640 هزار فرهنگی تا 10 سال آینده بازنشسته می شوند

رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش در هفته معلم خبرهای خوش معیشتی برای فرهنگیان دارد، گفت: از سال جاری تا سال 1404 (10 سال آینده) از 928 هزار فرهنگی، 640 هزار نفر بازنشسته می شوند. اسفندیار چهاربند روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: از مجموع 928 هزار نفر از کارکنان وزارت آموزش و پرورش، 575 هزار نفر معلم، 52 هزار کارکنان اداری با پست تعریف شده، 160 هزار کارکنان خدماتی، 107 هزار نفر نیروهای تخصصی و 140 هزار نفر نیز در گروه های مدیریتی مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه در 10 سال آینده آموزش و پرورش یک پوست اندازی کامل خواهد داشت، افزود: برای جایگزینی این افراد نیازمند اخذ مجوز در ردیف استخدامی، تامین منابع مالی و اعتبار برای جذب نیرو و ظرفیت سازی در حوزه تربیت معلم هستیم.

** ظرفیت دانشگاه فرهنگیان پاسخگوی تربیت نیروی انسانی جایگزین نیست
رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات ادامه داد: ظرفیت موجود دانشگاه فرهنگیان پاسخگوی تربیت نیروی انسانی جایگزین این 640 هزار نفر نیست از این رو به صورت مستمر با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان اداری و استخدامی کشور جلسه های متعددی برگزار کرده و به این نتیجه رسیده ایم که از مشارکت سایر دانشگاه ها برای جذب نیرو استفاده کنیم.
رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات گفت: لازم است تفاهمنامه ای را با وزارت علوم منعقد کنیم که با محوریت دانشگاه فرهنگیان نیروی انسانی جذب کنیم.
چهاربند افزود: در مقایسه سال 92 با 96 مشاهده می شود که در زمینه حقوق و دستمزد فرهنگیان، حدود 85 درصد رشد حقوق داشته ایم اما به رغم این افزایش هنوز با حقوق منصفانه و مطلوب فاصله وجود دارد.
وی ادامه داد: همچنین ساز وکارهایی از جمله اجرای مرحله اول و دوم رتبه بندی فرهنگیان برای افزایش حقوق فرهنگیان انجام شده اما تلاش برای کاهش فاصله حقوق فرهنگیان با سایر کارکنان دولت ادامه دارد.
چهاربند افزود: اگر شیب افزایش حقوق فرهنگیان در چهار سال آینده همانند چهار سال قبل باشد، می توان امیدوار بود که معلمان به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند.
** وزیر آموزش و پرورش در هفته معلم خبرهای خوش معیشتی برای فرهنگیان دارد
قائم مقام ستاد بزرگداشت مقام معلم گفت: وزیر آموزش و پرورش خبرهای خوشی در ارتباط با پرداخت مطالبات فرهنگیان در هفته معلم دارد.
چهاربند افزود: با مطالعه سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش در می یابیم که نقش معلم در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت برجسته است، به همین دلیل 35 راهکار و سه هدف اصلی در ارتباط با معلمان در این سند گنجانده شده است.
وی اظهار داشت: تکریم مقام معلم به این مفهوم است که بتوان بین حق و تکلیف توازن برقرار کرد و البته تکریم به این معنا نیست که با برگزاری چند جشن مساله تمام شود.
رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: حاکمیت، جامعه، خانواده و رسانه به عنوان چهار رکن برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت پیش بینی شده که هر یک از این ارکان دارای تکالیف و حقوقی هستند.
چهاربند گفت: درست است که مسوولان سه قوه همواره از معلمان حمایت کرده اند اما شرط کافی نیست بلکه لازم است تا مصوبات این نهادها از معلم پشتیبانی و حمایت قاطع داشته باشد.
وی ادامه داد: تکریم مقام معلم صرفا یک جشنواره تشریفاتی و تک بعدی نیست بلکه یک پروسه بلند مدت است.

** برنامه های بزرگداشت هفته معلم با محوریت مدارس برگزار می شود
قائم مقام وزیر در ستاد بزرگداشت معلم گفت: برنامه های هفته معلم به استان ها ابلاغ و این اختیار به استان ها واگذار شده تا برنامه های هفته معلم در ستاد بزرگداشت هر استان و با ریاست استاندار برگزار شود.
وی با بیان اینکه در این هفته در بیش از یکصد هزار مدرسه برنامه های منسجمی برگزار می شود،‌ گفت: برنامه های هفته معلم همزمان با 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد مطهری آغاز می شود که این روز با عنوان ولایت مداری و سلوک مطهری نامگذاری شده است.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم ادامه داد: 13 اردیبهشت با عنوان معلم و تکریم اجتماعی، 14 اردیبهشت با نام معلم و پیشکسوت تعلیم وتربیت، 15 اردیبهشت با عنوان معلم توسعه اجتماعی و انسجام ملی، 16 اردیبهشت با نام معلم مسئولیت پذیری و هدایت انقلابی، 17 اردیبهشت با عنوان معلم مرجعیت تربیتی و مولد سرمایه اجتماعی و 18 اردیبهشت ماه با نام معلم و تکریم سازمانی نامگذاری شده است.
چهاربند یادآور شد: اکنون 750 هزار معلم بازنشسته در سراسر کشور داریم که گنجینه ارزشمندی هستند و باید از تجربیات آنان استفاده کرده و قدر آنها را بدانیم.
وی خاطرنشان کرد: دیدار با مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی، دیدار با خانواده شهید مطهری و تجدید بیعت با آرمان های امام خمینی (ره) در حرم امام راحل از جمله برنامه های بزرگداشت هفته معلم است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید