پرونده عاملان قتل «بنیتا» تعیین شعبه شد

    کد خبر :77675

پرونده عاملان قتل «بنیتا» کودک هشت ماهه، برای رسیدگی به اتهامات متهمان به شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع شد.

به گزارش تسنیم، این پرونده برای رسیدگی به قاضی کشکولی ارجاع شده اما هنوز تعیین وقت نشده است.

29 تیر امسال بود که خبر ربوده شدن دختربچه هشت‌ماهه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ ماجرا از این قرار بود که پدر بنیتا برای باز کردن درب پارکینگ از خودرو پیاده می‌شود تا خودرو را داخل پارکینگ ببرد اما در همین حین، دو عابر پیاده‌‌ای که در حال گذر از آن خیابان بودند، با مشاهده خودروی روشن، پشت فرمان می‌نشینند و خودرو و بچه را با هم به سرقت می‌برند.

جست‌وجوها برای یافتن این کودک 8ماهه چند روز ادامه داشت تا اینکه پس از 6 روز و به‌رغم تمام تلاش‌ها، جسد دختربچه در خودروی به سرقت رفته در یکی از خیابان‌های پاکدشت ورامین پیدا می‌شود.

آن طور که دو متهم این پرونده اعتراف کرده‌اند، ساعاتی پس از سرقت و انتقال خودرو به خارج از تهران، خودرو و نوزاد هشت‌ماهه را در یکی از خیابان‌های شهرستان پاکدشت رها می‌کنند و متأسفانه کودک که داخل خودرو با شیشه‌های بالا کشیده شده بوده، بر اثر شدت گرما، گرسنگی و تشنگی، جان خود را از دست می‌دهد و مأموران با پیکر بی‌جان کودک مواجه می‌شوند.

تکذیب ادعای آزادی یکی از متهمان با فیش حقوقی

در ابتدای بازداشت این دو متهم، ادعا شد یکی از آنها که سابقه نیز دارد با فیش حقوقی از زندان آزاد شده اما سخنگوی قوه‌قضاییه این موضوع را تکذیب کرد و توضیح داد: گفته شده بود که یکی از متهمین 130 سابقه سرقت دارد و با یک کفالت آزاد شده و زمان آزادی این جرم را مرتکب شده که صحت ندارد. همچنین گفته شد که با یک فیش حقوقی آزاد شده که کاملا خلاف است و مطلقا صحت ندارد.

معاون اول قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد: آقای اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران گزارش داده که 130 فقره سرقت این متهم صحت ندارد. یک پرونده سرقت داشته که دستگیر شده است. در اثنای تحقیقات مشخص شده 12 فقره سرقت داخل ماشین انجام داده و 14 ماه بازداشت بوده است. بیش از این مقدار بازپرس یا دادسرا نمی‌تواند متهم را نگه دارد. بعد از 14 ماه بازداشت با قرار وثیقه 160 میلیون تومانی آزاد شده است. بنابراین با قرار کفالت آزاد نشده و 130 فقره سرقت هم نداشته است و در تحقیقات مشخص شده 12 فقره سرقت داخل ماشین داشته است که در این ارتباط نیز مجموعا به 55 ماه حبس و رد مال محکوم شده است که البته طبق قانون آیین دادرسی جدید اگر کسی دارای محکومیت مختلف باشد، به اشد آن محکوم و حکمش اجرا می‌شود و 3 سال از این 55 ماه قابل اجرا بوده است.

محسنی‌اژه‌ای درباره متهم دوم این پرونده نیز گفت: نفر دوم نیز با 4 گرم شیشه دستیگر شده بود. تا زمانی که محکوم شده بود و محکومیت پایان نیافته بود، آزاد نشده و در دادگاه به حبس، جزای نقدی و 50 ضربه شلاق محکوم شده و اردیبهشت 95 محکومیتش تمام شده است.

تماس متهم با مرکز پلیس و اعلام محل خودرو صحت ندارد

به گزارش تسنیم، در ادامه تحقیقات، یکی از متهمان مدعی شد که با پلیس تماس گرفته و محل خودرو را به پلیس اطلاع داده اما سخنگوی ناجا هم این موضوع را تکذیب کرد و گفت: پس از ادعای متهم ردیف دوم ربودن بنیتای 8ماهه مبنی بر تماس تلفنی با مرکز پلیس و سپس ادعای مراجعه حضوری به کلانتری خاتون‌آباد پاکدشت و اطلاع دادن در خصوص محل خودروی حامل بنیتا، یک تیم بازرسی با دستور فرمانده ناجا تشکیل شد و بررسی صحت و سقم ادعای این فرد در دستور کار این بازرسان قرار گرفت.

سخنگوی نیروی انتظامی افزود: با بررسی پرینت تمامی تماس‌ها با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 و همچنین بررسی تماس‌های گرفته‌‌شده با تلفن ثابت کلانتری مذکور مشخص شد هیچ‌گونه تماس تلفنی و پیامکی از 4 خط تلفن مجرمان این پرونده و یا حتی هیچ‌تماس تلفنی از کیوسک‌های تلفن همگانی با این 2 محل رخ نداده است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به ادعای دیگر متهم این پرونده، مبنی بر مراجعه حضوری به کلانتری خاتون‌آباد، تیم بازرسی دوربین‌های نظارت تصویری کلانتری خاتون‌آباد را مورد بررسی دقیق قرار داد و علاوه بر آن دفتر ثبت ورود خروج مراجعات مورد بازرسی دقیق قرار گرفت. همچنین از افسران نگهبان و دژبانان این نگهبانی نیز تحقیقات کاملی به عمل آمد و مشخص شد در تاریخ‌های مذکور هیچ‌گونه مراجعه‌ای توسط این افراد به کلانتری نشده است و تنها 3 هفته قبل از این حادثه این فرد برای سرقت کبوترهای خود به این کلانتری مراجعه کرده بود.

سردار منتظرالمهدی اضافه کرد: پس از مراجعه حضوری متهم با مسئولان کلانتری وی لب به اعتراف گشود و به ادعای کذب خود اعتراف کرد و تصریح کرد که نه مراجعه‌ای به کلانتری داشته و نه تماس تلفنی‌ در این خصوص با پلیس داشته است و این ادعاها تلاش برای فرار از مجازات سنگینی‌ است که در انتظار او است.

سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به انتشار خبری به‌نقل از پدر بنیتا مبنی بر مراجعه وی به یکی از واحدهای گشتی کلانتری روستای قاسم‌آباد پاکدشت و عدم توجه پلیس به اظهارات وی، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها حاکی از آن است که در محدوده استحفاظی شهرستان پاکدشت مکان یا روستایی به‌نام قاسم‌آباد وجود ندارد و همچنین پس از تماسی که با پدر بنیتا از سوی رئیس بازرسی استان در ساعت 13 و 5 دقیقه روز گذشته گرفته شد، پدر این دختربچه خردسال اعلام کرد که برای پیگیری موضوع مراجعه‌ای به کلانتری نداشته و مطالب منتشرشده منتسب به وی در شبکه‌های مجازی صحت ندارد.

پرداخت تفاضل دیه بنیتا از محل صندوق بیت‌المال

از جمله موضوعات مورد بحث در خصوص پرونده بنیتا و آتنا، پرداخت تفاضل دیه قاتل در صورت قتل عمد دانسته شدن و صدور حکم قصاص بود که حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در این خصوص توضیح داد: در مورد تفاضل دیه نیز ماده 428 قانون مجازات اسلامی، تعیین تکلیف کرده است. در این ماده آمده که در مواردی که جنایت نظم و امنیت عمومی را برهم زند یا احساسات عمومی را جریحه‌دار کند مثل این مورد یا برخی موارد مشابه مثل قتل آتنا و مصلحت در اجرای قصاص باشد و خواهان تمکن تفاضل را نداشته باشد، با درخواست دادستان و تایید رییس قوه قضاییه، مقدار مذکور از محل بیت المال پرداخت می شود.

قتل عمد یا شبه عمد

از دیگر موضوعات این پرونده که چند روزی نیز سر و صدا به پا کرد، بحث قتل عمد یا غیر عمد بودن اقدام متهمان بود که وکلا و حقوقدانان بر سر آن اختلاف داشتند، برخی وکلا مانند نورالله عزیزمحمدی قاضی سابق دادگستری رئیس شعبه 71 معتقد هستند اقدام متهم این پرونده مصداق بند پ ماده 290 قانون مجازات اسلامی و مصداق بارز قتل عمد است.

برخی دیگر مثل حسن تردست قاضی اسبق ویژه قتل می‌گویند« نمی‌شود با مطالب جراید، داوری منصفانه کرد زیرا باید تحقیقات جامعی صورت گیرد. اگر چنانچه آنها با توجه به شرایط شخصیتی و دیدن بچه‌ داخل ماشین، از سرقت منصرف شده باشند و خودرو را رها کرده باشند، انگیزه قتل عمد تضعیف می‌شود.»

محسنی‌اژه‌ای معاون اول قوه‌قضاییه و سخنگوی دستگاه قضا از متهمان این پرونده به عنوان «جانیان» یاد کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید