مناطق آزاد ایران در جذب سرمایه‌های خارجی مردود شدند + نمودار

    کد خبر :76589

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی آنکتاد، مناطق آزاد ایران در مقایسه با سایر مناطق آزاد به لحاظ جذب سرمایه گذاری خارجی عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا؛ بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل(آنکتاد) میانگین سرمایه گذاری خارجی در کشور در 8 سال اخیر معادل 3.2 میلیارد دلار بوده است. در صورتی که میانگین کل سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد معادل 84 میلیون دلار  در سال بوده است. به عبارت دیگر جذب سرمایه خارجی در مناطق آزاد کمتر از 3درصد کل سرمایه گذاری خارجی در ایران است.

بر خلاف سایر مناطق آزاد موفق جهان که موجب افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی شده و حجم قابل توجهی از سرمایه گذاری خارجی کشور را به خود اختصاص میدهند، مناطق آزاد ایران در این زمینه موفق نبوده‌اند.

در این بین مناطق آزاد فیلیپین با نسبت 85 درصد بیشترین موفقیت را در جذب سرمایه گذاری خارجی داشته اند.در رتبه های بعدی نیز مالزی با 72 درصد نسبت کل جذب سرمایه های خارجی، چین با 50 درصد و کره جنوبی با 28 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

به گزارش تسنیم اخیرا آماری از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منتشر شده که طبق آن میزان سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد به صورت یکباره در سال 94 به بیش از 1 میلیارد دلار و در سال 95 به بیش از 3 میلیارد دلار میرسد. این امر ناشی از تغییر در تعریف سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد و استفاده از ارقام اسمی(مندرج در طرح توجیهی سرمایه گذار) به جای ارقام واقعی و محقق شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید