واکنشهای مشترک تاجیکان و ایرانیان به اتهامی عجیب

    کد خبر :77474

پخش یک فیلم درتلویزیون تاجیکستان، که در آن در اتهامی عجیب ،ایران به حمایت از قتلهای زنجیره‌ای در دوران جنگ داخلی تاجیکستان متهم شده است طی چند روز گذشته با واکنشهای بیشتر مشابه و مشترکی از سوی دوستداران تاریخ و فرهنگ مشترک دو ملت ایران و تاجیکستان مواجه شده است .

این خبر سرخط رسانه‌های فارسی‌زبان در داخل و خارج تاجیکستان و ایران و در فهرست پربیننده ترین مطالب رسانه‌های فارسی‌زبان قرار گرفته است و بحث در این مورد همچنان ادامه دارد.
در ایران و تاجیکستان بیشتر مردم و کارشناسان و همچنین سفارت جمهوری اسلامی در دوشنبه این خبر را عجیب و نادرست دانستند و این اتهام را کار دشمنان ارتباط دو ملت هم فرهنگ و زبان عنوان کردند.
سفارت جمهوری اسلامی ایران بلافاصله بعد از انتشار این خبر در بیانیه ای ادعاهای بی اساس مطرح شده در این فیلم را که روز سه شنبه 17 مرداد ( 8 اوت 2017) از تلویزیون تاجیکستان بخش شد، تکذیب کرد و نوشت: از این اتفاق متاسف است.
در این بیانیه آمده است تردیدی نیست که تهیه کنندگان این فیلم موفق به تخریب پیوندهای فرهنگی تمدنی و دوستی تاریخی دو ملت ایران و تاجیکستان نخواهند شد. ادعاهای مطرح شده در این فیلم از سوی اعتراف کنندگان محبوس و به نقل از کسانی است که قید حیات نیستند و بالطبع نمی تواند اعتباری داشته باشد.
سفارت ایران تاکید کرده است: حافظه تاریخی ملت شریف تاجیکستان خوب به یاد دارد و فراموش نخواهد کرد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بانیان و تضمین کنندگان اصلی صلح تاجیکستان و میزبان مذاکرات طرف های درگیر چه نقش سازنده ای برای پایان دادن به جنگ های داخلی این کشور در دهه 90 میلادی ایفا کرد.
سفارت جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که اقدامات تفرقه اندازانه در چارچوب خواست و منافع دو ملت نیست و از سوی کسانی دنبال می شود که مناسبات برادرانه ایران و تاجیکستان هم فرهنگ و همزبان را برنمی تابند.
رسانه های تاجیکستان ازجمله تارنمای آزادی به نقل از یک مسئول ایرانی که نامش عنوان نشد، نوشته اند که جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست، که کوتاه بیاید، نه در برابر آمریکا کوتاه آمده و نه در برابر هیچ یک از منفعت طلبان . تاجیکستان برای ما نه آمریکاست، نه اروپاست، نه عربستان سعودیست ، تاجیکستان برای ما واقعا عزیز است. ما وقتی می‌گوییم، تاجیکستان برای ما عزیز است، تعارف، که نمی‌کنیم، از نگاه صرف مصالح و منافع، هم نمی‌گوییم.
این موضوع در شبکه‌های اجتماعی طی سه روز گذشته داغ بوده است و در مجموع بیشتر افراد معتقد بودند ایران دوست واقعی تاجیکان است و این اتهامات علیه ایران درست نیست.
در کانال تلگرامی ایرتاج که جمعی از فرهیختگان دو کشور حضور دارند این موضوع را مورد بحث قرار داده و همه متفق القول بودند این اتهام صحت ندارد و افراد مغرض با این اتهامات خواهان جدایی دو ملت هستند.
عباس قنبری می گوید: ما به برادران تاجیکستان عشق می ورزیم و هیچگاه به تزلزل و یا تضعیف آن نمی اندیشیم.
وی افزود: دشمن مشترک ما می خواهد روابط ایران، افغانستان و تاجیکستان و دیگر کشورها را تیره کنند تا بر منابع طبیعی و ثروت های خدادادی ما سلطه یابد.
احمد شاه کامل زاده از فعالان اجتماعی تاجیکستان نیز در مصاحبه با یکی از رسانه های این کشور گفت: دست بیگانه در تیره سازی رابطه ایران و تاجیکستان نقش دارد و من سرمایه گذاری ایران برای شورش در تاجیکستان را باور نمی کنم.
فردوس اعظم یک فعال رسانه ای تاجیک نیز با رد این اتهام گفت ایران و تاجیکستان اینقدر به هم نزدیکند که ایران یعنی تاجیکستان و تاجیکستان یعنی ایران.
در تاجیکستان رسانه‌های مستقل و کارشناسان، پخش این فیلم و اتهام به ایران را را در مجموع به نفع تاجیکستان’ ندانستند.
داریوش رجبیان، روزنامه‌نگار تاجیک مقیم خارج نیز در صفحه فیسبوک خود نوشت: دیدن آن چه این روزها میان ایران و تاجیکستان می‌گذرد، دردناک است. به اندازه کندن ناخن از گوشت.
تاجیکان می گویند روابط دو کشور فراتر از تاریخ و به اسطوره‌ها پیوند می‌خورد .ایران در گذشته در کنار چین و روسیه یکی از سرمایه‌گذاران اصلی در اقتصاد تاجیکستان بود و تنها همکاری خوب می‌تواند به تقویت روابط بیانجامد.
ایران یکی از شریکان و متحدان نزدیک تاجیکستان است و این نزدیکی تنها به همکاریهای فرهنگی محدود نشده است.
چندین طرح بزرگ، از جمله تونل «استقلال»در گردنه انزاب و نیروگاه «سنگ‌توده-2» توسط ایران در تاجیکستان اجرا شده است.
روابط تهران – دوشنبه از ابتدای استقلال کشور فارسی زبان تاجیکستان در سال 1991 درحال رشد بوده است، به رسمیت شناختن استقلال تاجیکستان از سوی ایران به عنوان اولین کشور در جهان دلیلی بر این مدعاست.
در جریان ناآرامی های سال های 1997-1992 تاجیکستان، ایران برای رفع این ناآرامی ها پا پیش گذاشت و میزبانی چندین دور از مذاکرات صلح تاجیک ها را بر عهده گرفت به طوری که یکی از طرف های اصلی مذاکرات صلح به شمار می رفت.
حضور پررنگ ایران در بازسازی تاجیکستان از جمله در صحنه های اقتصادی این کشور هم بر روابط تنگاتنگ دو کشور افزوده است.
تحیلگران و کارشناسان ایران و تاجیکستان می گویند سردی روابط دو کشور فارسی زبان ایران و تاجیکستان به نفع طرفین نیست و لازم است مسوولان دو طرف به تنشهای بوجود آمده پایان دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید