اولادقباد: وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی دقیق برای حل چالش‌ها داشته باشد

    کد خبر :76087

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به چالش‌های حوزه آموزش و پرورش تأکید کرد: دغدغه وزیر آموزش و پرورش باید تعلیم و تربیت و برآورده کردن مطالبات و انتظارات فرهنگیان باشد.

فریده اولادقباد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید اشراف کامل به موضوعات این حوزه داشته باشد، اگر فرد معرفی شده چنین دغدغه‌ای نداشته و پی‌گیر مطالبات فرهنگیان و بازنشسته‌های فرهنگی نباشد در حق ‌آموزش و پرورش جفا کرده‌ایم.

وی با اشاره به این که آموزش و پرورش چالش‌های اساسی خاصی دارد و وزیر پیشنهادی باید شناخت کامل از این چالش‌ها داشته باشد، گفت: عمده این چالش‌ها به ضعف نظام رفاهی و مشوق‌های لازم برای ایجاد انگیزه در معلمان و کارکنان اداری وزارت آموزش و پرورش برمی‌گردد.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین بیان کرد: در آموزش و پرورش هرساله با کسری بودجه مواجه هستیم، با این که بودجه سال ۹۶ چیزی حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است، اما پیش بینی بنده به‌عنوان عضوی از کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش این است که چیزی حدود ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس دسترسی نابرابر به فرصت‌ها و منابع آموزشی (فیزیکی، انسانی و مالی) در اثر پراکندگی جغرافیایی را دیگر چالش‌های آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: کمبود فضاهای آموزشی ناشی از توسعه قابل توجه مناطق جدید شهری از شهرک‌ها و پروژه‌های مسکن مهر و قابل توجه بودن تعداد سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌ای در کشور و عدم زیرساخت های لازم بهداشتی، رفاهی و آموزشی- با توجه به بازدیدهایی که از برخی از این مناطق داشته‌ام- از جمله چالش های موجود در این حوزه به شمار می‌رود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین بیان کرد: شخصی که وزیر آموزش و پرورش می‌شود باید از نبود تعادل و توازن منطقه‌ای در دسترسی به سرانه استاندارد فضاهای آموزشی و پرورشی کشور،‌ بالا بودن سن مدارس و میزان استهلاک فضاهای موجود و الزام به نوسازی آن‌ها، نامتناسب بودن فضاهای آموزشی موجود با ساختار جدید آموزشی خصوصا در دوره ابتدایی و عدم انطباق آن‌ها با رویکرد ایجاد مجتمع‌های آموزشی اطلاع داشته باشد.

اولادقباد در ادامه اظهار داشت: با توجه به بازدیدی که از سیستان و بلوچستان داشته‌ام متاسفانه مدارسی وجود دارند که فاقد دسترسی به سامانه‌های سرمایشی- گرمایشی استاندارد، آب آشامیدنی سالم و سرویس بهداشتی استاندارد هستند.

وی همچنین ادامه داد:‌ متنوع نبودن محیط های یادگیری و سنتی بودن روش‌های یاددهی، متناسب نبودن محتوای آموزشی با نیازهای جامعه، پایین بودن سهم آموزش‌ مهارت‌های اساسی زندگی و عدم انتقال مهارت‌های مورد نیاز برای حضور موثر دانش آموزان در جامعه، ضعف نظام رفاهی و مشوق های لازم برای ایجاد انگیزه در معلمان و همکاران اداری در وزارت آموزش و پرورش و بالا بودن هزینه فرصت آموزشی نیز فقط بخشی از چالش‌های آموزش و پرورش است.

این نماینده مجلس تصریح کرد:‌ کسی که می خواهد به عنوان وزیر معرفی شود باید برنامه ریزی دقیق در یک افق زمانی میان مدت و کوتاه مدت برای حل چالش‌های این حوزه داشته باشد و دغدغه او تعلیم و تربیت و برآورده ‌کردن مطالبات و انتظارات فرهنگیان باشد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس همچنین خاطرنشان کرد: این انتظار را داریم که دولت تدبیر و امید وزارت آموزش و پرورش را در اولویت اول دولت دوازدهم قرار دهد، زیرا هر کشوری که می خواهد به رشد و توسعه متوازن و پایدار برسد مهم‌ترین سرمایه گذاری آن در بخش آموزش و پرورش است، نباید هر ساله دغدغه کسری بودجه در آموزش و پرورش را داشته باشیم البته بدون بودجه امکان تحقق برنامه‌ها وجود ندارد.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه بیان کرد: در مورد مسائل مربوط به حق التدریسی ها هم باید برنامه‌ای جامع، نیروی انسانی به منظور توزیع مناسب منابع انسانی در سطح کشور وجود داشته باشد و در واقع ساماندهی و برنامه جامع نیروی انسانی متوازن حتما مورد توجه باشد.

اولادقباد بر نظارت جدی و مستمر بر عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان هم تاکید کرد و افزود: در حال حاضر قطار دولت روی ریل افتاده و باید با همفکری و همراهی همه مردم شتاب بیشتری به حرکت قطار دهیم و در تمامی عرصه‌ها اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری کمک کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید