قاچاق ۲۰ درصد تجارت کشور را تشکیل می‌دهد

    کد خبر :74765

معاون فرهنگی و پژوهشی ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به حجم 12.5 میلیارد دلاری قاچاق در کشور گفت: این رقم 20 درصد تجارت کشور را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس سیدمحمدرضا عبادی امروز در نشست خبری که در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، با بیان اینکه کارگروه برآورد حجم قاچاق متشکل از ده نهاد از جمله نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت، سازمان تعزیرات حکومتی و …. است، گفت: آنچه که در ستاد ارائه می‌شود، نتیجه بحث‌ها و آمار و اطلاعاتی است که از این منابع به دست می‌آید.

معاون فرهنگی و پژوهشی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه حجم قاچاق برآورد شده 12.5 میلیارد دلار است گفت: متاسفانه در مناقشه با این آمارها حرف‌های زیادی گفته می‌شود.

وی بیان داشت: در عین حال برخی روش‌ها که برای براورد امار قاچاق در مقابل روش انتخاب شده توسط ستاد مطرح می‌شود، مانند روش تجارت بین کشوری که تحقیقات توسط برخی دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که این روش بین 30 تا 50 درصد خطا دارد.

عبادی اظهار داشت: 12.5 میلیارد دلار قاچاق 20 درصد حجم تجارت کشور را تشکیل و می‌دهد که 7 میلیارد دلار از آن مربوط به قاچاق خروجی (قاچاق به خارج از مرز) است.

وی با اشاره به مسائل و مناقشاتی که در رابطه با آمار کاهش یافته قاچاق منتشر شده گفت: مجموعه حوزه رسانه‌ای ما متاثر از برخی عوامل است و در اطلاع رسانی اصول حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنند. خواهش ما این است که رسانه‌ها واقعیت‌ها را منتشر کنند.

عبادی گفت: با توجه به این که حجم 12.5 میلیارد دلار قاچاق در کشور کم نیست، با این حجم قاچاق، طبیعی است که جنس قاچاق در هر کجای بازار قابل مشاهده است.

وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادعا نکرده است که وضعیت قاچاق مطلوب است، گفت: بلکه ما معتقدیم که روند مبارزه با قاچاق خوب است.

معاون فرهنگی و پژوهشی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به انتقادات مطرح شده در مورد کاهش حجم قاچاق و اینکه برخی می‌گویند، چرا با وجود اینکه اعلام می‌شود میزان قاچاق به نصف رسیده اما همچنان در بازار کالا‌های قاچاق مشاهده می‌شود و اشتغال رونق نگرفته است، گفت: رونق اشتغال و تولید فقط به کاهش واردات قاچاق بستگی ندارد و عوامل دیگری از قبیل سرمایه‌گذاری هم در این مسئله مؤثر است.

عبادی بیان داشت: حدود 9 میلیارد دلار از حجم قاچاق وارد شده به کشور از طریق سوء استفاده از معافیت‌های به رسمیت شناخته به کشور قاچاق می‌شود.

وی با اشاره به ورود کالاهای ممنوعه توسط قاچاقچیان گفت: قاچاق به صفر نخواهد رسید، اما با کاهش 50 تا 70 درصدی آن می‌توان انتظار داشت حجم قاچاق به 1.5 میلیارد دلار کاهش یابد.

معاون فرهنگی و پژوهشی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: سهم مناطق آزاد، معابر رسمی و … از قاچاق حدود 3 میلیارد دلار و سهم معابر غیر قانونی از قاچاق موجود هم 1.5 میلیارد دلار است

وی افزود: طرح رجیستری موبایل در صورت اجرا می تواند حداقل یک میلیارد دلار از حجم قاچاق کالا را کم کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید