یونسکو در احیای “کشف‌رود” مشهد مشارکت می‌کند

    کد خبر :74845

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق در دیدار با نماینده و مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران از همکاری یونسکو در احیای کشفرود خبر داد.

به‌گزارش ایلنا، “علیرضا دائمی” قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق، ظهر امروز (سه شنبه) در حاشیه دیدار با “استر کیش لاروش” نماینده و مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران که در ساختمان ستادی این وزارتخانه برگزار شد، در خصوص همکاری با یونسکو و مجموعه مشاوران بین المللی به منظورساماندهی حوضه آبریز کشف‌رود شهر مشهد گفت: جمهوری اسلامی در کنفرانس JVD چین در خصوص همکاری‌های مشترک برای حوضه‌های آبریز پیشنهادی ارائه داد و قرار شد از حضور علمی یونسکو و جامعه بین المللی در مدیریت حوضه کشف‌رود که یکی از حوضه‌های مهم کشور بوده و شهر مشهد نیز در این حوضه قرار دارد، در زمینه ساماندهی و استفاده صحیح از آب‌های زیرزمینی استفاده شود.

وی با اشاره به این مطلب که مباحث ارائه شده نشان از آن دارد که یونسکو آمادگی همکاری در این زمینه را دارد و باید منابع مالی لازم برای اینکه ما بتوانیم از مشارکت سازمان‌های بین المللی و مشاوران بین المللی و آموزش‌های لازم بهره مند شویم را فراهم کند، گفت: قرار شد در چند ماه آینده این منابع برای آموزش‌های لازم و مطالعات مورد نیاز اختصاص داده شود.

دائمی پیش بینی کرد: خروجی این مطالعات منجر به استفاده صحیح تر از آب در این حوضه شود و در ادامه گفت: با توجه به اهمیت حوضه کشف‌رود مبنی بر اینکه بجز 5 میلیون نفر جمعیت ساکن در حوضه، سالانه پذیرای 30 میلیون نفر زائر نیز هست، بایستی مدیریتی اعمال شود تاضمن حفاظت از منابع آبی، استفاده صحیح و پایدار از منابع آبی رودخانه نیز مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: کارهای خوبی در 10 سال اخیر در مرحله اول و دوم انجام شده و در زمان حاضر فضا سازی رودخانه باز و ساماندهی شده و هم اینک در مرحله سوم برنامه، توجه اصلی به استفاده صحیح آب است که بایستی با حساسیت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق با اشاره به اینکه مراحل یک و دو توسط شرکت آب منطقه ای، فرمانداری و استانداری خراسان رضوی انجام شده است، تصریح کرد: مرحله اول شامل آزاد سازی و پاکسازی بیش از 70 کیلومتر از رودخانه بوده و در مرحله دوم نیز احداث جاده و کمربند سبز به گونه ای که اطراف رودخانه آزاد شود و از ورود فاضلاب خام به رودخانه جلوگیری و طرحی برای ساماندهی حریم و بستر رودخانه ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: وقتی این طرح در نشست بین المللی ارائه شد مورد توجه قرار گرفته و به عنوان یک پروژه بین المللی مورد توجه قرار گرفت.

علیرضا دائمی با اشاره به اینکه در مرحله سوم، مدیریت مصرف و مدیریت صحیح و یکپارچه حوضه آبریز می‌توان از دانش مدیریت سازمان‌های بین‌المللی استفاده کرد، گفت: این پروژه را باید به مجموعه شاخصی تبدیل کنیم تا سایر کشورها نیز از این اقدام بهره ببرند.

وی با بیان اینکه یکی از مسئولیت‌های ما حفاظت از رودخانه و تالاب‌های مرزی است اذعان داشت: حوضه آبریز هامون برای ما اهمیت زیادی دارد و همکاری با کشورهای همسایه در این زمینه از طریق پروتوکل های موجود قابل اهمیت است، لذا پیش بینی می‌شود دوره آموزشی مشترکی نیز توسط یونسکو بین کارشناسان ایرانی، افغانی و یونسکو برگزار شده و نحوه مشارکت‌های عملی و همکاری‌های جدی برای مدیریت صحیح حوضه آبریز هامون و هیرمند آموزش داده شود.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق با اشاره به اینکه هزینه این دوره توسط یونسکو تأمین خواهد شد، گفت: یکی از وظایف یونسکو اشاعه مبانی علمی و همکاری‌های بین المللی در اینگونه حوضه‌ها است.

وی با بیان اینکه دیدار بعدی با خانم لاروش حدود 3 ماه آینده است و در این مدت بایستی منابع مالی برای مطالعات یکپارچه منابع آب در حوضه کشف‌رود از سوی یونسکو مشخص شود گفت: به یونسکو اعلام کرده‌ایم اگر محدودیت تأمین منابع مالی دارد به ما اعلام کند تا از طریق منابع داخلی خودمان این بودجه را تأمین کنیم.

دائمی خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود این طرح بالغ بر 3 میلیون دلار هزینه در بر داشته باشد که یونسکو تلاش دارد، ضمن تأمین منبع مورد نیاز، این پروژه را به عنوان یک پروژه بین‌المللی معرفی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید