هاآرتص:

چرا بحران میان کره شمالی و ترامپ خبر خوبی برای ایران است؟

    کد خبر :77257

بحران پیش آمده در روابط امریکا و کره شمالی می تواند، پیونگ یانگ را در صدر اولویت های کاخ سفید در سال های آتی قرار دهد و حواس ها را از ایران منحرف کند.

به گزارش «انتخاب»؛ از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ که دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شد ،پیونگ یانگ سیزده موشک پرتاب کرده است. دو موشک دوربرد اخیر احتمالا می توانند به خاک امریکا دست پیدا کنند.

با توجه به گزارش های اخیر واشنگتن پست، وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی امریکا به این نتیجه رسیده است که پیونگ یانگ قادر به دستیابی به تکنولوژی ای شده است که میتواند بمب های هسته ای در ابعاد کوچکی تولید کند، بنابراین آنها میتوانند موشک هایشان را به این نوع بمب ها مجهز کنند.

ترامپ اخیرا گفته است، اگر کره ی شمالی به تهدیدهای خود علیه امریکا ادامه دهد، «با آتش و غضبی رو به رو خواهید شد که جهان تا به حال به خود ندیده است.»

چالش هایی که واشنگتن حین تدارک تدابیر جنگی علیه کره شمالی با آن رو به روست، ممکن است اقدامی نسبت به تهدیدات برنامه هسته ای پس از به اتمام رسیدن مدت زمان برجام باشد.

در حقیقت تهدیدات علیه کره ی شمالی نه تنها یک فرصت مناسب برای ممانعت از دستیابی ایران به بمب هسته ای است بلکه میتواند پس از لغو محدودیت ها علیه برنامه هسته ای ایران، موضع امریکا را قوت بخشد.

امروز، استراتژی غالب علیه کره ی شمالی و ایران، متقاعد کردن آنها در راستای اینست که برنامه های هسته ای شان بقای آنها رابه خطر می اندازد , آنها باید برنامه هایشان را کنار بگذارند.

دست کشیدن از مبارزه علیه کره شمالی ممکن است پیام را به جهانیان مخابره کند که سلاح هسته ای برای رژیم کره شمالی باعث ایجاد خطر نمی شود بلکه تضمینی است در مقابل تهدیدات خارجی.

اگر با وجود سخنان متعدد روسای جمهوری دموکرات و جمهوریخواه امریکا مبنی بر مقابله با تهدید هسته ای کره شمالی، واشنگتن به پیونگ یانگ حمله نکند، پیامی که ایران دریافت خواهد کرد این خواهد بود: تهران برای جلوگیری از مواجهه با سرنوشت لیبی یا عراق، باید سلاح هسته ای داشته باشد.

امروز، تمام بار مواجهه با تهدیدات هسته ای بر دوش متحدان ایالات متحده است. اگر رژیم کیم جونگ اون وارد تهدید هسته ای مستقیم علیه مردم امریکا شود، عزم و اراده و توانایی امریکا برای حافظت از متحدانش به طور جدی زیر سئوال می رود. این مسئله می تواند اعتبار امریکا را لکه دار کند و موقعیتش در جهان را دچار تزلزل کند. این موضوع همچنین در خاورمیانه بین دوستان و دشمنان امریکا نیز بازتاب خاصی خواهد داشت.

مسیر و رویکردی که کره شمالی اتخاد کرده همچنین باعث می شود که موقعیت امریکا در مقابل ایران نیز تضعیف شود. بحران کره در سال های آتی جز مهمترین اولویت های کاخ سفید خواهد بود. بنابراین تهدیدات دیگر از جمله تهدید ایران به حاشیه خواهد رفت.

حتی اگر رییس جمهور ترامپ برنامه ای هم برای مقابله با فعالیت های ایران داشته باشد، زمان و منابع کافی برای انجام این کار را ندارد.در مجموع، اهرم امریکا در مقابل روسیه و چین که شرکای اصلی برای تشکیل کمپین علیه ایران هستند، قوت خود را از دست خواهد داد.

به عنوان مثال، اگر ایالت متحده و چین(تنها متحد کره ی شمالی ) بر سر مساله ی کره درگیر شوند ،امکان همکاری بین انها علیه تهران کم خواهد بود.

اگر ایالت متحده از دارایی های استراتژیک خود مانند سیستم موشکی ضد بالستیک THAAD برای اطمینان از حمایت چین علیه پیونگ یانگ استفاده کند،تلاش امریکا برای جذب چین برای همکاری علیه ایران محدودتر خواهد شد.

دولت امریکا هنوز هم برای ایجاد یک استراتژی موثر علیه تهدیدات کره ی شمالی به زمان نیاز دارد. شکست در برابر پیونگ یانگ ممکن است مقدمه ای بر یک تهدید چالش برانگیز از جانب تهران باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید