تجليل رايزني فرهنگي كشورمان از خادم بنگلادشي فرهنگ ايران

    کد خبر :76167

 

آيين تجليل از استاد فريدالدين خان، از خدمتگزاران انقلاب اسلامي و فرهنگ و عرفان ايران‌زمين در بنگلادش، در رايزني فرهنگي كشورمان برگزار شد.
به گزارش  آريا ، در اين مراسم که با همکاري مشترک رايزني فرهنگي ايران و انجمن مولاي روم بنگلادش و با حضور اساتيد دانشگاه‌ها، علماي دين و اقشار مختلف بنگلادش برگزار شد، هر يک از سخنرانان درباره ويژگي‌هاي علمي، انساني و اخلاقي فريدالدين خان، سخن گفتند.
سيد موسي حسيني، رايزن فرهنگي ايران در بنگلادش در آغاز اين مراسم گفت: مرحوم فريدالدين خان از افرادي بود که پيش و پس از پيروزي انقلاب اسلامي و نزديک به 20 سال در ايران فعاليت داشت. وي طي حضور در ايران با زبان، فرهنگ، آداب و سنن مردم ايران و به ويژه با آرمان‌هاي والاي انقلاب اسلامي آشنا شد.
وي افزود: از اين رو فريد‌الدين خان، از افکار و انديشه بالنده و انقلابي برخوردار بود. فريدالدين خان پس از بازگشت به بنگلادش، بسان پل ارتباطي قوي در راه تحکيم روابط دو ملت ايران و بنگلادش و آشناسازي مردم کشورش با آرمان‌هاي انقلاب اسلامي از هيچ تلاشي دريغ نکرد.
در ادامه مولانا محبوب الرحمان، رييس حوزه علميه دامتي در منطقه کوملا و يکي از همکاران و همرازان ديرينه فريدالدين خان، مقاله‌اي درباره شخصيت، خدمات و افکار و انديشه آن مرحوم ارايه داد. وي در جريان ارايه سخنراني خود تأکيد کرد: استاد فريدالدين خان از پيشتازان معرفي انقلاب اسلامي ايران در بنگلادش بود و با کتاب‌ها، نوشته‌ها و مقالات فراوان، انديشه عرفاني و انقلابي ايران را در روزنامه‌ها و افکار عمومي كشور عرضه كرد.
کوثر مصطفي ابوالعلايي، استاد بخش فلسفه دانشگاه داکا هم در سخنراني خود گفت: يکي از ويژگي‌هاي افکار استاد فريدالدين خان، عشق به رسول اکرم (ص) بود. او تأکيد داشت که علم بايد توأم با عشق باشد. در آن صورت انجام وظيفه به عنوان «خليفة الله في الارض» امکانپذير خواهد بود.
ابوالحسن محمد صادق، رييس دانشگاه آسيايي بنگلادش هم در سخنراني خود با يادآوري خاطرات دوران تحصيل، انديشه و افکار عرفاني و انقلابي مرحوم فريد‌الدين خان را مورد بررسي قرار داد و در اين باره گفت: همين افکار و انديشه‌ها، او را به ايران هدايت کرد و در جريان انقلاب ايران قرار داد. فلسفه زندگي، اهميت به تداوم کسب علوم و مصاحبت با افراد صالح، موضوعاتي بود که در انديشه آقاي فريدالدين خان برجسته بود
ميم الاحسن، استاد بخش حقوق دانشگاه داکا، سيف‌الاسلام خان، دبيرکل انجمن علامه رومي (رومي سوسايتي) و دبير هيأت امناي دانشگاه UITS و استاد بخش فارسي دانشگاه داکا، امين‌الاسد، شاعر بنگلادشي، مصطفي طارق الحسن، استاد دانشگاه، عبدالصبور خان، رييس بخش فارسي دانشگاه داکا، شهاب‌الدين خان، دبيرکل انجمن مجلس تمدن، ديگر سخنرانان اين مراسم بودند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید