مشاور اوباما: لغو برجام از سوی آمریکا، احتمال توافق با کره شمالی را از بین می برد

    کد خبر :76354

«بن رودز» مشاور باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا با رد عدم پایبندی ایران به برجام نوشت که لغو توافق هسته ای ایران از سوی آمریکا احتمال توافق با کره شمالی را نیز از بین خواهد برد.

بن رودز مشاور و نویسنده سخنرانی های باراک اوباما، امروز در توییتی با اشاره به اظهار نظر دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا که گفته بود ایران به روح برجام پایبند نیست، نوشت: این دروغ است. دولت ترامپ بارها تائید کرده که ایران به توافق (هسته ای) پایبند است.
وی در توییت دیگری با تائید توییت بلیک هونشل (Blake Hounshell) سردبیر تارنمای چپ گرای پولیتیکو که گمانه زنی کرده بود حملات اخیر ترامپ به توافق هسته ای موجب بی میلی پیونگ یانگ به مذاکره شود، نوشت: اگر ترامپ توافق هسته ای را که ایران به آن پایبند است لغو کند، هر گونه احتمال توافق با کره شمالی از بین خواهد رفت.
دیوید کوهن روزنامه نگار راست گرای آمریکایی در توییتی نوشت که توافق هسته ای موجب شده است کره شمالی قانع شود که آمریکا آن کشور هسته ای را تحمل خواهد کرد، رودز با رد این نظر نوشت: کره شمالی نخستین سلاح هسته ای خود را حدود 10 سال پیش از توافق هسته ای ایران آزمایش کرد.
ولی نصر رئیس مدرسه مطالعات بین المللی پیشرفته جانز هاپکینز و مشاور ارشد پیشین وزارت امور خارجه آمریکا نیز در توییتی نوشت: اگر دولت (ترامپ) جدا به بهترین نتیجه روابط خود با کره شمالی فکر کند، متوجه می شود که به توافق ایران منجر خواهد شد.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیروز پنجشنبه با انتقاد مجدد از توافق هسته‌ای گفت: فکر نمی‌کنم که ایران به روح برجام پایبند مانده باشد.
دولت ترامپ تاکنون دو بار پایبندی تهران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است اما مقام‌های آمریکایی مکرر مدعی عدم پایبندی تهران به روح برجام می‌شوند.
آمریکا چندی پیش قانون تحریم‌های ایران، کره شمالی و روسیه را به اجرا درآورد؛ قانونی که از آن به عنوان نقض تعهدات واشنگتن یاد می‌شود.
از سوی دیگر، ترامپ به تازگی گفت که اگر کره شمالی آمریکا را تهدید کند «با آتش و خشم روبرو خواهد شد.»
وی دیروز بار دیگر کره شمالی را تهدید کرد که چنانچه مقام ‌های کره شمالی قصد هرگونه اقدام نظامی داشته باشند «اتفاقی برایشان می‌افتد که هیچ گاه حتی فکرش را هم نمی‌کردند».
با بالا گرفتن جنگ لفظی میان کره شمالی و آمریکا، پیونگ یانگ گفته است طرح حمله و شلیک چهار موشک میان‌برد به جزیره گوام تا هفته آینده، آماده می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید