راههاي جلوگيري از تحليل عضلات را بشناسيد

    کد خبر :77369

يک متخصص پزشکي ورزشي بيان اين‌که ممکن است فرد در زمان حضور در سوناي خشک تا يک کيلو وزن خود را از دست بدهد؛ اما وزن از دست رفته، نشان از کاهش چربي نيست، گفت: آب از دست رفته، آب بدن است که با مصرف مايعات مجددا جايگزين خواهد شد. اين باور نادرستي است که در سوناي خشک و بخار امکان کاهش چربي وجود دارد.
به گزارش  آريا، توحيد سيف برقي، متخصص پزشکي ورزشي در گفتگو با شبکه راديويي سلامت با بيان اين‌که افرادي که ورزش مي‌کنند از سلامت اجتماعي مطلوبي برخوردار هستند، افزود: مطالعات نشان مي‌دهد ورزش‌هاي هوازي که براي کاهش استرس توصيه شده، منجر به افزايش هورمون‌هايي داخل خون مي‌شود که تسکين بخش بوده و مي‌تواند مدت‌ها فرد را از استرس‌هاي رواني دور کند.
وي ادامه داد: افرادي که مي‌خواهند ورزش را با هدف کاهش استرس انجام دهند، بايد به طور منظم و در زمان‌هاي خاص ورزش کنند و هر چقدر نظم در ورزش رعايت شود، تاثير بيشتري در کاهش استرس و اضطراب خواهد داشت.
سيف برقي با بيان اين‌که براي پايداري زانو، علاوه بر رباط‌ها که از زانو محافطت مي‌کند، عضلات نيز چنين نقشي دارند، افزود: هر چقدر تمرين‌هاي ورزشي از نوع قدرتي و استقامتي، بتواند عضلات اطراف زانو را تقويت کند دردهاي زانو را کاهش مي‌دهد.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه تهران يکي از عضلات خيلي مهم در کنترل زانو را عضلات جلوي ران دانست و گفت: اين عضلات از ناحيه لگن شروع شده و تا بالاي ساق ادامه مي‌يابد. با تمرين‌هاي مقاومتي يا حالت انقباضي در ناحيه عضلات، مي‌توان به حمايت و تقويت بيشتر زانوها کمک کرد.
اين متخصص پزشکي ورزشي در ادامه تاکيد کرد: افرادي که آرتروز يا پاي پرانتزي دارند نبايد فعاليت و تحرک بدني را ترک کنند، اما شدت و مدت فعاليت و حجم اين فعاليت بايد در حدي باشد که فرد به آستانه درد نرسد. زماني که به آستانه درد برسند اين‌جا خط قرمز ورزش است.
وي ادامه داد: بنابراين بيمار مي‌تواند پياده روي را ادامه دهد؛ ضمن اين‌که تقويت عضلات چهار سر زانو با وزنه خيلي مهم است و به کاهش درد و کنترل آرتروز کمک مي‌کند.
سيف برقي تصريح کرد: براي تقويت عضلات جلوي، خلفي و طرفي گردن، تمرين‌هاي شايعي از نوع ايزومتريک يا تمرين‌هاي ايستا به بيماران داده مي‌شود، اما در کلينيک‌هاي درماني براي آرتروز گردن، برنامه 5 جلسه‌اي از نوع ورزش‌هاي خفيف تجويز مي‌شود تا بيمار به وضعيت مناسب برسد.
اين متخصص پزشکي ورزشي در خصوص سوناي خشک و بخار نيز بيان کرد: ممکن است فرد در زمان حضور در سوناي خشک تا يک کيلو وزن خود را از دست بدهد، اما وزن از دست رفته، نشان از کاهش چربي نيست؛ بلکه آب از دست رفته، آب بدن است که با مصرف مايعات مجددا جايگزين خواهد شد. اين باور نادرستي است که در سوناي خشک و بخار امکان کاهش چربي وجود دارد، ضمن اينکه در سونا فقط حرکات و تمرين ورزشي کششي خفيف توصيه مي‌شود.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در پايان به افراد بالاي چهل سال نيز توصيه کرد: بعد از چهل سالگي و براي جلوگيري از تحليل عضلات علاوه بر ورزش‌هاي هوازي، جهت تقويت عضلات قوقاني و تحتاني، کوچک و بزرگ مانند سينه و بازو و افزايش حجم و توان عضلات بايد در هفته دو تا سه بار، در سه ست با تکرار 10 تا 12 از وزنه استفاده کرد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید