراجعه به سامانه جامع رسانه‌های کشور به نشانی e-rasaneh.ir فرم خوداظهاری را تکمیل کنند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید