حسین دهقان جانشین شمخانی می شود؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ ۱۴:۳۰
    کد خبر :76135

گزارشها از احتمال تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت دوم روحانی حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار “بازتاب”، دبیر شورای عالی امنیت ملی اگرچه منصوب رئیس جمهور است که رئیس شورای عالی امنیت ملی نیز هست، اما به دلیل عضویت فرماندهان نظامی و امنیتی و انجام تصمیم گیری های مهم امنیتی در این شورا، عهده دار این سمت همواره با رایزنی و تایید رهبری منصوب می شود.

دو هفته قبل حجت الاسلام مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی خبر داد که روحانی سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی را به علی اکبر ناطق نوری پیشنهاد کرده که او پیشنهاد رئیس جمهوری را رد کرده و گفته است کار اجرائي قبول نمي‌کند، ولي با تمام وجود براي فعاليت سياسي در صحنه حضور خواهد داشت.

دیروز هم محسن ماندگاری، روزنامه نگار اصولگرا، در کانال شخصی خود خبر داد که عدم معرفی سردار دهقان به عنوان وزیر دفاع، احتمال تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی را افزایش داده. به ادعای او، روحانی از مدتها قبل رایزنی ها برای تغییر شمخانی و انتصاب دهقان را آغاز کرده بود و قرائن نشان می دهد اکنون موفق شده است.

این ادعا در حالی است که در دوره اول ریاست جمهوری، نام محمد فروزنده، وزیر دفاع دولت دوم هاشمی و از افراد مورد اعتماد روحانی نیز برای این سمت مطرح بود. فروزنده که از فرماندهان سپاه پاسداران نیز بوده، به عنوان فردی پاکدست مورد اعتماد رهبر انقلاب نیز هست و ایشان زمانی سرپرستی بنیاد مستضعفان را به او سپرده بودند.

با این حال شاید احتمال واگذاری این سمت به سردار حسین دهقان که اولین رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت دوم خاتمی و وزیر دفاع دولت اول روحانی بوده، بیشتر باشد.

شمخانی که خود وزیر دفاع دو دولت خاتمی بود، در یک دوره مهم و پر کشمکش که حاصل آن تصویب آغاز اجرای برجام بود، دبیری شورای عالی امنیت ملی را برعهده داشت؛ برجامی که به موازات اختلافات خارجی ها درباره آن، بحث و گفت و گوی جدی در میان مقامات ارشد کشور را نیز پشت سر گذاشته است. اما تغییر او در این مقطع به چه دلیل است، مشخص نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید