پشت پرده سفر جنجالی صدر به عربستان سعودی چه بود؟/ المانیتور: عربستان با روابط جعلی خود با شیعیان می خواهد تهران را منزوی کند/ صدر پیام ویژه ای به تهران فرستاده است

    کد خبر :77268

اقدامات اخیر صدر تاکیدی بر این موضوع است که وی تمایل دارد تا از ایران فاصله بگیرد. یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه در دانشگاه سنگاپور در این باره می گوید: فکر میکنم صدر به ایران و متحدان عراقی خود این پیام را ارسال کرده است که گزینه های پیش روی او است.
به گزارش نامه نیوز، المانیتور در گزارشی به پشت پرده سفر جنجالی اخیر مقتدی صدر روحانی شیعه جوان عراقی به عربستان سعودی پرداخته و تحلیل های متفاوتی در این زمینه ارائه کرده است.

برای نخستین بار پس از 11 سال مقتدی صدر رهبر جنبش صدر در عراق در دعوت رسمی ریاض به عربستان سعودی سفر کرد. در 30 ژولای، صدر با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار و گفت وگو کرد. این دیدار بخشی از تلاش های صدر برای حفظ توازن روابط خود با کشورهای همسایه با هدف کاهش تنش های فرقه ای در عراق و تقویت جایگاه خود به عنوان یک رهبر عراقی انجام گرفت.

روابط عربستان و عراق اخیرا پس از یک دوره سردی روابط از سال 1990 شاهد پیشرفت بوده است. مقام های ارشد از دو دولت عراق و عربستان سعودی اخیرا سفرهایی به دو کشور داشتند و درباره توسعه روابط دوجانبه بغداد و ریاض در زمینه های مختلف گفت وگو کردند.

اما اهمیت دیدار اخیر صدر از عربستان سعودی در این حقیقت پنهان شده است که وی یک رهبر سیاسی و مذهبی از یک خانواده برجسته عراقی است. اما آن چیزی که اهمیت این سفر را دوچندان کرده است تغییر رویکرد صدر در قبال رخدادهای داخلی و جهت گیری های منطقه ای عربستان سعودی است.

پیش از آن، صدر مواضعی اتخاذ کرده بود که در قبال رخدادهای داخلی عربستان سعودی و رفتار این کشور با شیعیان سعودی خصمانه تلقی می شد، به طور مثال، در ژانویه 2016 وی واکنش شدید اللحنی به اعدام شیخ نمر النمر روحانی شیعه در عربستان سعودی داشت و حاکمان ریاض را به اتخاذ بی عدالتی سیستماتیک علیه اقلیت ها و سرکوب آنها متهم کرد.

در آن زمان، صدر از شیعیان کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست تا به این اقدام سعودی واکنش نشان دهند و حتی تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کنند. با این حال، مواضع صدر درباره این مسائل، در سفر اخیرش به ریاض به طور کامل متفاوت بود. در این سفر صدر تصمیم گرفت تا بر مسائل عراق متمرکز شود. تغییر مواضع صدر یک واگرایی شفاف در گفتمان مذهبی است.

صدر تلاش می کند تا به مفاهیم دینی پایبند بماند تا به موقعیت یک رهبر میانه رو برسد، موقعیتی که می تواند به تسهیل تنش های قومیتی در منطقه و در عراق کمک کند. این تلاش ها در سفر اخیر صدر به عربستان خود را نشان داد. در این سفر طرفین بر نیاز به در پیش گرفتن میانه روی مذهبی و گفتمان رسانه ای که خواستار همزیستی مسالمت آمیز و همکاری با هدف دستیابی به منافع مشترک بین دو کشور است تاکید کردند.

اما تلاش صدر برای رسیدن به یک گفتمان مشترک با عربستان سعودی با انتقادات بسیاری از سوی شیعیان در عراق و دیگر کشورها مانند ایران و لبنان همراه بود. منتقدان بر این باورند که دیدار صدر بی توجهی به بی عدالتی هایی است که اقلیت شیعیان در عربستان متحمل هستند، است. بخش دیگری از انتقادها متوجه این موضوع است که این سفر بخشی از تلاش عربستان سعودی برای انزوای ایران در منطقه است.

عربستان سعودی تلاش می کند تا ایران را با روابط جعلی خود با گروه های شیعه در منطقه منزوی کند.

اقدامات اخیر صدر تاکیدی بر این موضوع است که وی تمایل دارد تا از ایران فاصله بگیرد. یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه در دانشگاه سنگاپور در این باره می گوید: فکر میکنم صدر به ایران و متحدان عراقی خود این پیام را ارسال کرده است که گزینه هایی پیش روی او است.

وی افزود: صدر می خواهند تاکید کند که وی یک عرب است اما این به آن معنا نیست که صدر علیه ایران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید