معاون توسعه فناوری معاونت علمی:

«اطفاء فناورانه حریق جنگلها و مراتع» از اهداف تسهیل‌گرانه معاونت علمی است

    کد خبر :77716

معاون توسعه فناوری معاونت علمی گفت: یکی از اهداف تسهیل‌گرانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استفاده از فناوری در اطفاء حریق جنگلها و مراتع کشور است.

به گزارش  پویا؛ علی وطنی در جلسه توسعه فناوریهای اطفاء حریق جنگلها و مراتع کشور که با حضور نمایندگان سازمان جنگلها و مراتع کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سرپرست دفتر هماهنگی مراکز علمی معاونت توسعه فناوری برگزار شد، اظهار کرد: صرف‌نظر از تقویت فرهنگ طبیعت‌دوستی و احترام به جنگلها و مراتع کشور به عنوان یک موهبت و نعمت الهی، مقابله فناورانه با این پدیده طبیعی و انسان مبنا، بر هیچ کسی پوشیده نیست.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: متأسفانه هر سال، بر اثر تغییرات اقلیم و البته بی‌توجهی بعضی از هموطنان، مساحت بسیار زیادی از جنگلها و مراتع کشور طعمه حریق می‌شوند و خسارات مالی و جانی فراوانی را به کشور تحمیل می‌کنند.

وی ضمن تأکید بر هم‌افزایی بیش از پیش دستگاه‌های ملی و محلی، اظهار کرد: اطفاء حریق جنگلها و مراتع کشور به دلیل گستردگی ابعاد مالی، ساختاری، حقوقی و قانونی از عهده یک سازمان یا یک دستگاه خارج است و باید همه دستگاه‌های ملی و محلی با پرهیز از اقدامات جزیره‌ای، با همکاری و مشارکت جدی یکدیگر نسبت به مدیریت این پدیده اقدام کنند.

وطنی تصریح کرد: معاونت علمی آماده است پیشنهادات و نظرات تخصصی دستگاه‌ها، سازمانها و اشخاص را در حوزه اطفاء حریق جنگلها و مراتع بشنود، بپذیرد، تحلیل کند و به کمک پیشنهاد‌دهندگان این معضل را حل کند.

تأیید طرح ایجاد مرکز ملی پایش جنگلها و مراتع کشور

در ادامه این جلسه، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه صنایع هوایی و هوانوردی معاونت علمی گفت: معاونت، سابقه همکاری بسیار خوبی با سازمان جنگلها و مراتع کشور در این زمینه دارد و معاون علمی نیز طرح ایجاد مرکز ملی پایش جنگلها و مراتع کشور را که با همکاری این سازمان راه‌اندازی خواهد شد مورد تأیید قرار داده‌اند.

به گفته منطقی، لازم است همکاریهای بیشتر و نزدیکتری بین معاونت و سازمان جنگلها و مراتع برای رفع موانع اجرایی شدن این طرح صورت گیرد.

وی همچنین افزود: ستاد آمادگی دارد بر اساس استانداردها و نظرات تخصصی سازمان جنگلها و مراتع کشور، قسمتهای مورد نیاز اصلاح طرح را ویرایش کند.

مهرشاد جواهردشتی؛ سرپرست دفتر هماهنگی مراکز علمی معاونت علمی و فناوری نیز در پایان این نشست گفت: معاونت، تجربه خوبی از مشارکت و همکاری بین دستگاهی با سازمان مدیریت بحران کشور در حوزه توسعه فناوریهای حوادث طبیعی و انسان‌ساز از جمله سیل، امداد و نجات، زلزله دارد و از این تجربه می‌توان در حل معضل حریق جنگلها و مراتع کشور استفاده کرد.

وی افزود: هدف این نشست، استفاده از ظرفیتها و بکارگیری منابع مالی و انسانی دستگاه‌های ذی‌نقش برای کاهش و رفع فناورانه این پدیده است.

جواهردشتی گفت: اکنون که سوابق اقدامات و فعالیتهای انجام شده و آسیبها و مشکلات این حوزه بیان شد، برای عملیاتی شدن مصوبات جلسه لازم است در اسرع وقت سازمان جنگلها و مراتع کشور با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، نیازهای فناورانه هر یک از مراحل حریق(پیش، حین، پس) را شناسایی و به معاونت اعلام تا پس از بررسیهای لازم و تأیید مکانیزم اجرای طرحهای مربوطه توسط معاون علمی اقدامات بعدی صورت گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید