روسیه برای میزبانی نشست میانجیگرانه ایران وعربستان اعلام آمادگی کرد

    کد خبر :75431

مسکو – ایرنا – روزنامه روسی پراودا نوشت: روسیه برای میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی به منظور پایان دادن به اختلافات کنونی از جمله برگزاری نشست مقام های دو کشور در مسکو اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: آماده ایم به عنوان میانجی برای برقراری دوباره روابط بین ایران و عربستان سعودی تلاش کنیم.
روزنامه روسی پراودا روز چهارشنبه به نقل از خانم ماریا زاخارووا نوشت: مسکو آمادگی دارد، میزبان دیداری بین مقام های ایرانی و عربستانی باشد و وزارت امور خارجه روسیه واسطه بین دو طرف خواهد بود.
در ادامه مطلب روزنامه روسی همچنین به روابط خوب روسیه با ایران و عربستان سعودی اشاره شده و آمده است: مسکو از امکان آشتی دادن تهران و ریاض برخوردار است.
پراودا با اشاره به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از سلمان پادشاه عربستان سعودی برای سفر به مسکو نوشت: این یک سفر تاریخی خواهد بود زیرا تا کنون هیچ شاه سعودی از مسکو دیدار نکرده است.
در ادامه مطلب نوشته شده است: در دیدار پیش روی سران روسیه و عربستان سعودی ممکن است در باره نقش میانجیگری مسکو در حل اختلافات تهران و ریاض گفت وگو شود.
روزنامه روسی همچنین در مورد شایعات برنامه دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی نیز نوشت: تهران گزارش اخیر رسانه‌های گروهی مبنی بر سفر آینده محمدجواد ظریف به ریاض را ادعایی بی اساس خوانده است.
روزنامه روسی این پرسش را نیز مطرح کرده که برای آشتی ایران و عربستان سعودی کدام طرف – مسکو، آنکارا یا حتی پکن – ممکن است کاری بکند؟
ترکیه هم می‌تواند برای آشتی دادن دو کشور اقدام کند و مقام های این کشور به توانایی انجام چنین ماموریتی نیز اشاره کرده اند.
«هرچند شگفت آور دیده می شود، اما چین دور از خاورمیانه هم می‌تواند بین ایران و عربستان سعودی میانجی شود. پکن در امور خاورمیانه دخالت نکرده و نسبت به دو طرف موضع یکسانی دارد و افزون بر این، متحد تهران در چارچوب سازمان همکاری شانگهای نیز هست.»
پراودا در پایان با اشاره به اینکه ایران در زمان حاضر با رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی رابطه ندارد، نوشته است: اما (از نظر تهران) ریاض و تل آویو هم ردیف نیستند. جمهوری اسلامی با اسراییل دشمنی آشتی ناپذیری دارد، اما با عربستان سعودی فقط قهر کرده‌ که امری معمول بین کشورهای مسلمان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید