برگزاری بازار فیلم تنها برای خرید و‌فروش نیست

مدیر بازار فیلم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: برگزاری بازار در کنار این رویداد فرهنگی تنها برای خرید و فروش فیلم نیست بلکه معرفی فرهنگ، سینما و افراد شاخص فعال در آن از دیگر اهداف به شمار می‌آید.محمدمهدی یادگاری افزود: امسال بیستمین دوره بازار فیلم فجر و سی و پنجمین دوره جشنواره است. محل برگزاری و نوع برگزاری آن مشخص و اولین همکاری من با بازار است که از بهمن ماه به دعوت امیر اسفندیاری و رضا میرکریمی دبیر جشنواره به جشنواره پیوستم.
مدیر بازار فیلم جشنواره فیلم فجرادامه داد: بازارهای فیلم عموماً با دو هدف تشکیل می شوند؛ گسترش تجارتِ خرید و فروش فیلم در داخل و خارج و هدف دوم تولید مشترک و سرمایه گذاری هاست.
وی افزود: از شرکت های داخلی درخواست شد تا خریداران شان را به ما معرفی کنند تا از آنها برای حضور در بازار دعوت کنیم.
یادگاری تاکید کرد: عرف بازارهای فیلمِ در حال رشد اینگونه است که جشنواره پذیرای هزینه های خریداران، به عنوان مهمان می شود تا در بازار حضور یابند و به این شکل بازار زمینه ساز ایجاد ارتباط بین شرکت های تولیدکننده و خریدار است.
وی توضیح داد: امسال 170 خریدار دعوت شدند که از این میان 46 نفر قبول دعوت کرده و در بازار حضور یافتند. تعداد معدودی نیز به دلیل مشکلات ویزا نتوانستند بیایند. تعداد غرفه ها نیز 47 غرفه است که سال گذشته 43 غرفه بود.
وی در مورد تغییرات امسال در بازار گفت: طراحی غرفه ها امسال شاهد تغییراتی بود که فضایی نیز برای گپ و‌گفت طرفین در بازار در نظر گرفته شد.
یادگاری با اشاره به ویدیو لایبرری در کنار بازار فیلم گفت: مدیریت و اجرای ویدیو لایبرری با آقای صانعی مقدم بوده که این موضوع اقدامی ارزشمند و قابل توجه است. امسال تعداد فیلم ها افزایش یافت و بانک آن سه ساله شد یعنی فیلم های سه سال قبل ایرانی نیز در آرشیو ویدیو لایبرری در دسترس است.
وی یادآور شد: در کنار بازار دو کارگاه آموزشی روزهای دوشنبه و سه شنبه (4 و 5 اردیبهشت) برگزار شد. اولین کارگاه در مورد ‘ویژگی های لازم برای ارائه یک اثر به بازارهای بین المللی’ و دیگری در مورد ‘شرایط اصلی قراردادها برای فروش فیلم’ که هر دو کارگاه با استقبال فیلمسازان و فعالان حوزه خرید و فروش روبرو شد.
وی ادامه داد: از طرح های مطرح برای بازار فیلم این بود که شرکت های خصوصی پخش فیلم بین الملل تقویت شوند؛ زیرا این شرکت ها به دلیل چابکی و فعالیت ببیشتر و نداشتن بروکراسی زودتر به نتیجه می رسند.
یادگاری هدف دیگر از تشکیل بازار را ایجاد ارزش افزوده برای فیلم های سینمای ایران و معرفی سینما و فرهنگ ایران دانست و گفت: بازار تنها به معنای فروش فیلم نیست بلکه ارزش های معنوی دیگری برای معرفی آثار در حوزه بین الملل وجود دارد و به همین دلیل است که همه کشورها در سینمای خود سرمایه گذاری می کنند تا فرهنگ خود را معرفی کنند.
وی در مورد اینکه چه میزان از این اهداف محقق شده است توضیح داد: در مورد رسیدن به این هدف ها خوشبین هستم و البته باید غرفه داران هم در این زمینه اظهار نظر کنند اما واقعیت این است که در کارهای بین المللی ضعیف هستیم. برای بسیاری از رویدادها مهمان دعوت می کنیم اما پیگیری نمی کنیم چه نتیجه ای از آمدن این مهمان ها گرفته ایم. با اینکه سینمای محکم و قابل دفاعی داریم به ویژه به دلیل موفقیت های سال های اخیر نگاه به سینمای ایران جدی شده است ولی به دلیل نبود برنامه منسجم بازاریابی و عرضه ما در فروش، توفیقات زیادی نبوده است.
به گفته مدیر بازار فیلم، جشنواره فیلم فجر فرصتی بی نظیر برای معرفی ایران و ایجاد ارتباط بین سینماگران ایران و جهان و زمینه ای برای همکاری های سیاسی و اقتصادی در حوزه فرهنگ است. صد البته که حضور ما در رویدادهای سینمایی جهان نیز لازم است و باید افراد مناسب در این رویدادها حاضر شوند.
وی تاکید کرد: یکی از نکات دیگر این است که برای اولین بار پنج اپراتور اصلی آی پی تی وی به بازار دعوت شدند؛ دو اپراتور غرفه داشتند و بقیه خریدار بودند. امروز جلسه مشترکی با آنها داشتیم که ان شا الله بتوانیم برای حضور منسجم تر این شرکت ها در بازارهای آتی و افزایش هماهنگی در تهیه آثار به جمع بندی بسیار خوبی برسیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید