از معرفی ربیعی به مجلس تا ثبت قراردادهای کارگران

    کد خبر :75869

مهمترین رویدادهای این هفته به راه‌اندازی سامانه ثبت دادخواست و قراردادهای کار، برگزاری هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان، معرفی وزیر کار به مجلس برای اخذ رای اعتماد و آمار کارگران ساختمانی متقاضی بیمه اختصاص داشت.

به گزارش ایسنا، در هفته‌ای که گذشت دکتر حسن روحانی، علی ربیعی را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز برنامه‌های خود را برای تصدی این وزارتخانه طی چهار سال آینده در ۹ آیتم شامل برنامه ملی فقرزدایی و کاهش نابرابری، برنامه جامع حمایت با تأکید بر کاهش آسیبهای اجتماعی، برنامه اشتغال فراگیر با تأکید بر مناطق محروم و روستایی، توانمند سازی، مهارت افزایی و توسعه منابع انسانی، ارتقاء امنیت شغلی و صیانت از سرمایه‌های انسانی و منابع مادی در جامعه کار و تولید با همکاری شرکای اجتماعی، پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی، تبدیل بنگاه‌های اقتصادی وابسته به صندوق‌ها به پیشران اقتصاد ملی، توسعه تعاون و توسعه فرهنگی و اجتماعی نیروی کار به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

فعال‌سازی سیاستهای بازار کار، توسعه اشتغال، افزایش امنیت شغلی، توجه به اشتغال زنان و تقویت و توانمندسازی بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون به عنوان مهمترین نهادهای مالی بخش تعاون از دیگر محورهای برنامه کاری ربیعی است.

اعلام آمار کارگران ساختمانی متقاضی بیمه خبر دیگری بود که این هفته انتشار یافت.

بنابر اعلام نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی تا کنون ۲۸۰ هزار نفر در سراسر کشور به طور قطعی در سامانه ثبت نام کرده‌اند و متقاضی بهره‌مندی از مزایای بیمه هستند.

ساداتی از کندی اینترنت و روند انتقال اطلاعات به سامانه انتقاد کرد و گفت: متاسفانه جریان ثبت و انتقال اطلاعات به کندی انجام می‌شود و لازم است گروهها و سازمانهایی که به سامانه متصلند و باید اطلاعات به روز را وارد سامانه کنند، سرعت عمل بیشتری در این زمینه نشان بدهند.

رونمایی از سایت ثبت دادخواست و قراردادهای کار از دیگر خبرهای این هفته بود.

آنطور که احمد مشیریان، معاون روابط کار وزیر کار گفته به منظور کارآمدی هر چه بیشتر خدمات الکترونیکی و افزایش تعامل‌پذیری بین دولت و آحاد جامعه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همگام با سیاست های دولت تدبیر و امید و به منظور مدیریت و نظارت هر چه بیشتر بر اجرای قانون کار و تنظیم روابط کار این سامانه را طراحی و راه‌اندازی کرده است.

به گفته وی بسیاری از مسایل مربوط به حوزه‌های بازرسی کار، ایمنی و حفاظت فنی، حمایت از مشاغل و  واحدهای مشکل دار، شکایات کارگری، قراردادهای کار، جبران خدمات کارگران در این سامانه پیش‌بینی شده و گام بلندی در جهت افزایش رضایتمندی شرکای اجتماعی و تکریم ارباب رجوع است.

رونمایی از سامانه ثبت دادخواست‌ها، امکان ثبت هرگونه شکایت و طرح دادخواست توسط کارگران را بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف امکان پذیر می‌کند. رونمایی از سامانه ثبت قراردادهای کار نیز تمام کارفرمایان را موظف می‌کند تا در آینده نزدیک نسبت به ثبت قراردادهای کار با نیروهای کار خود از طریق این سامانه اقدام کنند.

برگزاری نشست تخصصی امنیت شغلی و سرمایه گذاری از دیگر رویدادهای این هفته بود.

در این نشست علی ربیعی  ـ وزیر کار ـ از افزایش سهم تشکل های کارگری و کارفرمایی در دولت یازدهم خبر داد و گفت: از زمانی که عهده دار این مسئولیت در وزارت کار شدم تا به امروز سهم تشکل‌های کارگری و کارفرمای افزایش پیدا کرده و امروز ۲۶۶۵ انجمن صنفی  کارفرمایی و ۱۰هزار و ۱۱۴ انجمن، کانون، شورا، مجمع و تشکل‌ کارگری داریم.

وی با اشاره به کاهش آمار حوادث ناشی از کار در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳، بیان کرد: در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ حوادث ناشی از کار ۱۳ درصد کاهش داشته است و در این راستا، دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت آموزش داده شده است.

برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان یکی دیگر از خبرهایی بود که از سوی عضو هیات رییسه اتاق تعاون ایران اعلام شد.

به گفته سید محمد کریمی در این نمایشگاه ۱۲۷۸ شرکت داخلی و خارجی شامل ۸۸۷ شرکت داخلی و ۳۹۱ شرکت خارجی به مدت چهار روز از ۲۱ لغایت ۲۴ مرداد آخرین دستاوردهای خود را به معرض نمایش می‌گذارند.

وی افزود: امسال از ۳۱ کشور خارجی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و حضور کشورهای ایتالیا، ‌اسپانیا، ترکیه، آلمان، دانمارک، ‌روسیه و اتریش و تعدادی از کشورهای عربی از جمله قطر، امارات و عمان قطعی شده است.

عضو هیات رییسه اتاق تعاون ایران توسعه صنعت ساختمان را در تولید و اشتغال داخلی موثر دانست و ابراز امیدواری کرد: با سیاست‌هایی که دولت در این زمینه تبیین می‌کند، تکمیل مسکن مهر و مسکن اجتماعی و حمایت بانک مرکزی در اعطای تسهیلات ارزان قیمت به زوج‌های جوان و انبوه‌سازان رشد روزافزون بخش اشتغال و مسکن در کشور را شاهد باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید