راه سخت نجفی!

    کد خبر :76532

عضو منتخب شورای شهر پنجم تهران با بیان اینکه وضعیت کنونی تهران به گونه‌ای است که نجفی برای بهبود آن راه سخت و زمانبری را در پیش دارد گفت: با این حال تجربه و برنامه‌های نجفی نشان داده است که می‌تواند بخش زیادی از چالش‌های تهران را حل کند.

افشین حبیب زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران گفت: به نظرم دکتر نجفی کار بسیار سختی را پیش رو خواهد داشت که می‌توان در سرفصل کلی آن را تنظیم کرد.

وی با بیان اینکه یک بخش از فعالیت‌های پیش روی نجفی به داخل شهرداری باز می‌گردد و آن هم انتظام ساختاری درون شهرداری است که آن را می‌توان یکی از کارهای مهم دانست، تصریح کرد: البته نجفی در برنامه‌ای که به شورای شهر ارائه کرد به طور مفصل به این موضوع پرداخته که نشان دهنده ضرورت ایجاد تغییرات و اصلاحات در درون شهرداری است.

حال شهر تهران بد است و باید شهردار جدید تهران چاره‌ای بیندیشد
وی با بیان اینکه شهرداری در دوران نجفی نیازمند تغییر رویکرد در مدیریت شهری است که باید از تمرکز در کالبد به تمرکز در روح حاکم بر شهر تغییر کند گفت: حال شهر تهران بد است و باید شهردار جدید تهران برای این موضوع چاره‌ای بیندیشد.

اصلاح روابط فی مابین شهرداری و شورا
حبیب زاده همچنین اصلاح روابط فی مابین شهرداری و شورا را یکی دیگر از برنامه‌های شهردار بعدی تهران دانست و گفت: روابط شهرداری با سایر نهادهای مرتبط نیز باید اصلاح شود چرا که لازم است بنیان جدیدی در عرصه مدیریت شهری گذاشته شود که علاوه بر رعایت قانون، شورا نظارت خود را نیز عملیاتی کند.

شیوه تصمیم گیری در شهرداری فعلی یک شیوه نظامی است
عضو منتخب شورای شهر پنجم با بیان اینکه در حوزه انتظام ساختاری در شهرداری، باید کارهای بسیار زیادی انجام شود، تصریح کرد: علاوه بر تغییر در چارت‌های شهرداری و معاونت‌ها ، نظام تصمیم سازی در شهرداری از شیوه نظامی به مشارکتی باید تغییر کند. چرا که در شهرداری امروز به نظام تصمیم سازی توجه نمی‌شود و مشارکت بدنه کارشناسی شهرداری نیز جلب نمی‌شود و این شیوه تصمیم گیری در شهرداری فعلی یک شیوه نظامی است که باید به شیوه مشارکتی تغییر کند. چرا که معتقدیم بدنه کارشناسی شهرداری تهران قابل دفاع است و حرف‌های زیادی برای حضور در عرصه تصمیم گیری دارد اما متاسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد و شاید حضور دائمی شهردار تهران در عرصه‌های رقابت سیاسی باعث شده که کارشناسان اهل فن، در عرصه تصمیم سازی حضور فعال نداشته باشند.

وی با بیان اینکه حضور مداوم شهردار تهران در عرصه‌های رقابت سیاسی باعث شد که وی نتواند مدیریت شهری را از رقابت‌های سیاسی تفکیک کند و این یک نقطه ضعف است گفت: بسیار خرسندم که دکتر نجفی در برنامه تشریح اهدافش عنوان کرد که اگر شهردار تهران شود از کسوت سیاسی خارج و لباس خدمت به تن خواهد کرد.

انضباط مالی در شهرداری تهران بسیار مخدوش است
حبیب زاده با بیان اینکه متاسفانه شهردار بعدی تهران در امر انضباط بخشی مالی راه سختی را در پیش دارد، گفت: انضباط مالی در شهرداری تهران بسیار مخدوش است و این مخدوش بودن انضباط مالی مورد تایید کارشناسان درون شهرداری نیز قرار گرفته است. به گونه‌ای که از نحوه واگذاری قراردادها تا قیمت تمام شده پروژه نحوه بستن قرارداد، انتخاب پیمانکار و … دچار بی انضباطی است که باید نظام پویای بازرسی در شهرداری تهران ایجاد شود و از تمام وجوه اقدامات باید بازرسی صورت گیرد و از قبل از انعقاد قرارداد تا تحویل کار یا از نحوه برخورد مأموران شهرداری با مردم، صدور مجوز و … باید بازرسی کاملی صورت گیرد و نجفی نیز در برنامه‌اش اشاره کرد که بازرسی بازوی اصلی در کنار شهرداری است که می‌تواند مدیریت را در حل معایب کمک کند.

عضو منتخب شورای شهر با بیان اینکه تهران گران اداره می‌شود و باید علل آن بررسی شود گفت: نبود انضباط مالی در مناطق و سازمان‌های شهرداری بیشتر نمود پیدا می‌کند و این در حالیست که توزیع نامناسب نیروها سبب حجیم شدن و افزایش نیروها از 15 هزار نفر به حدود 65 هزار نفر شده که این حجم بالای نیروی انسانی یکی از چالش‌های اصلی مدیریت بعدی خواهد بود که قطعا باید فکر اساسی در این باره کرد چرا که عمده درآمدها صرف پوشش دادن این حجم نیروی انسانی بدون آنکه بهره وری معادل نیروها وجود داشته باشد، می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه نگاه سطحی برخی افراد به موضوع حجیم شدن نیروهای انسانی در شهرداری تهران سبب شده است تا به این نتیجه برسند که مدیریت بعدی سعی در کم کردن نیروها دارد، گفت: اساسا مدیریت بعدی شهری اعتقادی به بیکار کردن نیروها ندارد و اینکه گفته می‌شود حجم نیروها در شهرداری زیاد است یک نقد واقعی است که باید برای حل آن راهکاری ارائه داد که برای انتخاب راهکار مناسب حتما میان شورا و شهرداری همفکری می‌شود. به عنوان مثال یکی از کارهایی که می‌شود بهره وری را افزایش داد این است که شاهد هستیم در بخشی از شهرداری نیروی حجیم کاری داریم اما در برخی سازمان‌ها با کمبود نیرو مواجه‌ایم که می‌توان نسبت به جابجایی نیروها اقدام کرد و شاید باید سازمان جدیدی در شهرداری تاسیس شود و می‌توان از پتانسیل این نیروها که در این مدت بهره وری لازم را نداشتند، استفاده کرد.

لزوم خروج شهردار بعدی از کسوت سیاسی
حبیب زاده در ادامه با بیان اینکه لازم است شهردار تهران از کسوت سیاسی خارج و لباس خدمت به تن کند گفت: غرق شدن در موضوعات سیاسی مدیریت را از برنامه‌های اجتماعی دور می‌کند و باید مدیران بعدی از وجوه سیاسی دور باشند و شاید بهتر باشد این تغییر نگرش به خدمت رسانی از سوی اصلاح طلبان صورت گیرد. به گونه‌ای که در شناسایی اهداف، دیدگاه‌های سیاسی را کمتر دخالت دهند و به عنوان اصلاح طلب با حفظ هویت در خدمت رسانی، به حل چالش‌های مردم توجه کنند و لازم است مدیران در خدمت رسانی تفکرات سیاسی خود را کنار بگذارند تا نظام شایسته سالاری حاکم شود.

وی با بیان اینکه نباید از بیرون مجموعه افراد فاقد تخصص و توانمندی لازم، تنها به دلیل اینکه از نظر فکری و قومی با مدیران نزدیک هستند جذب شوند گفت: اگر این اتفاق رخ دهد شاهد خواهیم بود که سرنوشت مدیریت فعلی تکرار خواهد شد.

لزوم تغییر در رویکرد مدیریت شهری
حبیب زاده در ادامه با بیان اینکه باید در مدیریت بعدی شاهد تغییر رویکرد در مدیریت شهری باشیم، گفت: در طول سال‌های گذشته اتفاقات زیادی افتاده که نیازمند تغییر و اصلاح اساسی است، به گونه‌ای که کم توجهی به اسناد بالادستی از جمله طرح جامع و تفصیلی و تغییرات پی در پی این اسناد ضربات زیادی به شهر زده است. به گونه‌ای که تهران دیگر شهری برای زندگی نیست و این در حالیست که تهران شهر ایمن نیست و وقوع هر گونه حادثه غیر مترقبه، وقوع بحران بزرگی را در شهر فراهم می‌کند. چرا که پلاسکو نشان داد هیچ آمادگی در برابر حوادث نداریم و باید عنوان کنم پلاسکو آزمون بزرگی بود که در آن نتوانستند نمره قابل قبولی بگیرند. هر چند که مدیران فعلی معتقدند چالش‌های بزرگ تهران را حل کرده و این روزها تنها آلودگی هوا و ترافیک دو معضل تهران است که به این افراد توصیه می‌کنم چند ساعتی پای صحبت کارشناسان و منتقدان بنشینند تا از خواب غفلت بیدار شوند در حالیکه تهران در حوزه آب، خاک، هوا ، حوزه‌های بهداشتی و آرامش روانی در وضعیت نامناسبی قرار دارد و تهران به کارگاه ساختمانی بزرگی بدل شده که نمی‌توان برای آن با این شرایط آینده‌ای را متصور شد.

چرا با وجود این واحدهای خالی، هنوز هم ساخت و ساز ادامه دارد؟
وی با اشاره به بی توجهی مسئولان فعلی شهرداری تهران به اسناد بالادستی افزود: بر اساس اعلام سازمان‌های مربوطه در تهران برای سکونت سه میلیون نفر واحد خالی وجود دارد؛ اما با وجود این واحدهای خالی، هنوز هم ساخت و ساز ادامه دارد که جای سوال است با کدام ظرفیت ترافیکی و زیست محیطی این اتفاق رخ می‌دهد و این در حالیست که شهر تهران در آستانه انفجار است و مگر اینگونه نیست که در طرح‌های بالادستی میزان جمعیت پذیری تهران مشخص شده بود؛ اما متاسفانه به این اسناد بی توجهی شده است.

منتخب شورای شهر پنجم با بیان اینکه اگر طرح‌های مبتنی بر مطالعات دقیق به درستی انجام می‌شد شاهد وضعیت کنونی در تهران نبودیم، مدعی شد:‌ «به کمیسیون ماده 100 به مانند ماشین تولید اسکناس توجه می‌شود و این کمیسیون به جای حراست از شهر پول تولید می‌کند و شاید اگر اساسا این کمیسیون نبود شهر تهران کمتر آسیب می‌دید! و این در حالیست که به شهرداران مناطق اختیاراتی در حد شورای عالی معماری داده شده است.»

وی در ادامه افزود: شهردار تهران کارهای زیادی پیش رو خواهد داشت که زمانبر است اما با توجه به سوابق، نگرش، تجربه و برنامه‌های دکتر نجفی به نظر می‌رسد وی می‌تواند بر چالش‌های زیادی از شهر تهران غلبه کند و ما نیز به عنوان اعضای شورای شهر تهران به وی کمک خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید