مسعود خیام:

قانون حق مولف تدوین شود

    کد خبر :75409

مسعود خیام مهم‌ترین مطالبه اهل قلم از مسئولان فرهنگی را تدوین قانون حق مولف می‌داند.

این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مطالبات اهل قلم از مسئولان فرهنگی گفت: قبل از مسئله ممیری و قبل از هر کاری، باید قانون حق مولف تدوین شود و به مرحله اجرا درآید تا تکلیف نویسنده، ناشر و مطبوعات مشخص شود. اگر این مسئله روشن شود، حتی برای ارشاد هم راحت‌تر است که اگر خواست، ببیند چه کسی چه کار می‌کند. اما الان دچار یک وضعیت نامشخص هستیم و نویسنده و مولف و مترجم نمی‌داند کجا ایستاده است.

او در همین‌باره توضیح داد: الان کتاب در شمارگان ۳۰۰ نسخه منتشر می‌شود، ولی این کتاب لاینقطع با همین شمارگان در بازار کتاب وجود دارد و هیچ‌وقت تمام نمی‌شود!

خیام در ادامه اظهار کرد: من با هر نوع دخالت دولت در حوزه نشر و کتاب از جمله دادن یارانه برای خرید کتاب مخالف هستم. کتاب و نشر کاملا باید در دست بخش خصوصی باشد. کتابی که خوب باشد فروش می‌رود و پول درمی‌آورد و کتابی که خوب نباشد نه. شرط تحقق آن هم قانون است. الان ارشاد با دادن یارانه بدرفتاری می‌کند چون دادن یارانه برای خرید کتاب مساوی گدایی است. در صورتی که یک ریال یارانه هم در این بخش لازم نیست هزینه شود. فقط بگذارند کتاب نفس خودش را بکشد. مهم‌ترین اقدام، تدوین قانون حق مولف است و این مسئله باید درست شود. در این‌باره هم کشورهای مختلف قوانین خوبی دارند که می‌توان آن‌ها را ایرانیزه کرد.

این پژوهشگر در پایان گفت: قدم بعدی بعد از قانون حق مولف، بحث نویسنده و ارشاد است و حل مسئله ممیزی. غیر از این نیاز نیست دولت در کار نویسندگان دخالت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید