علوی‌تبار: شاید در چینش معاونان دولت اتفاقات بدتری هم بیافتد؛ توجیه‌گر کابینه نیستیم

    کد خبر :76311

«علیرضا علوی‌تبار»، از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه اعتماد درباره کابینه رئیس‌جمهور روحانی گفته است:

وظیفه ما لزوما توجیه ترکیب کابینه نیست. ما باید وظیفه خودمان را انجام دهیم. توضیحی که باید بدهیم این است که در صحنه واقعی سیاست هر نیرویی به اندازه توانایی بالفعلش اثر می گذارد. نیروهای تحول خواه پای صندوق اکثریت هستند اما منابع مادی، انسانی و مراکز ایده پردازی و تولید فکرشان محدود است. باید یادآوری کنیم که اگر می خواهی موثر باشی باید منابع بیشتر داشته باشی و کنترل بیشتری بر منابع داشته باشی.

او همچنین می‌افزاید:

ما نباید توجیه کننده ضعف‌های کابینه باشیم: به خصوص که ممکن است در تعیین معاونینی که لزوما احتیاج به رای مجلس ندارد اتفاقات ناخوشایندتری هم بیفتد. بنابراین ما در مقام توجیه کننده نیستیم.

علوی‌تبار در بخش دیگری از مصاحبه خود نیز در پاسخ به این سؤال که «این نارضایتی که امروز زمینه‌های بروز آن را می بینیم آیا به اصلاح‌طلبان به عنوان اصلی‌ترین دعوت کنندگان مردم برای رای به روحانی یا خود روحانی آسیب نمی‌زند؟» گفته است:

«ممکن است به دولت لطمه بزند اما به جریان حامی دولت لزوما لطمه نمی زند. نیروهای سیاسی جریان حامی دولت که غالبا اصلاح طلبان و نیروهای بهبودخواه را شامل می شود متوجه‌اند که در تعیین ترکیب کابینه آنها یک نیرو هستند. باید نیروهای دیگر را در نظر گرفت.»

*صحبت‌های علوی‌تبار مبنی بر آسیب دیدن روحانی و آسیب ندیدن اصلاح‌طلبان! در چارچوب پروژه «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از روحانی» ارزیابی می‌شود.

پروژه‌ای که الّا و لابد می‌بایست در پساانتخابات منتظر آن باشیم و اگرچه محال است اما ستاد جریان سیاسی خاص عزم خود را جزم کرده تا به هر نحو ممکن سفره خود را از دولت دوازدهم جدا کند.

فی‌الواقع علوی‌تبار در حالی بیان می‌کند ما فقط یک نیرو هستیم که تقلای ستاد جریان چپ برای القای نقش رهبری در چینش کابینه طی چند روز گذشته به شکست انجامید و در نزد مردم هم کارنامه آقای روحانی و اصلاح‌طلبان از یکدیگر قابل انفکاک نیست.

اظهارات علوی‌تبار مبنی بر اینکه ما توجیه‌گر کابینه نیستیم هم در مقابل این حقیقت است که اصلاح‌طلبان طی ۴ سال گذشته در توجیه تمام قیام و قعود دولت آقای روحانی تا جایی پیش رفتند که حتی رسول منتجب‌نیا از این گفت که ما «فدائیان دولتیم» و حسین مرعشی هم ابراز کرد که «هرچه آقای روحانی انجام می‌دهد قانونیست»!

با این وصف، طلاق یک شبه اصلاح‌طلبان از آقای روحانی ممکن نیست و حتی اگر تنبهی هم در این زمینه صورت پذیرفته باشد بایستی که همراه با یک توبه جمعی و آشکار در پیشگاه مردم باشد.

به نظر می‌رسد روند انتقادات اصلاح‌طلبان از دولت دوازدهم رو به تزاید باشد و البته فقط منوط به کابینه هم نباشد و آقای روحانی بایستی منتظر روزهای سخت‌تری باشد.

خاصه اینکه جریان سیاسی خاص برای حضور در دو انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ چاره‌ای جز «عبور از روحانی» ندارد و از مدت‌ها قبل نیز مقدمات این عبور را فراهم کرده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید