میلیاردها تومان پول خرد باقیمانده در کارت بلیت ها کجا می رود؟

    کد خبر :75628

زمانی که کارت بلیت مترو را خریداری می کنید، قطعا با این نکته مواجه شده اید که در ته حساب تان، پول خردهایی باقی می ماند. این پول خردها نه پس داده می شود و نه حتی به روی تان آورده می شود.

به گزارش برنا، انجام سفر با مترو و اتوبوس همواره اهمیت فراوانی در زندگی شهری دارد افزایش سرعت و دقت در زمان برای این نوع زندگی لازم و ضروری است. این سفرها با کارت بلیت های مترو و اتوبوس انجام می شوند و با واریز کردن پول به این کارت ها می توان از مترو و اتوبوس استفاده کرد. اما در برخی موارد به علت کمبود موجودی این کارت ها در هنگام استفاده با پیغام عدم موجودی کافی مواجه می شویم و با توجه به اینکه تعداد زیادی از شهروندان از این کارت ها استفاده می کنند و پول آن ها در این حساب ها جمع می شود. این پول خردها نه پس داده می شود و نه حتی به روی تان آورده می شود.

با دستور شهرداری!

شاید اولین گام این باشد که با روابط عمومی مترو این مساله را در میان بگذاریم. موضوعی که بسیاری از مسافران از آن اطلاعی ندارند. «احسان مقدم» روابط عمومی مترو درباره کارت بلیت های مترو در گفت و گو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا گفت: مسولیت حساب کار بلیت ها با شرکت های صدر کننده این کارها است. او ادامه داد: تبلیغات عمومی راجع به بازگشت موجودی این کارت بلیت ها به مردم با دستور شهرداری انجام می شود و شهرداری هم در این راستا دستوری برای اعلان عمومی نداده است.

اما آنچه واضح به نظر می رسد، این است که این پول ها به بیت المال مربوط می شود و پول بیت المال برای مردم است و به همین دلیل سود آن هم به مردم تعلق دارد اما باید به این نکته برسیم که آیا شهرداری مسئول کوتاهی این امر است؟ مدیران عامل دو شرکت صادرکننده این کارت بلیت ها، مسیر بعدی ما را برای رسیدن به این پاسخ هموارتر می کنند.

مبالغ باید پس داده شود

«پشامی» معاون مدیر عامل یکی از شرکت های تامین کننده کارت بلیت های مترو و اتوبوس در گفت و گو با خبرگزاری برنا گفت: همه پول های مربوط به اعتبار کارت ها در اختیار شهرداری است و ما به آن دسترسی نداریم. همچنین مبالغ کمتر از ورودی های مترو و اتوبوس به مسافران پس داده می شود. او ادامه داد: انجام هرگونه تبلیغ در فضای مترو و اتوبوس به دستور شهرداری انجام می شود و شرکت ما در این مورد مسئولیتی ندارد. اما «حاجی میری»، مدیر عامل یکی دیگراز شرکت های صاحب امتیاز کارت بلیت های مترو و اتوبوس هم در گفت و گو با خبرگزاری برنا گفت: مدیریت حساب کارت بلیت ها به دست شهرداری و زیر نظر وافا، معاونت حمل و نقل و سازمان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی است. همچنین انجام تبلیغات برای باز پس گیری مبالغ باقیمانده در کارت بلیت ها بر عهده شهرداری است.

صحبت از چه مقدار پول است ؟

برای ورود به مترو کارت شما باید حداقل 800 تومان موجودی داشته باشد اما تمام این مبلغ با سفر در حوزه شهری مصرف نمی شود. در واقع بیشترین هزینه مربوط به جابجایی در حوزه شهری 465 تومان است و با نشان دادن کارت به دستگاه کنترل خروجی نسبت به مسافت طی شده از موجودی کارت شما کسر می شود و این یعنی در این حساب مقداری پول باقی می ماند. طبق آماری که از شرکت های صادر کننده این کارت ها گرفتیم، حدود 20 میلیون کارت بلیت تا کنون صادر شده است و همچنین حدود 3 میلیون مسافر روزانه از مترو و اتوبوس برای جابجایی استفاده می کنند در صورتی که هر کدام از آن ها هفته ای یک بار کارت خود را شارژ کنند و حدود مبلغ 500 تومان را برای باقیمانده هر کدام از این کارت ها در نظر بگیریم، حدودا هفته ای 1.5 میلیارد تومان در حساب این کارت ها جمع می شود که این مبلغ در ماه به 6 میلیارد تومان می رسد و در سال این مبلغ به رقم هنگفت 78 میلیارد تومان می رسد! با توجه به این حجم از پول موضوع را با سازمان تعزیرات حکومتی در میان گذاشتیم، «محرابی» روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی درباره ی این حساب ها و پول ها گفت: در رابطه با موضوع کارت بلیت ها و پول های باقیمانده در آن هنوز شکایتی از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نشده است. این سازمان در صورت اعلام شکایت می تواند پیگیر باشد.

این سازمان حق ورود ندارد

«نعمت الهی» یکی از مسئولان روابط عمومی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در رابطه با اعلام شکایت به سازمان تعزیرات حکومتی گفت: موضوع اعلام شکایت به سازمان تعزیرات وظیفه این سازمان نیست و در قوانین و وظایف سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان چنین موردی تعریف نشده است و این سازمان نمی تواند در این زمینه ورود کند.

محسن سرخو، رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر در رابطه با موضوع کارت بلیت ها و میزان مبلغ باقی مانده دراین کارت ها در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: برنامه شورای شهر برای کارت بلیت ها این است که یکی از بانک ها به عنوان حساب های جداگانه برای هر فرد، موجودی آن فرد را جدا کند و هر شخص برای خود حساب جداگانه ای داشته باشد اما اینکه برای زمان های قبل از انجام این کار تکلیف این پول ها چه می شود مشخص است که این پول ها برای مردم است و شهرداری وظیفه دارد گزارش های لازم را به شورای شهر ابلاغ کند. او ادامه داد: توصیه های اکیدی که همواره به شهرداری داشتیم این بوده است که برای جلوگیری از ایجاد رانت اطلاعاتی برای اینگونه پول ها حتما در سایت های خودتان اینگونه اطلاعات را قرار بدهید و این دستورات بارها در جلسه های شورا به شهرداری ابلاغ شده است.

شهرداری پاسخگو نیست

در پایان، برای تکمیل گزارش با شهرداری تهران ارتباط گرفتیم ولی آن ها حاضر به پاسخ گویی به سوالات ما نشدند. پول های جمع شده در این حساب ها سال ها در اختیار شهرداری بوده است و حتی در صورت راه اندازی سیستم بانکی برای این کارت ها نمی شود از سال ها سکوت و اعلام نکردن وجود این پول ها گذشت کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید