مانور چینی‎ها در یک نمایشگاه تکراری

۲۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۱  /   /  کد خبر: 76577
مانور چینی‎ها در یک نمایشگاه تکراری

در نمایشگاه امسال خودروی مشهد همچنان شرکت های چینی قدرت نمایی می کردند و از طرف دیگر تولیدکنندگان داخلی با کم محلی یا شرکت نکرده یا محصولات جدیدی را به نمایش نگذاشتند.

 به گزارش تسنیم، کمتر از یک ماه از برگزاری شانزدهمین نمایشگاه خودروی شیراز می گذرد که خودرویی ها خود را برای نمایشگاه دیگری آماده و این بار مشهد میزبان هفدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو از ۱۶ تا ۲۰ مرداد ماه شد. بنا بر اعلام مسئولین در این دوره از نمایشگاه ۱۵۰ شرکت داخلی و خارجی حضور داشتند با این وجود امسال میزان شرکت کنندگان کاهش ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

همانند دو نمایشگاه قبلی خودرو این بار هم شرکت های چینی با قدرت بیشتری حاضر شده بودند و از هر ترفندی برای فروش محصولات خود استفاده می کردند. در این میان بازدیدکنندگان هم علاقمند به کسب اطلاع از چند و چون فروش محصولات چینی بودند و به همین دلیل روبه روی غرفه ها ایستاده و با مسئولان فروش به گفت وگو می پرداختند.

البته شرکت های داخلی هم برای عقب نماندن از طرح های فروش شرکت های چینی با ایجاد غرفه های متعدد سعی در فروش محصولات و حتی رونمایی از خودروهای جدید را داشتند. به عنوان نمونه شرکت سایپا در غیاب ایران خودرو برلیانس کراس خود را رونمایی و اعلام کرد از ساعت ۱۱ روز یک شنبه ۲۲ مرداد ماه سال جاری از طریق فروش اینترنتی و همچنین نمایندگی فروش این خودرو را با قیمت ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز خواهد کرد.

البته عنوان شده مبلغ پیش پرداخت جهت تحویل خودرو در مهر و آبان ۲۵ میلیون تومان و برای تحویل آذر ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و مابقی مبلغ خودرو در زمان صدور دعوتنامه و به قیمت روز شرکت اخذ می گردد.

 *جیب مردم کفاف خرید خودروهای داخلی را ندارد چه برسد به خارجی

با وجود این رونمایی ها وحتی طرح های فروش هنوز مردم رضایت کافی از خودروهای تولید داخل ندارند و با اعلام اینکه قیمت ها متناسب با درآمدها نیست معتقدند با این درآمدها اصلا امکان خرید خودرو وجود ندارند. یکی از بازدیدکنندگانی که در حال مطالعه نحوه فروش یک خودرو بود به خبرنگار تسنیم گفت: حقوق من ماهانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است حالا تصور کنید با کسر اجاره هر ماه مسکن،  من چند سال باید پس انداز کنم که بتوانم یک ماشین معمولی بخرم.

فرد دیگری با گلایه از اینکه ما هنوز به چینی ها نرسیده ایم به خبرنگار تسنیم می گوید: چندین دوره است که از نمایشگاه های خودرو بازدید کرده ام اما هر بار می بینم که چینی ها محصولات متعددی را راهی بازار می کنند ولی داخلی ها به کندی به تنوع محصول پرداخته و هر بار با تغییرات جزئی در نمایشگاه ها شرکت می کنند.

*خودروساز ایرانی هنوز اعتماد مصرف کننده را کسب نکرده است

وی با بیان اینکه تکنولوژی صنعت خودروی ایران دست کمی از سایر شرکت های خودروسازی بزرگ دنیا ندارد ، افزود: من ترجیح می دهم ماشین کارکرده ژاپنی یا کره ای بخرم اما ایرانی نگیرم. امروز هنوز خودروساز ایرانی در اعتماد سازی کیفیت محصولات کاری انجام نداده و هر روز گله مردم از  قطعات و خدمات و پس از فروش بیشتر است.

درکنار صحبت های مردم باید به این نکته توجه داشت که اصولاً نمایشگاه های خودرو در سراسر جهان مکانی برای معرفی و عرضه جدیدترین محصولات است با این وجود اگر نگاهی به هفدهمین نمایشگاه مشهد بیندازیم مشاهده می شود که اکثر شرکت کنندگان همان محصولاتی که در نمایشگاه شیراز عرضه کرده بودند را به نمایشگاه مشهد آورده و به ندرت بازدیدکنندگان شاهد محصولات جدید بودند.

*خودروی بالای ۱۰۰ میلیون تومان بخرید تا وام بدون بهره بدهیم

دیگر گله مردم در روند بازدید از نمایشگاه خودرو مشهد را باید روند فروش برخی از محصولات داخلی دانست به عنوان نمونه اگر مشتری خودروی بالای ۱۰۰ میلیون تومان را خریداری کند از وام بدون بهره برخوردار می شود اما اگر محصول ارزان تری را بخواهد باید سودهای مختلفی را با توجه به قیمت خودرو پرداخت نماید. همچنین برخی از خودروها که تیراژ بالایی را ندارد به صورت نقدی فروش و سایر محصولات که طرفدار کمتری دارند به صورت شرایطی به فروش می رسد.

*شوی های شرکت کنندگان برای معرفی محصولات جدید/ بازار داغ سلفی مردم

در گوشه ای دیگر از نمایشگاه برخی از مردم جمع شده و منتظر رونمایی از یک محصول و یا شرکت در قرعه کشی ها بودند که همین موضوع به گرمی نمایشگاه اضافه کرده و باعث سرگمی شرکت کنندگان شده بود. البته نشستن بر روی صندلی خودروها و گرفتن عکس سلفی هم برای مردم جذابیت هایی را به وجود آورده بود.

یکی از نکات قابل توجه این نمایشگاه را باید غیبت یکی از شرکت های خودروساز داخلی عنوان کرد. ایران خودرو در نمایشگاه تیرماه امسال فقط نمایندگی های خود آنهم استانی ها را شرکت داده بود اما در نمایشگاه مشهد همین نمایندگی ها هم حضور نداشتند. این درحالی است که اگر تولیدکننده داخلی نمایشگاه های کشور را مورد حمایت قرار ندهد به طور حتم نمی توان انتظاری از شرکت های صاحب نام خارجی برای حضور در این نمایشگاه ها و یا حتی توقعی در ارائه محصول جدید و یا سرمایه گذاری در ایران را داشت.

در ادامه این گزارش تصویر تعدادی از خودروهای حاضر را هفدهمین نمایشگاه خودروی مشهد را می بینید.

  

بدون دیدگاه

آخرین اخبار

پربیننده ترین ها