نخست وزیر استرالیا: در صورت حمله کره شمالی به آمریکا کمک می کنیم

    کد خبر :76332

‘مالکوم ترنبول’ نخست وزیر استرالیا روز جمعه در پی افزایش جنگ لفظی پیونگ یانگ و واشنگتن و تهدید یکدیگر، گفت که کشورش در صورت حمله کره شمالی به کمک آمریکا خواهد رفت.

نخست وزیر استرالیا، گفت که اگر این وضعیت رخ دهد، او از پیمان آنزوس استفاده خواهد کرد.
‘آنزوس’ پیمان سه جانبه امنیتی بین استرالیا، نیوزیلند و آمریکا است که سال 1951 در سان ‌فرانسیسکو منعقد شد و به موجب آن، «هریک از دولت‌های عضو، حملۀ مسلحانه در اقیانوس آرام علیه دیگر دولت‌های عضو پیمان را تهدیدی برای صلح و امنیت خود قلمداد کرده و برای رویارویی با خطر مشترک اقدام می کنند.
حملۀ مسلحانه شامل «حمله به سرزمین اصلی هریک از دولت‌های عضو یا جزایر تحت حاکمیت آنها و یا به نیروهای مسلح، کشتی‌ها و نیروی هوایی آن» است.
‘مالکوم ترنبول’ به شبکه رادیویی ‘ای.دبلیو3’ گفت: اگر حمله به ایالات متحده صورت گیرد، معاهده آنزوس مورد استفاده قرار می گیرد و استرالیا به کمک آمریکا می رود.
‘دونالد ترامپ’ رئیس جمهور آمریکا نیز هفته جاری گفت که اگر کره شمالی آمریکا را تهدید کند ‘با آتش و خشم روبرو خواهد شد.’
وی روز پنجشنبه بار دیگر پیونگ یانگ را تهدید کرد که چنانچه مقام ‌های کره شمالی قصد هرگونه اقدام نظامی داشته باشند ‘اتفاقی برایشان می‌افتد که هیچ گاه حتی فکرش را هم نمی‌کردند’.
«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا نیز روز پنجشنبه ضمن اعلام آمادگی واشنگتن برای جنگ با کره شمالی گفت: جنگ با پیونگ یانگ فاجعه بار خواهد بود.
وی همچنین تاکید کرد، پنتاگون به صورت نزدیک با هم پیمانان آمریکا درخصوص تضمین گزینه نظامی همه جانبه و حل نظامی بحران کره شمالی اقدام می کند.
از سوی دیگر هزاران تن از مردم کره شمالی روز چهارشنبه با برپایی یک اجتماع بزرگ اعتراضی، نسبت به تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان دادند و آن را به شدت محکوم کردند.
‘کیم راک گیوم’ که فرماندهی واحدهای موشکی کره شمالی را در اختیار دارد، هفته جاری اعلام کرد: ما برای انجام یک اقدام نظامی در منطقه آسیا و اقیانوسیه و نزدیک پایگاه های آمریکا در گوام آماده ایم و زمان آن نزدیک شده است.
با بالا گرفتن جنگ لفظی میان کره شمالی و آمریکا، پیونگ یانگ می‌ گوید طرح حمله و شلیک چهار موشک میان‌برد به جزیره گوام تا هفته آینده، حاضر می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید