کشاورزی شاگرد اول اقتصاد مقاومتی است

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از بخش کشاورزی به عنوان شاگرد اول اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: با همت دولت تدبیر و امید و تلاش کشاورزان و رویکرد علمی به این بخش، ایران از نظر کشاورزی در آستانه و ابتدای یک اتفاق مهم قرار گرفته است.

حسن رکنی در آیین تجلیل از دستاوردهای بخش کشاورزی استان سمنان در اقتصاد مقاومتی با اشاره به اقدامات اساسی دولت روحانی در بخش کشاورزی اظهار کرد: اقدامات اساسی و بنیادی در این چند سال در بخش‌های مختلف کشاورزی صورت گرفته که نتایج آن در چند سال آینده بیشتر روشن خواهد شد.

وی با اشاره به مشکل کم‌آبی در ایران و خصوصا شهرهای حاشیه کویر افزود: فقدان منابع آبی سرشار یک مشکل جدی است که هم در گذشته وجود داشته و هم در آینده با آن دست و پنجه نرم خواهیم کرد لذا مهم این است که خود را با این شرایط تطبیق داده و با استفاده از همین ظرفیت‌ها به افزایش محصول و تولید ثروت دست یابیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به برنامه‌های دولت یازدهم در حوزه مدیریت آب اشاره و خاطرنشان کرد: برای تولید هر کیلوگرم خیار یا گوجه در فضای باز به حدود ۶۰۰ لیتر آب نیاز داریم در حالی که با بهره‌گیری از سیستم قطره‌ای این میزان به ۶۰ لیتر و در کشت‌های هیدروپنیک یا “آب‌کشت” به ۱۵ لیتر کاهش می‌یابد و دولت با علم به این ظرفیت در این چند سال اقدامات اساسی زیادی انجام داده است.

وی با بیان اینکه انجام این طرح‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدی است تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام‌های بلندی با مشارکت بهره‌برداران برداشته و آمار و ارقام تولیدات کشاورزی در این سه سال و افزایش بالای آن بدون افزودن یک متر به سطح زیرکشت کشاورزی دلیل روشنی بر این توفیقات است.

رکنی با اشاره به برخی کارهای بنیادی در این بخش گفت: گام‌های جدی برداشته شده در حوزه “به‌نژادی”، استفاده از نهال‌های اصلاح شده در حوزه باغبانی، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، افزایش ضریب ادوات و کشاورزی مکانیزه و…همه و همه کارهای خوبی بوده که در این چهار سال با رویکردی علمی انجام شده است.

تبدیل سومین واردکننده گندم بزرگ دنیا به صادرکننده طی ۳ سال

وی به تاکید ویژه رهبری در خصوص خودکفایی دوباره گندم در آغاز به کار دولت روحانی اشاره و خاطرنشان کرد: محصولات استراتژیکی مثل گندم که در استقلال سیاسی ما هم نقش مهمی دارد از تاکیدات ویژه رهبری در دیدار با وزیر جهادکشاورزی بود لذا برنامه‌ای طراحی شد و هدفگذاری شد که در چهار – پنج سال به این مهم دست یابیم اما با تلاش کشاورزان این مهم زودتر اتفاق افتاد و در سال گذشته ما جشن خودکفایی گندم گرفتیم.

معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی از خودکفایی در گندم به عنوان یک اقدام بزرگ در دولت یازدهم نام برد و افزود: در سال ۱۳۹۲ و در آغاز به کار این دولت ایران با واردات سالانه چهار میلیون تن گندم یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم در دنیا بود اما بعد از سه سال ما امروز نه تنها به خودکفایی رسیدیم که برای صادرات سه میلیون تنی گندم نیز برنامه‌ریزی کردیم.

کاهش واردات محصولات کشاورزی به 5 میلیارد دلار

وی از رشد شش درصدی کشاورزی در سال قبل خبر داد و افزود: معدل کشاورزی و تراز تجاری بخش کشاورزی از منفی هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به پنج میلیارد دلار رسیده که رشدی حدود سه میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول از رشد صادرات و کاهش واردات در کشاورزی خبر داد و گفت: واردات محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید از بیش از ۱۳ میلیارد دلار  به بیش از هشت میلیارد دلار کاهش یافته است و صادرات کشاورزی نیز از ۵.۳ به ۵.۷ میلیارد دلار افزایش یافته است.

رکنی از بهبود هفت درصدی راندمان آبیاری در کشاورزی ایران خبر داد و گفت: دولت با اعتبارت خوبی که گذاشته اراضی زیادی در کشور را به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز کرده که از این طریق راندمان آبیاری هفت درصد بهبود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه رشد محصولات کشاورزی فقط مختص یک بخش یا یک محصول نبوده افزود:  تولید شکر از نیشکر در ایران در این مدت از ۵۰۰ هزار تن به ۸۴۰ هزار تن و محصول مهم برنج از ۲.۴ میلیون تن به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته و این در حالی است که این همه رشد بدون افزایش سطح زیرکشت اتفاق افتاده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در تولید شیر از هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید شیر در سال ۱۳۹۲ امروز به ۹.۵ میلیون تن رسیدیم و سال گذشته در صادرات شیر به یک رکورد تاریخی رسیدیم.

وی با بیان اینکه تا پیش از این دولت ایران واردکننده شیر و لبنیات بود، افزود: الان صادرات لبنیات ما به ۳۰ کشور دنیا در حال انجام است و اخیرا بازارهای اروپایی نیز به خریداران این بازار افزوده شدند. ضمن اینکه تنها در یک قلم ۳۷۰۰ تن شیرخشک به بازار روسیه صادر کردیم.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش اعتبارات برای مکانیزه شدن کشاورزی در ایران خبر داد و تصریح کرد: اعتبارات این بخش از ۸۰۰ میلیارد در سال ۱۳۹۲ به ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید