دعوت عربستان از «مقتدی صدر» تاثیری در روش سیاسی عربستان ندارد/ سعودی‌ها از آتش بس در سوریه رضایت ندارند

    کد خبر :75099

دعوت عربستان از «مقتدی صدر» روحانی عراقی شیعه یا سفر وزیر امور خارجه کشورش به عراق را نمی‌توان نشانه تغییر در مسیر سیاست­ها دانست؛ زمانی می توانیم از تغییر رویکرد در این کشور صحبت کنیم که عربستان حملات خود به یمن را متوقف کند و حمایت­‌های خود از گروه­های تروریستی در سوریه را قطع کند.

به گزارش برنا، در حالی عربستان در باتلاق سیاست­های غلط گذشته ­اش در یمن، سوریه و … فرو رفته است که به نظر می ­رسد ولیعهد جدید این کشور قصد دارد، سیاست­های خود در منطقه را از مسیرهای دیگری پیش ببرد. دیدار محمدبن سلمان با «مقتدی صدر» روحانی عراقی شیعه یکی از موضوعاتی است که گمانه ­زنی در خصوص پیشبرد سیاست­های این کشور از مسیرهای دیگر را افزایش می ­دهد. هر چند ولیعهد جدید عربستان نقشه­ های جدیدی برای منطقه در سر دارد اما برخی از کارشناسان به او در خصوص تغییر رویکرد در سیاست ­های منطقه ای اش پیشنهاداتی را ارایه می­ کنند. در این زمینه می توان به مقاله روزنامه واشنگتن پست اشاره کرد که به بن سلمان پیشنهاد می کند برای مقابله با ایران در منطقه از سیاست های نرم استفاده کند. پیشنهادهای بی­شرمانه­ ای که به ظاهر سعی در کاهش اختلافات در خاورمیانه ندارد اما هدفش تضعیف کشورهای منطقه­ و قدرت گیری عربستان است. از آنجا که این روزها تحلیل­ ها در خصوص آینده سیاست خارجی در عربستان سعودی با حضور بن سلمان نشان از تغییرات جدی دارد اما «صباح زنگنه» کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که رویکرد عربستان در منطقه بیشتر مبهم است تا نشان از تغییر داشته باشد. وی دعوت عربستان از «مقتدی صدر» روحانی عراقی شیعه یا سفر وزیر امور خارجه کشورش به عراق را نشانه تغییر در مسیر سیاست ها نمی­ داند و می ­گوید: زمانی می توانیم از تغییر رویکرد در این کشور صحبت کنیم که عربستان حملات خود به یمن را متوقف کند و حمایت ­های خود از گروه­های تروریستی در سوریه قطع کند.

«صباح زنگنه» با اشاره به اینکه اعزام وزیر خارجه­ عربستان به عراق و دعوت از سید «مقتدی­ صدر» به عربستان را نمی ­توان علامتی از تغییر تلقی کرد، می­ گوید: هر گاه حسن نیت عربستان در عراق در عمل دیده شد و این کشور به دنبال ایجاد اختلاف بین گروه­های مختلف حرکت نکرد، آن موقع می ­توان امیدوار بود عربستان تغییری در سیاست‌­هایش ایجاد کرده است.

او با اشاره به اینکه رویکرد عربستان در سوریه هنوز تغییری نکرده است، عنوان کرد: با وجود آنکه تحولات مثبتی در اجلاس آستانه صورت گرفت اما این کشور هیچ‌گونه قدردانی و تشکر در این خصوص از خود نشان نداد بلکه همچنان پافشاری می­ کند که باید به روند اجلاس ژنو بازگشت. این به معنی آن است که عربستان از آرامشی که در برخی مناطق سوریه حاصل شده است، رضایتی ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید دارد: زمانی می­ توان از تغییر مسیر عربستان در سیاست خارجی سخن گفت که این کشور از توسعه بمباران­ و کشتار مردم یمن دست بردارد و اجازه دهد که دارو و مواد غذایی به این کشور ارسال شود تا مردم از قحطی و بیماری نجات پیدا کنند. در صورتی که تغییراتی در این زمینه صورت بگیرد، می ­توان گفت که این کشور در سیاست‌های خود تغییراتی ایجاد کرده است.

صباح زنگنه با بیان اینکه شرایط برای تغییر سیاست عربستان از سوی بن سلمان وجود دارد، می­ گوید: بن سلمان با کنار گذاشتن عموزادگان خود توانسته قدرت را به صورت کامل و مطلق در دست بگیرد. او در همه زمینه ­ها یعنی سیاست داخلی، خارجی، مباحث نظامی، امنیتی، فرهنگی قدرت را در دست دارد. کسی که همه این قدرت­ های چندگانه را توانسته در دست بگیرد، قادر خواهد بود سیاست­‌های این کشور را تغییر دهد اما باید ببینم تا چه اندازه این تمایل وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید