قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد؛

لزوم پیگیری طرح تحول آموزش در دولت دوازدهم

    کد خبر :75272

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر که در پایان دولت یازدهم به سر می‌بریم به دنبال این هستیم که برنامه‌هایی که برای تحول آموزش پزشکی طی سه سال گذشته تدوین، ابلاغ و در دانشگاه های علوم پزشکی اجرا شد نهادینه شده و کاملا مستقر شود. تا این برنامه‌ها که به طور جدی هم مورد استقبال دانشگاه‌ها قرار گرفته و نتایج خوبی هم در طول دو سال گذشته داشته، تحت تاثیر تغییر و تحولات دولت منتفی نشود و ادامه پیدا کند.

دکتر حمید اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه کمبود فضا و امکانات آموزشی با توجه به افزایش ظرفیت ها در آموزش پزشکی در دولت یازدهم بسیار محسوس است، گفت: متاسفانه به تناسب ظرفیت سازی که به خصوص در مقاطع دکترای عمومی حرفه ای و مقاطع تخصصی و فوق تخصصی اتفاق افتاد و ظرفیت‌ها به طور چشمگیر افزایش پیدا کرد، بودجه و امکانات آموزشی افزایش پیدا نکرد و این مساله موجب شده دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت فشار قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه طبیعتا نمی‌توان این فشار را به دانشگاه اعمال کرد و همچنان کیفیت را حفظ کرد گفت: به هر حال در حوزه آموزش پزشکی اولویت در دولت یازدهم ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی بود و مساله این است که افزایش ظرفیت باید با کیفیت همگون باشد و ارتقای کیفیت با افزایش ظرفیت نمی‌تواند هماهنگ باشد.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: سعی شده در طول سال های گذشته کیفیت آموزش پزشکی حفظ شود اما ما در وزارت بهداشت با کمبود بودجه و اعتبارات و امکانات آموزشی مواجه هستیم و بسیاری از آزمایشگاه‌های در طول چند سال گذشته بازسازی نشده اند و امکانات نیز به آن ها تزریق نشده و بسیاری آزمایشگاه ها کماکان با امکانات 30 تا 40 سال قبل کار می کند. در حالیکه رشته های جدید ایجاد شده و دانشجوهای بیشتری گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم در دولت دوازدهم کمبودها جبران و زیر ساخت ها تقویت شوند و بتوانیم تحقیقات و آموزش بهتری را داشته باشیم، افزود: در حال حاضر که در پایان دولت یازدهم به سر می‌بریم به دنبال این هستیم که برنامه‌هایی که برای تحول آموزش پزشکی طی سه سال گذشته تدوین و ابلاغ شد و در دانشگاه های علوم پزشکی اجرا شد نهادینه شود و کاملا مستقر شود تحت تاثیر تغییر و تحولات دولت این برنامه‌ها که به طور جدی هم مورد استقبال دانشگاه ها قرار گرفته و نتایج خوبی هم در طول دو سال گذشته داشته منتفی نشود و ادامه پیدا کند.

اکبری با اشاره به اجرایی کردن سند آمایش سرزمینی به عنوان بهترین اقدام وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی در دولت یازدهم اظهار کرد: این سند می تواند منافع زیادی برای کشور داشته باشد و در این راستا ما ماموریت های مختلفی را به دانشگاه ها دادیم که از موازی کار بپرهیزند و دانشگاه ها نیز برنامه‌ریزی کردند که از امکانات و پتانسیل های هم در یک منطقه آمایشی استفاده کنند و به جای رقابت منفی که باعث می شود تعدد و گسترش بی رویه رشته‌ها را داشته باشیم همه رشته ها در یک منطقه توزیع شوند و بر اساس توانمندی از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: منطقه بندی آمایشی به دنبال همین موضوع است که بر اساس نیازهای مناطق و زیر ساخت ها و پتانسیل‌ها رشته ها و ماموریت‌های خاصی دنبال شود که این کارها انجام شده و امیدواریم بتوانیم با کارهایی که در هفته های آخر دولت انجام دادیم این موضوعات را نهادیه کنیم تا کار به طور مستمر ادامه داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید