در سکوت اداره کل محیط زیست استان کردستان؛

آتش‌سوزی گسترده در منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو ادامه دارد

    کد خبر :75794

از آغاز آتش‌سوزی گسترده در مناطق جنگلی شاهو ۵ روز می‌گذرد با این حال تا کنون هیچیک از نهادهای ذی‌ربط اقدامی جهت اطفای حریق در منطقه صورت نداده‌اند. تنها مردم منطقه و فعالان محیط زیست هستند که می‌کوشند در حد توانشان گامی جهت مهار شعله‌های آتش بردارند.

به گزارش  تسنیم، آتش‌سوزی گسترده در منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو واقع در استان کردستان که چند روز پیش آغاز شده علی‌رغم تلاش‌های مردم منطقه و فعالان محیط زیست همچنان ادامه دارد.

هادی کمانگر، فعال محیط زیست استان کردستان که در هنگام تلاش برای اطفای حریق دچار سوختگی جزئی شده در این باره به تسنیم می‌گوید: از آغاز آتش‌سوزی گسترده در مناطق جنگلی شاهو پنج روز می‌گذرد با این حال تا کنون هیچ‌یک از نهادهای ذی‌ربط، اقدامی جهت اطفای حریق در منطقه صورت نداده‌اند. تنها مردم منطقه و فعالان محیط زیست هستند که تلاش می‌کنند در حد توانشان گامی جهت مهار شعله‌های آتش در این مناطق ارزشمند جنگلی بردارند.

وی با ابراز تاسف از اینکه طی روزهای گذشته بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی در منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو طعمه حریق شده‌اند می‌گوید: در صورت فراهم آمدن هلیکوپتر اطفای حریق، می‌توان از وارد آمدن خسارات بیشتر به مناطق جنگلی شاهو جلوگیری کرد که تا کنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته.

اما در حالی که تلاش‌های خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم به منظور گفت‌وگو با مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان درباره اقدامات احتمالی انجام شده به منظور مهار این آتش‌سوزی گسترده در منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو تا کنون بی‌نتیجه مانده است، خلبان محمد مهدی نوری آل آقا رییس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفا حریق هوایی کشور در پاسخ به اینکه چرا طی روزهای گذشته مرکز کنترل و پشتیبانی اطفا حریق هوایی کشور به منظور اطفای حریق جنگل‌های شاهو اقدامی صورت نداده به تسنیم می‌گوید: به مسئولان استان کردستان اعلام آمادگی کرده‌ایم اما از آنجه که تنها امکان دسترسی زمینی، به این منطقه موجود است تا کنون درخواست کمکی از مرکز انجام نشده.

منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو با وسعت 57,236 هکتار در استان کردستان حد فاصل شهرهای سروآباد، مریوان و کامیاران و هم مرز با کردستان عراق واقع شده است. در این منطقه که جنگل‌های بلوط، مهم‌ترین پوشش گیاهی آن به شمار می‌روند، تاکنون 157 گونه جانوری از جمله پلنگ، سیاه‌گوش، خرس قهوه‌ای، کل و بز، کرکس، هما، عقاب طلائی و 242 گونه گیاهی شناسایی شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید