روحاني بر روي لبه شمشير حرکت مي کند/ مردم موقعيت رئيس جمهور در چينش کابينه را درک مي کنند

    کد خبر :77703

حسن روحاني در فضاي ميان نهادهاي فرادولتي از يک سو و جامعه مدني از سوي ديگر قرار دارد.
دکتر مهدي مطهرنيا، تحليلگر ارشد مسائل سياسي، در گفتگو با آريا در تحليل خود از ترکيب کابينه دوازدهم گفت: حسن روحاني در فضاي ميان نهادهاي فرادولتي از يک سو و جامعه مدني از سوي ديگر قرار دارد. وي به عنوان يک سياستمدار متبحر بايد پاسخگوي نهادهاي فرادولتي و عامليت هاي ساختار حکومتي باشد. همچنين وي بايد پاسخگوي مطالبات مردمي باشد که فورا خواسته هايشان به نياز و در حال شکاف است و لذا دکتر روحاني بر روي لبه شمشير حرکت مي کند و گام برداشتن بر روي اين لبه کار هر فردي نيست و بسيار سخت است. روحاني همچنين در هيات دولت خود نيز پراگماتيسم بايد باشد. روحاني از يک سو به عنوان يک رئيس جمهور و از سوي ديگر به عنوان يک سياست ورزي که جامعه ملي از او انتظاراتي دارد، مطرح است. اکنون جامعه ملي مطالبات خود را درخواست مي کند و از روحاني نه به عنوان کانديداي رياست جمهوري بلکه پس از اين به عنوان رئيس دولت دوازدهم ياد خواهد کرد. رئيس دولت دوازدهم بايد پاسخگوي مطالبات مردم باشد و اگر نتواند مطالبات ملي را پاسخ گفته و براي ماندن در جريان قدرت 4 سال آينده بينديشد، تنها خواهد توانست به عنوان يک رئيس جمهور مانند روساي ديگر جمهوري کم و بيش باقي بماند اما به عنوان يک فرد سياستمدار موجود در جامعه ملي نمي تواند ايفاي نقش کند. لذا مردم اکنون به شعارها و شعور روحاني اعتماد دارند اما کابينه اي که وي معرفي کرده را متناسب با آن شعارها نمي بينند. همچنين مردم از وضعيت روحاني آگاه هستند و در نتيجه نهادهاي برخاسته از جامعه ملي به ويژه احزاب ملي در چارچوب تحول خواهي معنا مي شود و تمايل دارند در عين آنکه که گوينده مطالبات مردمي هستند، ادراک کننده بافت موقعيتي که روحاني در آن قرار دارد، نيز باشند از اين رو است که به روحاني روي آوردند و وجود روحاني را در مقام رياست جمهوري مصلحت ملي مي دانند نه يک انتخاب برتر ملي . لذا به دليل درک موقعيت روحاني به عنوان رئيس قوه مجريه در ساختار قدرت نظام جمهوري اسلامي ايران و همچنين درک تلاش هاي وي در انجام رساندن مطالبات ملي است که از وي حمايت مي کنند. اکنون نيز شاهد هستيم با وجود اينکه نقدهاي زيادي بر ترکيب کابينه وارد است از شخص روحاني حمايت بعمل مي آورند. لذا بايد گفت اينجاست که روحاني بايد تصميم بگيرد که مي خواهد رئيس جمهوري باشد که دست بسته حرکت کند و شعارهاي انتخاباتي خود را پس از تشکيل دولت به کناري نهد و زمينه هاي اقبال دروني را در نظام قدرت براي خود فراهم کند يا بر آن است که پاسخگوي مطالبات رو به افزايش مردم و سخنگوي درخواست هاي مردم از کل ساختار قدرت به ويِژه عملکرد مناسب هيات دولت تحت رياست وي براي جامعه عمل پوشيدن به وعده هايي باشد که به مردم عرضه داشته است.
اين کارشناس سياسي در خصوص ترکيب تيم اقتصادي دولت دوازدهم گفت: نهاونديان فردي است که در حوزه خصوصي سالها جناح هاي حکومتي به ويژه اصولگرايان مدعي بازار اقتصاد آزاد را هدايت کرده است. نهاونديان از بطن جريان اصولگرايان برخاسته و در اين جريان ريشه دارد. جرياني که مي تواند با توجه به دست هاي موجود در بازار اقتصاد به سرعت نوسان قيمت ها را پايين و بالا کند. روحاني مي داند از چه کساني در کجا استفاده نمايد.
وي در خصوص انتقادات اصلاح طلبان از ترکيب کابينه دولت دوازدهم گفت: اصلاح طلبان همواه انتقاد از وضع موجود را ستون فقرات اصلاح طلبي مي دانند. آنها در عين حال که چندين بار تذکر دادند که جامعه ملي روحاني مصلحت انديشي داشته باشد که بيش از آنکه مصالح نيروهاي سياسي را ببيند، مصالح ملي را مورد توجه قرار دهد، بيشترين حمايت را از شخص روحاني به عمل آوردند. اگر اصلاح طلبان جمله اي را در ارتباط با کابينه و مطالبات خود مي گويند، چندين جمله در حمايت از روحاني نيز بيان مي نمايند. لذا هر کدام از جناح هاي گوناگون سياسي در حوزه رسانه اي گزاره خود را انتخاب و برجسته سازي مي نمايد. اگر چه اصلاح طلبان رضايت کامل از کابينه دولت دوازدهم ندارند، اما دولت فعلي را نيز دولتي در حد توانايي هاي روحاني جهت مديريت آينده حرکت خود در ساختار قدرت مي بينند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید