طرح گردشگری در تالاب استیل متوقف شده است

    کد خبر :76229

حدود یک ماه پیش شهرداری آستارا با خاکریزی در تالاب استیل عملیات عمرانی خود را برای ایجاد پیست دوچرخه سواری آغاز کرد که با انتقاد مردم محلی و فعالان محیط زیست مواجه شد و یگان حفاظت محیط زیست منطقه با توقف جاده‌سازی شهرداری آستارا مانع عملیات تخریب در تالاب استیل شد. مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تعرض و تغییر در تالاب استیل توسط هر دستگاهی که صورت بگیرد خلاف قانون است و تخلف محسوب می‌شود.

حمید گشتاسب میگونی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تخریب صورت گرفته در تالاب استیل در شهرستان آستارا اظهار کرد: دو هفته پیش از طریق گزارش مردمی از تخریب صورت گرفته در تالاب استیل مطلع شدم. بلافاصله با اداره کل محیط زیست استان گیلان مکاتبه کردم و دستور ارائه گزارش در مورد وضعیت تالاب استیل دادم.

وی افزود: بر اساس گزارش ارائه شده از سوی اداره کل محیط زیست گیلان، تالاب استیل بر اثر اقدام یک‌سویه شهرداری آستارا دچار تخریب شده که محیط زیست استان به محض اطلاع، کار را متوقف کرده است.

گشتاسب میگونی در پاسخ به این پرسش که چرا اداره کل محیط زیست گیلان و به‌ویژه محیط زیست آستارا متوجه تغییرات و تخریب در تالاب استیل نشده و قبل از آغاز تصرفات، اقدام قانونی انجام نداده است، گفت: انتقاد و اعتراض دارم که چرا اداره کل محیط زیست مستقر در منطقه قبل از خاکریزی در تالاب، دست به اقدام مقابله‌ای نزده و از این کار خودداری نکرده است؟ از همین رو دفاتر ذیربط در سازمان محیط زیست نظیر دفتر بازرسی عملکرد باید پیگیر عدم ورود به موقع مسئولان و ماموران محیط زیست در ممانعت از تخریب تالاب باشند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به لایحه پنج ماده‌ای حفاظت از تالاب‌ها که اخیرا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، گفت: بر اساس ماده ۱ لایحه حفاظت از تالاب‌ها، هر گونه اقدام تخریبی در تالاب‌های کشور ممنوع است و تشخیص اقدامات تخریبی بر عهده سازمان محیط زیست گذاشته شده است و ادارات کل محیط زیست استان‌ها موظف به اجرای این قانون هستند.

اگرچه هنوز نگرانی‌هایی در مورد تخریب تالاب استیل به منظور ساخت پیست دوچرخه‌سواری از سوی شهروندان پابرجاست ولی قربانعلی محمدپور – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان- تاکید دارد که عملیات عمرانی در تالاب استیل توسط شهرداری آستارا به طور کامل متوقف و شن‌های ریخته شده در تالاب جمع‌آوری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با اشاره به جزییات تخریب تالاب استیل اظهار کرد: حدود یک ماه پیش شهرداری آستارا بدون داشتن مجوز به تالاب استیل ورود و عملیات عمرانی برای ساخت مسیر دوچرخه‌سواری در این تالاب را آغاز کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی ماموران حفاظت محیط زیست متوجه انجام عملیات عمرانی در تالاب استیل شدند، گفت: شهرداری آستارا ۱۰ روز قبل از انجام کار عمرانی در تالاب استیل، استعلامی از اداره کل محیط زیست گیلان داشت که اعلام کردیم اظهارنظر در مورد طرح گردشگری منوط به ارسال طرح به اداره محیط زیست استان است ولی آنها از ارسال طرح اجتناب و بدون داشتن مجوز کار عمرانی را در تالاب استیل شروع کردند.

محمدپورافزود: حدود یک ماه پیش یک روز پنجشنبه بعد از ساعت کاری خبر انجام کارهای عمرانی در تالاب استیل به ما رسید که همکاران یگان حفاظت محیط زیست بلافاصله نسبت به توقف کار اقدام کردند و توانستند طی یکی دو ساعت ماشین‌آلات آن‌ها را توقیف کنند.

رای شورای تامین آستارا به توقف خاکبرداری از تالاب استیل

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با اشاره به مطرح شدن موضوع تالاب استیل در شورای تامین آستارا اظهار کرد: در این جلسه شهردارآستارا موظف شد نسبت به خاکبرداری مسیر ۱۵۰ تا ۱۷۰متری داخل تالاب استیل که جاده‌سازی کرده بود، اقدام کند.

محمدپور در مورد شرایط کنونی تالاب استیل گفت: چند روز بعد از توقف کار عمرانی در تالاب استیل، شهرداری آستارا نسبت به جمع‌آوری شن و ماسه ریخته شده اقدام کرد. در حال حاضر شهرداری همه کارهای عمرانی انجام شده در تالاب استیل و خاکریزی‌ها را به حالت اول برگردانده است و شن و ماسه‌ای را که ریخته شده بود جمع کردند.

وی افزود: بر اساس نامه‌ای که برای فرماندار آستارا ارسال کردیم، تقاضا کردیم جاده‌ ۱۵۰ متری که قبل از سال ۹۱ در تالاب استیل ایجاد شده، برداشته شود.

از شهرداری آستارا شکایتی نشده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در پاسخ به این پرسش که شکایت از شهرداری آستارا در چه مرحله‌ای است؟ گفت: فعلا شکایتی از شهرداری صورت نگرفته؛ چون تالاب به شرایط اول بازگردانده شده است.

محمدپور در مورد سرنوشت طرح گردشگری در تالاب استیل گفت: برای هر گونه عملیات عمرانی حتما باید شهرداری آستارا طرح گردشگری خود را به اداره محیط زیست استان گیلان ارسال کند. در حال حاضر طرح گردشگری به اداره گردشگری استان واصل شده و منتظر آن هستیم که طرح خود را به محیط زیست اعلام کنند تا بررسی لازم را روی آن انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، تالاب استیل تالابی است که در هفت کیلومتری شهر آستارا و در حاشیه جاده رشت به آستارا قرار دارد. این تالاب یکی از مناطق نمونه گردشگری و توریستی شهر آستارا به شمار می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید