حامی دولت هستیم/مدتهاست از تنگ‌نظری‌ها رنج می‌بریم

    کد خبر :75942

 

یکی از کاندیداهای شهرداری تهران خطاب به اعضای شورای پنجم گفت: شهرداری که برآمده از رای شماست باید جبهه‌ای به مسایل تهران نگاه کند و نباید برخورد حزبی داشته باشد.

به گزارشایلنا، حسین مرعشی در جلسه اعلام برنامه‌های کاندیداهای شهرداری تهران ضمن تشکر از اصلاح‌طلبان به دلیل لطفی که به او داشتند، گفت: ترجیح دادم آنچه خودم از تهران می‌فهمیدم را بنویسم و بعد از جلسه کارشناسی برنامه جامعی بنویسم.

وی با اشاره به اینکه تهران شهری زنده است و نقش مردم در آن نهادینه شده است، گفت: ممکن است برخی فکر کنند بعد از حوادث ۸۸ شرایط دیگر برای اداره ایران مناسب نخواهد شد اما با حضور یکپارچه مردم همه چیز تغییر کرد. حضور روحانی٬ فراکسیون امید و لیست امید در شورا موضوعی است که باید به آن بپردازیم.

مرعشی خاطرنشان کرد: رهبری فرصت را به کسانی که بر طبل حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی می زنند، نخواهد داد.

او ادامه داد: ما حامی دولت هستیم اما دولت ائتلافی است و ۱۰۰ درصد اصلاح‌طلب نیست. شما بدنه خالص اصلاحات هستید و شهرداری که برآمده از رای شماست باید جبهه‌ای به مسایل تهران نگاه کند و نباید برخورد حزبی داشته باشد.

مرعشی درباره ویژگی‌های شهردار آینده افزود: شهردار منتخب اصلاح‌طلبان باید منتخب همه مردم باشد، کشور ما مدتها است، از تنگ نظری‌ها رنج می برد. اصلاح‌طلبان باید سعه صدر را به نمایش بگذارند و رفتار شهروندان و گروه‌های اجتماعی باز و منصفانه باشد تا همه در شهر احساس آرامش کنند.

او در ادامه افزود: قالیباف در شورای سوم با رای اصلاح‌طلبان شهردار شد و رای آنها تعیین کننده بود، اما شاهد بودیم در مقابل این حمایت اصلاح‌طلبان حتی یک شهردار منطقه از میان اصلاح طلبان انتخاب نشد و این نشان از برخورد تنگ نظرانه شهردار تهران داشت. در همین راستا ماموریت شهردار آینده تهران برگرداندن تعادل است و نباید مانند آنها عمل کنیم.

به هیچ وجه با فساد کنار نمی‌آیم

مرعشی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه با فساد کنار نمی‌آید، ادامه داد: من به هیچ وجه نمی‌توانم با مدیر فاسد کنار بیایم و کار کنم و در برخورد با مدیران هیچگونه مماشاتی نباید صورت گیرد.

او بیان اینکه در سیستم مدیریتی‌اش در استانداری کرمان حتی یک نفر از اقوامش حضور نداشتند، گفت: همین موضوع باعث شده بود تا من بتوانم به راحتی مدیریتم را اعمال کنم. در کرمان ده‌ها نفر با من همکاری می‌کردند که از برادر به من نزدیک‌تر بودند.

وی افزود: شهردار تهران باید این سیاست را به خوبی اعمال کند که نه اقوام خود و نه از اقوام شورای شهر را در سیستم بپذیرد و سیستم ناب اصلاح‌طلبی را اعمال کند.

مرعشی با بیان اینکه مردم باید به راحتی به مدیران دسترسی داشته باشند، گفت: در طول مدت کاری‌ام در استانداری کرمان هفته‌ای یک روز در اختیار مردم بودم و این سیاست فوق‌العاده خوبی است چرا که رابطه مدیران با مردم را مستحکم‌تر می‌کند و در جلوگیری از مفاسد موثر است. البته این دیدارها می‌تواند عوارضی هم داشته باشد از همین رو باید به قصد تظلم‌خواهی برای مردم دیدارهای مردمی برگزار شود. مردم باید بدانند شهرداران نواحی و شهردار پایتخت متعلق به آنهاست و با مردم زندگی می‌کند.

این کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه جامعه ما جامعه مسئولی است و آحاد مردم ایران کاملاً به مسائل اجتماعی حساسند، گفت: امروز وجود سمن‌ها امکانات خوبی برای شهرداری فراهم می‌کند، تا بتواند با کمک آنها معضلات اجتماعی را برطرف کند. سمن‌ها باید بازوان داوطلب شهرداری در حل مشکلات اجتماعی باشند.

سفره هزینه‌های شهرداری در تهران گسترده است

مرعشی درباره هزینه‌های شهرداری نیز گفت: برداشت من این است که هزینه های شهرداری از توان مردم فراتر نرود در حال حاضر سفره هزینه‌های شهرداری در تهران گسترده است در حالی که شهردار باید هزینه‌ها را با درآمدهای پایدار تنظیم کند. در گذشته این هزینه‌ها با تراکم‌فروشی تامین می‌شد. من اهل هیات و هیات داری هستم اما نمی‌توانم درک کنم که زمانی که شهرداری به پیمانکاران خود بدهکار است چطور می‌تواند برای کارهای مستحبی که مردم خود در آن پیش‌قدم هستند هزینه کنند. تاکید می‌کنم صرف هزینه‌ها را باید منطقی و نه کم و زیاد کنیم.

او با اشاره به اینکه در تهران امکان برون‌سپاری برخی کارها وجود دارد، گفت: خیلی از کارهای شهرداری در تهران قابل واگذاری است و دلیلی بر دخالت شهرداری و صرف هزینه‌های سنگین نیست.

وی درباره پرداخت عوارض نیز گفت: معتقدم یکی از درآمدهای پایدار شهرداری که حجم آن در حال حاضر کم است عوارض و نوسازی است و باید یک واقع‌بینی در این زمینه صورت گیرد. این عوارض منابع خوبی برای تهران ایجاد می‌کند.

این کاندیدای شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در بحث درآمدهای پایدار باید به سمت مالیات بر ارزش افزوده و وصول مالیات‌های سیستماتیک برویم. همچنین در بخش مسکن و ساختمان، تهران رشد قابل توجهی داشته است، البته قصد ما کند کردن ساخت و ساز در شهر نیست بلکه معتقدیم این مسئله باید متناسب با بازار پیش برود و اگر بازار تمایلی به ساخت مسکن داشته باشد، همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

باید برای پارکینگ‌های عمومی سرمایه‌گذاری کنیم

مرعشی با اشاره به سرمایه‌گذاری در بازارها و مراکز تجاری در سال‌های اخیر گفت: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در بازارها و مراکز تجاری بیش از حد معمول انجام شده است. امروزه در تهران کاربری تجاری و اداری از کاربری مسکونی ارزش کمتری دارد. معتقدم در دوره جدید شهرداری وقت آن است که برای پارکینگ‌های عمومی سرمایه‌گذاری کنیم و باید در مقررات شماره‌گذاری این اصل را ایجاد کنیم که اگر کسی پارکینگ ندارد یا بخرد یا اجاره کند. مهم‌تر از پارکینگ‌ها، ایجاد هتل یا هتل‌آپارتمان است. امروز تهران بیش از هزار هتل خوب و بزرگ نیاز دارد. اگر می خواهیم به گردشگری در تهران اهمیت بدهیم باید در زمینه ایجاد هتل و هتل‌آپارتمان سرمایه‌گذاری کنیم.

ساختمان نمادین در تهران کم داریم

مرعشی با بیان اینکه ما ساختمان زیاد داریم اما ساختمان نمادین کم داریم، خاطرنشان کرد: منطقه مسکونی دریاچه چیتگر یک موقعیت خوب بود که از بین رفت. متاسفانه در آنجا از طرح‌های شهرسازی مدرن تبعیت نشده است و حجم وسیعی ساختمان ایجاد شده اما هیچ‌یک نمادین نیستند. معتقدم شهرداری باید از ساختمان‌های جدید و نمادین استفاده کند. تهران یکی از معدود پایتخت‌های دنیاست که بیش از هشت میلیون جمعیت دارد اما سفر در تهران آسان نیست و زندگی برای افراد خارجی در تهران سخت است و معتقدم باید زیرساخت‌هایی برای این مهم فراهم شود.

این کاندیدای شهرداری تهران در ادامه به تراکم نامناسب جمعیتی در تهران اشاره کرد و افزود: استان تهران 20 برابر کل کشور تراکم جمعیت دارد و این به معنای بارگذاری سنگین است. در حقیقت تناسب میان شمال، غرب و جنوب و شرق تهران از میان رفته است. با کاهش تراکم بخش‌های میانی این بخش از شهر رو به ویرانی رفته و با افزایش تراکم شمال و غرب تهران تاب‌آوری این بخش‌ها کاهش یافته است در همین راستا باید سیاست‌های اساسی اندیشیده شود.

شهرداری حداقل 40 هزار میلیارد تومان بدهی دارد

مرعشی در ادامه با اشاره به فقدان بافت فرسوده در شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر تهران 3 هزار هکتار بافت فرسوده دارد که این وسعت بافت فرسوده خود یک شهر محسوب می‌شود. در حال حاضر سیاست‌های تشویقی و حمایتی برای حل این معضل اعمال شده که شاهد بودیم موفقیتی کسب نکرده است و پیشنهاد من این است که اجازه نوسازی کامل دهیم.

مرعشی ادامه داد: یکی دیگر از معضلات تهران نبود مرکز شهر به معنای رایج در شهرهای بزرگ دنیا است این درحالی است که پیش از این پیش‌بینی شده بود مرکز قدیمی شهر تهران که مجموعه‌ای نفیس و تاریخی است تبدیل به یک مرکز شهر جذاب برای تهران شود. ایجاد محورهای پیاده حداقل در منطقه شهری موجب ایجاد یک محیط متناسب برای خرید و پاتوق‌های مناسب برای استقرار رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها است.

مرعشی در این بخش از سخنانش به معضل بدهی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: مسئله بدهی در تهران به هیچ وجه ساده نیست و شهرداری تهران حداقل 40 هزار میلیارد تومان بدهی دارد. 40 هزار میلیارد به معنای 10 میلیارد یورو است و بی‌شک با درآمدهای معمولی شهرداری نمی‌توان از پس پرداخت این بدهی‌ها برآمد.

او ادامه داد: قالیباف مطمئناً دوست نداشته است تهران را با این میزان بدهی باقی بگذارد، اما به دلیل بلندپروازی، عشق به خدمت و احداث پروژه‌های چشمگیر کار به اینجا کشیده شد. با این حال این مشکل را می‌توان فرصت تلقی کرد؛ شورا و شهردار بعدی باید زرنگی به خرج دهند و این بدهی را به فرصت تبدیل کنند.

ظرفیت مترو باید به 10 الی 12 میلیون نفر افزایش یابد

مرعشی با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه حمل و نقل عمومی افزود: هرچند محسن‌آقا در حوزه حمل و نقل رئیس همه ما هستند، اما به نظر من این معضل تهران با افزایش ظرفیت مترو حل نخواهد شد. البته شهردار آینده باید پای مترو ایستاده و ظرفیت جابجایی را از سه میلیون نفر به 10 الی 12 میلیون نفر افزایش دهد. تاکسی‌های تهران باید تبدیل به ماشین‌های هیبریدی شوند و در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که حاضرند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

مرعشی در پایان با اشاره به اینکه پروژه‌هایی در مقیاس پل صدر حتی اگر ضروت داشته باشد، باید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شوند، اضافه کرد: قالیباف کار بزرگی انجام داد، اما هیچ کدام زمینه اقتصادی نداشتند. شهردار باید بتواند از ارزش افزوده پروژه‌ها درآمد کسب کنند، یعنی طرح‌ها خودکفا باشند. طرح‌های خودکفا دست شما را نمی‌بندند و کار به اینجا نمی‌کشد. فراموش نکنیم تهران به دلیل بزرگی بازار و پول فراوانی که در آن وجود دارد ظرفیت های فراوانی دارد و 55 درصد سپرده‌های مردم ایران در تهران است.

مرعشی در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر درباره آلودگی هوا گفت: حمل و نقل عمومی و سپردن آن به بخش خصوصی می‌تواند کمک بسیاری به موضوع آلودگی کند. همچنین استفاده از ظرفیت خطوط مترو با اضافه کردن واگن و مطالعه برای افزایش این خطوط در ترافیک و آلودگی هوا بسیار موثر است. منشاءآلودگی هوا در تهران باید شناسایی شود.

تهران باید شهر گرانی شود

او ادامه داد: ساخت اتوبان‌های دو طبقه نیاز به مطالعه دارد. تهران امروز در وضعیت عجیبی به سر می‌برد. 10 درصد جمعیت کل ایران در این شهر زندگی می‌کند. متاسفانه آرایش جمعیتی در ایران بسیار بد است و تا زمانی که پایتخت‌های دیگری برای کشور تعریف نکنیم جمعیت کلانشهرهای ایران از جمله تهران هر ساله دو درصد اضافه خواهد شد که همین موضوع وضعیت را بحرانی می‌کند.

مرعشی گفت: ما باید مسائل را طوری مدیریت کنیم که همه اقدامات در راستای عدم مهاجرت به تهران شود و برای اینکه تهرانی‌ها بتوانند در این شهر راحت زندگی کنند این شهر باید گران شود. همچنین استفاده از نیروی جوان و بانوان یک فرصت است که به این موضوع توجه ویژه نشان خواهند داد. از طرفی در مسائل فرهنگی و اجتماعی تجربه کمی دارد که در صورت شهردار شدن از آقای مسجدجامعی کمک خواهم گرفت.

او به برنامه برای سالمندان وکودکان اشاره کرد و گفت: شهر را برای افراد کم توان و معلول باید آماده کنیم. همچنین در حوزه اقتصاد و تولید ثروت و توسعه گردشگری نیاز به برنامه‌های جامع داریم.

مرعشی با تاکید بر اینکه سیاست مهم‌ترین رکن ایران است، گفت: مجموع اصلاح‌طلبان به دلیل انتخاب سیاست‌های درست در گذشته سرافراز هستند. همه اصلاح‌طلبان در انقلاب، دفاع مقدس، سازندگی، دولت اصلاحات و حتی دوره عزلت امتحان خوبی پس دادند.

کاندیدای شهرداری تهران افزود: مسئله برون‌سپاری نیازمند راهکارهای اجرایی است که مشارکت همه مردم در آن بسیار مهم است. همچنین موضوع دست‌فروشان مسئله‌ای دوگانه است که چهره فعلی شهر در این موضوع باید تغییر کند. بارگذاری تهران باید با احتیاط انجام شود.

هیچ پادگانی نباید تغییر کاربری دهد

او به فعالیت‌های هیات‌های مذهبی در تهران اشاره کرد و گفت: دخالت شهرداری در این موضوع نه فقط در بحث بودجه‌ای که درمسائل دیگر نیز انحراف ایجاد کرده است. ما باید به نهادهای ریشه‌دار کمک کنیم و تعادل را در بین هیات‌های مذهبی ایجاد کنیم.

مرعشی با اشاره به فعالیت پادگان‌ها در تهران گفت: هیچ پادگانی نباید تغییر کاربری دهد. پادگان‌ها مراکز تنفس تهران هستند.

او مسئله زباله و پسماند را فرصتی برای درآمد خواند و گفت: شهرداری می‌تواند از زباله و پسماند درآمد پایدار کسب کند.

دولت باید یارانه مترو را پرداخت کند

مرعشی با بیان اینکه دولت باید یارانه مترو را پرداخت کند، گفت: بی شک شهرداری قدرت پرداخت یارانه مترو را ندارد و باید یارانه آن را از وزارت نفت و دولت بگیریم چراکه صرفه جویی اقتصادی را در زمینه انرژی به همراه دارد.

این کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه می‌توان برای مدیریت شهری راهکارهای مناسبی را ارائه کرد خاطرنشان کرد: برای انجام هر کاری باید مطالعه شود اما می توان کارهایی که منجر به ایجاد اررزش افزوده شود را بیشتر ارائه کرد.

مرعشی درباره تعامل شورا و شهرداری گفت: شهرداری نمی تواند بی توجه به مراجعات مردم به شورا باشد از آن طرف همه مراجعات و خواسته ها نباید در جهت مختل شدن کار شهرداری باشد. یک نقطه تعادل باید ایجاد کنیم که هم پاسخگوی خواسته های مردم باشیم و هم شهر را اداره کنیم ما 4 سال دیگر باید به مردم پاسخگو باشیم.

سیاستِ من همکاری با همه نهادهاست

او همچنین درباره تعامل با سایر نهادها گفت: سیاست من همکاری با همه است. امروز قرارگاه های سازندگی سپاه نقش وسیعی در گسترش تهران دارند و ما طی مقررات خاص با همه کار می کنیم و هیچ پروژه ای بدون مناقصه برگزار نخواهد شد. آنچه برای من مهم است منافع شهروندان و نه چیز دیگری است.

مرعشی همچنین درباره پاشنه آشیل برنامه هایش گفت: برنامه من یک برنامه نیست چراکه من آدم چند بعدی هستم. می‌توانم همزمان به چند برنامه بپردازم. درباره آمایش سرزمینی درموضوع عدالت نیز باید بگویم این کار ساده ای نیست اما باید مسیر رو بهبودی باشد و خدمات به نقاط کم برخودار شهرنیز ارائه شود و حتما باید سالانه برنامه بگذاریم که هر سال بخشی از وظایف دولت را بگیریم.

او همچنین درباره موضوع مسائل محیط زیست در برنامه اش گفت: به برنامه محیط زیست اشاره ای نکردم اما معتقدم باید جلوی آلایندگی را بگیریم و بعد به تولید اکسیژن فکر کنیم باید از ساختمان های تهران برای ایجاد فضای سبز استفاده کنیم.

این کاندید شهردای تهران گفت: رابطه شهرداری با دولت می تواند گسترده باشد همچنین باید موضوع مهاجرت را کنترل کرد. همچنین هوشمند سازی باید جدی گرفته شود و مراجعه به شهرداری کاهش یابد و همه خدمات باید در محیط مجازی ارائه شود پاسخ ها باید قاطع باشد و باید قانون مدار در این زمینه برخورد کنیم.

در عرصه سیاست خود را بی‌ریشه معرفی نکنیم

مرعشی خاطرنشان کرد: فکر می کنم در عرصه احزاب چه اصلاح طلب و چه اصولگرا باید به فعالیت سیاسی بیشتر احترام بگداریم و این تفکری که در ایران وجود دارد و عده ای می‌گویند متعلق به هیچ گروهی نیستتم را نمی پسندم و مانند این است که بگویید من خانواده ای ندارم. در عرصه سیاست باب شده که ما خود را بی ریشه معرفی کنیم.

او در ادامه از همه دوستانی که برای شهرداری کاندیدا شده بودند تشکر کرد و گفت: از سایر دوستان تشکر می کنم که با حضورشان مسئولیتی را از دوش من بر می دارند سیاست من این است که تا کسی که برای مسئولیتی داوطلب است، من داوطلب نخواهم بود این مشی من است و نمی‌توانم در 59 سالگی تغییر دهم.

دوست داشتن تهران را تبلیغ کنید

او ادامه داد: من از همه کوچکترم و از همه ناتوان تر هستم و تا کسی در این عرصه حاضر است من را در رای گیری شرکت ندهید. همچنین اگر می خواهید مشکلات حل شود باید با تدبیر و حوصله جلو برویم و مسئله ای که برای بورسیه ها پیش آمد به علت خبری شدن موضوع بود و آنها نتوانستند این موضوع را حل و فصل کنند. شما در این عرصه با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد که خواهش می کنم به عنوان عضوی از جبهه اصلاجات اگر می خواهید مشکلات حل شود تا اطلاعاتی به دست آوردید فوری آن را خبری نکنید.

این کاندیدای شهرداری تهران گفت: دوست داشتن تهران را تبلیغ کنید باید شهرمان را دوست داشته باشیم و با صدای بلند اعلام کنیم تا تهران را دوست نداشته باشیم نمی توانیم خدمت کنیم و اگر این شهر را دوست نداریم نباید مسئولیتی را بپذیریم من هم بدون چشم داشتی به عنوان رییس مدیران خیابان ایران در خدمتتان خواهم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید