رییس دیوان محاسبات: بخش عمده گرفتاری مدیران ما از عدم اشراف به قوانین است

    کد خبر :75145

رئیس دیوان محاسبات گفت که این دیوان آمادگی دارد تمام امکانات و ظرفیت دانشی را در حوزه حقوقی در اختیار بخش اجرایی و مدیران عملیاتی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، عادل آذر طی سخنانی در دوره آموزشی دو روزه مدیران جامعه بازرسی و نظارت دولت که به میزبانی بازرسی ویژه سازمان انرژی اتمی برگزار شد، به پارادایم و جهان‌بینی فکری نهادینه‌شده در دیوان محاسبات اشاره کرد و گفت: این جهان بینی که «گاه وظیفه مان گرچه نظارت و بازرسی است اما اصل این است که از سرمایه های انسانی پاسداری کنیم» برای ما یک باور جدی است وی گفت: اصل ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی دیوان محاسبات را دستگاهی که وظیفه اش صیانت از بیت المال است معرفی کرده؛ ما نیز باید همزمان که رصد می کنیم تا ببینیم این پول کجا هزینه شده است، اتفاقاً باید باور کنیم سرمایه های اصلی ما، نیرو های انسانی و مدیران هستند.

وی سپس به پایه ریزی شعار دیوان محاسبات بر اساس ۳ عنصر اقدام پیشگیرانه، هدایت گرانه و مقتدرانه در حوزه مالی پرداخت و گفت: ۲ عنصر از این ۳ عنصر به سود حوزه اجرایی است. بخش عمده ای از گرفتاری های مدیران ما از نتیجه عدم اشراف آنها به قانون و مقررات است؛ اکثر مدیران ما آدم های با شرف و مراقبی هستند؛ در حوزه پیشگیری که پیش از عمل و اقدام است ما آموزش می دهیم.

رئیس دیوان محاسبات ادامه داد: دیوان محاسبات آمادگی دارد که تمام امکانات و ظرفیت دانشی را در حوزه حقوقی در اختیار بخش اجراء و مدیران عملیاتی قرار دهد.

آذر افزود: اگر اینطور پیش برویم نتیجه ای بهتر از اقدام تنها بر اساس اقتدار نظارتی خواهیم داشت. اگر این فضا در مدیران ایجاد شود و با ما تعامل کنند از آنجائیکه مدیران از ما می ترسند که مواردشان را افشاء کنند و این اطمینان را ندارند که می خواهیم به آنها کمک کرده و راه حل بدهیم در نهایت تصمیمی می گیرند که برایشان مشکل ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به وظیفه اصلی مدیران گفت: مدیر اجرایی باید بر روی ماموریت اصلی خود تمرکز داشته باشد در حالیکه به طور متوسط ۲ تا ۳ ساعت از زمانش را روزانه درگیر این موضوع است که نتیجه اقدامش چه می شود. اینکه چه می شود را ما باید کشف کنیم او باید زمانش را صرف کارش کند. و از سوی دیگر هر چه مدیران قوی تر و علمی تر وارد شوند ما به عنوان دستگاه نظارتی آسوده تر خواهیم بود.

رییس دیوان محاسبات سپس در بیان وظیفه و رسالت این دیوان گفت: ما باید کمک کنیم مدیران با قوانین و مقررات به خصوص در حوزه محاسبات عمومی آشنایی پیدا کنند تا گرفتار نشوند. انتظار حداقل ما این است که بیایند مسایل را بپرسند.

وی در بیان چند نمونه از مواردی که از لا به لای پرونده های محاسباتی مدیران استخراج شده است به مواردی اشاره کرد و افزود: اخذ درآمدهای غیرمجاز و واریز به حساب های غیرخزانه ای، عدم استفاده از سامانه تدارکات الکترونیک دولت، سپرده‌گذاری‌های غیرقانونی وجوه دولتی در حساب های بانکی، عدم استفاده صحیح از اموال دولتی از جمله خانه های سازمانی، عدم استفاده درست از هزینه های خارج از شمول و غیره از این جمله است.

رییس دیوان محاسبات سپس در بیان دو نکته و تقاضای دستگاهی از حاضران گفت: چه بهتر است نظام بودجه ریزی دستگاه ها به سمت بودجه ریزی عملیاتی برود. ما در حال حسابرسی عملکرد هستیم و پیش نیاز حسابرسی عملکرد هم این است که بودجه عملکردی تنظیم شده باشد و دیگر اینکه تأکید کنید دستگاه ها مکاتبات دستگاه های نظارتی بخصوص دیوان محاسبات را به موقع پاسخ دهند.

آذر در ادامه خاطرنشان کرد: رمز ارتباط دستگاه های اجرایی و نظارتی پاسخگویی و شفافیت است. هر جا ابهام بیشتر باشد، بیشتر حساس می شویم و این طبیعت کار است.

وی گفت: بخش عمده گرفتاری مدیران ما از عدم اشراف به قوانین و مقررات است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید