مهاجرت اعیان‌نشین‌ها به جنوب شهر

    کد خبر :76709

در حالی که بسیاری از مسئولان خبر از ثبات بازار اجاره می‌دهند، ولی واقعیت حاکی از آن است که اوضاع اجاره نشینی هرسال بدتر از سال قبل می شود.

 به گزارش بازتاب به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گزارش های میدانی حاکی از آن است که این روزها اوضاع و احوال بازار مسکن نسبت به سال های گذشته بدتر شده است.

بسیاری از مشاوران املاک از افزایش میزان اجاره گله مند هستند و معتقدند که این روزها نرخ های اجاره بدون هیچ دلیلی فقط بابت چشم و هم چشمی افزایش یافته است.

افزایش 15 میلیون تومانی قیمت ها در بازار اجاره

یکی از مشاوران املاک در منطقه جنوب گفت: میزان نرخ های اجاره در حدود 15 میلیون تومان افزایش یافته که این 15 میلیون تومان افزایش قیمت برای واحدهای چند سال ساخت است و واحدهای نوساز بیش از 20 میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند.

وی در ادامه افزود: چشم هم چشمی به بازار اجاره کشیده شده و بسیاری از مالکان وقتی می بییند موجری واحد خود را 50 میلیون تومان اجاره داده سعی می کند هر طور شده ملک خود را 60 میلیون تومان رهن دهد و در این بین مستاجران چاره ای جز رهن کردن واحدهای مسکونی با این قیمت ندارند.

این مشاور املاک معتقد است که با افزایش قیمت اجاره در هر سال بسیاری از کسانی که در مناطق شمالی تهران مستاجر بودند مجبور می شوند به مناطق جنوبی اسباب کشی کنند وهمین موضوع باعث می شود که میزان تراکم جمعیتی و از سوی دیگر طمع مالکان بیشتر شود.

وی اظهار داشت: اگر رونقی در بازار مسکن ایجاد شده تنها مربوط به بازار اجاره است واین رونق همراه با افزایش قیمت نجومی اجاره هاست.

افزایش اجاره بها در تابستان طبیعی است

یکی دیگر از مشاوران املاک گفت: بازار داغ اجاره تنها سه ماه است، بنابراین بسیاری از مشاوران املاک و مالکان سعی می کنند از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

وی افزود: افزایش قیمت اجاره در فصل تابستان طبیعی است که در برخی از سال ها برابر با نرخ تورم افزایش می یابد و در برخی از مواقع بسیار بیشتر از نرخ های تورم رشد می کند.

این مشاور املاک گفت: قیمت های اجاره در حال حاضر تا حدود 40درصد افزایش یافته و این باید تلنگری برای مسئولان این حوزه باشد.

دولت هیچ حرکتی برای بازار مسکن انجام نداده است

درهمین راستا همامی، کارشناس اقتصادی گفت: هنوز از جانب بخش اقتصادی کشور هیچ حرکتی صورت نگرفته و دولت باید هرچه سریعتر برای بهبودی وضعیت آن اقدامات لازم را انجام دهند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه افزایش قیمت در بخش آهن وفولاد نقش موثری در رشد قیمت تمام شده مسکن دارد، اظهار داشت: رکود بازار مسکن باعث شده بازار آهن آلات نیز دچار مشکل شود و قیمت ها به تناسب آن تغییر کند.

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه رونق به بازار مسکن بازگشته است و با افزایش میزان تسهیلات در بخش مسکن، این بازار بهبود یافته، گفت: طبق گزارش هایی که بانک مرکزی به طور مرتب ارائه می‌دهد،در بیشترماه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان خرید وفروش در بخش مسکن رشد داشته است.

وزیر راه وشهرسازی در خصوص افزایش میزان ساخت وساز در کشور نیز تصریح کرد: در حال حاضر ۲ میلیون واحد خالی از سکنه در کشور وجود دارد که با پر شدن این واحد‌های خالی بازار مسکن برای تقاضا‌های جدید وارد حوزه ساخت وساز می‌شود و این بازار نیز به مرور رونق می‌گیرد.

آخوندی یاد آور شد: پرداخت تسهیلات به خریدار و یا سازنده مسکن در افزایش سرعت ساخت و ساز به طور کامل تاثیر گذار است.

حال باید منتظر باشیم و ببینم که دولت دوازهم چه اقدامی موثری برای کنترل قیمت ها در بازار اجاره خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید