مدير راديو سلامت در نشست خبري نخستين جشنواره کشوري پيشگيري از سوانح و حوادث:

پيشگيري از حوادث طبيعى نياز به آموزش‌هاى عمومى دارد

    کد خبر :74923

مدير راديو سلامت در نشست خبري نخستين جشنواره کشوري پيشگيري از سوانح و حوادث گفت: ما در منطقه زلزله‌خيزي زندگي مي کنيم و اگر اتفاقى مثل سيل و زلزله بيفتد، بايد نگرانى همراه با هوشمندى و عاقلانه داشته باشيم تا باعث کاهش آسيب و پيشگيرى شود.
به گزارش آريا، صديقه اعتماد سعيد در نشست خبري نخستين جشنواره کشوري پيشگيري از سوانح و حوادث، ضمن تبريک روز خبرنگار به خبرنگاران حاضر در اين نشست، گفت: در اولين جشنواره پيشگيرى از سوانح و حوادث قصد داريم اين پيشگيرى را برجسته کنيم؛ زيرا مردم بسيارى از سوانح و حوادث را تقدير و سرنوشت مى‌دانند و فکر مي‌کنند اين حوادث چه در حوزه ترافيک و چه در بلاياي طبيعي به خاطر سرنوشت اتفاق مي‌افتد.
وي افزود: بايد اين گفتمان اجتماعى را تغيير بدهيم و به اين سمت حرکت کنيم که مى‌توان با يک انتخاب خوب، تصميم‌هايى گرفت که حادثه ساز نباشد و آسيب‌هاى حاصله از سوانح و حوادث را کاهش بدهيم.
مدير راديو سلامت با بيان اين‌که بالاترين حوادث کشور ما ترافيکى است، عوامل آن را اين‌طور برشمرد: سه عامل انسانى، خودرو و شاخه‌هاى آسيب ساز جاده‌اى از جمله عوامل موثر در اين حوادث هستند. همچنين عامل چهارمى که به اين موارد اضافه مى‌شود، شرايط محيطى است. گاهي اوقات خطاهاي انساني در شرايط محيطي مي‌تواند حادثه آفرين‌تر باشد. بنابراين بايد به آموزش اين موارد توجه بيشتري کرد.
اعتماد سعيد با سابقه آموزش در صداوسيما به آموزش بستن کمربند ايمني اشاره کرد و ادامه داد: از دهه ٨٠ تا ٩٠، کاهش قربانيان حوادث ترافيکى به وجود آمد که يکى از عوامل آن بستن کمربند ايمنى بود. با توجه به فرهنگ سازى گسترده‌اي که در اين رابطه انجام شد، امروزه کسى بستن کمربند ايمنى را شوخى نمى‌گيرد و در واقع به عنوان يک فرهنگ عمومي جا افتاده و پذيرفته شده است و کسي با بستن آن مقابله نمي‌کند. در نتيجه فکر مي‌کنم مي‌توان در مسيرهاي ديگر نيز موفق بود.
وي با بيان اين‌که پيشگيري از حوادث طبيعى همچون سيل و زلزله نياز به آموزش‌هاى عمومى به جامعه دارد، گفت: عدم ساخت اماکن تفريحي و مسکوني در حاشيه رودخانه‌ها و توجه نکردن به جرياناتي که در اين تفريح‌گاه‌ها مي‌تواند اتفاق بيفتد، نياز به آموزش عمومي دارد. ما در منطقه زلزله‌خيزي زندگي مي کنيم و اگر اتفاقى مثل سيل و زلزله بيفتد، بايد نگرانى همراه با هوشمندى و عاقلانه داشته باشيم تا باعث کاهش آسيب و پيشگيرى شود. اين نگراني نبايد باعث تشويش جامعه شود.
مدير شبکه راديويي سلامت، دومين علت مرگ و مير کودکان را سوانح و حوادث دانست و بيان کرد: اين اتفاق خوبى براى کشور محسوب نمى‌شود. در حالى که مى‌توان با آموزش‌هاى لازم به خانواده‌ها، آمار مرگ و مير کودکان را چه در حوادث ترافيکي و چه در حوادث خانگي کاهش داد. بر اساس آمارهاي دانشگاه علوم پزشکي تهران، در خانه مادران تحصيل‌کرده، حوادث کمتري براي کودکان رخ مي‌دهد. همچنين مي‌توان با آموزش به خانواده‌هايي که تحصيلات آکادميک کمتري دارند نيز ميزان اين حوادث براي کودکان را کم کرد. همه اين موارد باعث شد که اولين جشنواره پيشگيري از سوانح و حوادث را آغاز کنيم.
اعتماد سعيد در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوال خبرنگار ايران پزشک در خصوص استفاده از آثار شنيدارى ارسالي به اين جشنواره در شبکه‌هاى راديويى گفت: از اول شهريور که جشنواره آغاز مي‌شود، کنداکتور پيشگيرى از حوادث بلايا در راديو سلامت خواهيم داشت که دو برنامه به مدت يک ربع و صبح و عصر پخش خواهد شد. قطعا اگر آثارى که به دست ما برسد قابل پخش باشد قطعا از بنيه شبکه‌هاى ديگر راديو هم براى پخش آثار شنيدارى استفاده خواهيم کرد.
وي افزود: پيشگيرى از سوانح و حوادث يک بحث ملى است و قطعا ساير بخش‌هاى سازمان صداوسيما نيز براى پخش آثار کمک خواهند کرد.
مدير راديو سلامت در پاسخ به سوال ديگري درباره تاثير اين جشنواره در پاي کار آوردن مسئولين و توجه بيشتر به حوادث و سوانح، گفت: در واقع با اين جشنواره مي‌توانيم مسئولين را پاي کار بياوريم. با اين کار مطالبه عمومي ايجاد مي‌شود و قطعا مسئولين را تحت تاثير قرار مي‌دهد. بايد توجه کرد که در برنامه ششم توسعه نيز کاهش مخاطرات حوادث و سوانح پيش‌بيني شده است و با اجراي اين جشنواره مي‌شود حساسيت‌ها و توجه‌ها را نسبت به حوادث و سوانح افزايش داد.
گفتني ا‌ست اين جشنواره در سه بخش شنيدارى، ديدارى و مکتوب از اول شهريور ماه لغايت 15 آذر ماه سال جاري برگزار مى‌شود براي اطلاع از چگونگي ارسا آثار به سايت راديو سلامت مراجعه کنيد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید