زیرساختها برای اجرای قیمت تضمینی گندم مهیا نیست

    کد خبر :74745

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران گفت: کشاورز نمی‌تواند هم دغدغه تولید و هم فروش داشته باشد و اگر دولت می خواهد قیمت تضمینی را جایگزین خرید تضمینی کند، خودش گندم را در بورس عرضه کند و پولش را به کشاورز بدهد.

علیقلی ایمانی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه اخیراً شنیده می‌شود که دولت به دنبال اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی است، اظهار داشت: امسال دولت طرح قیمت تضمینی را برای خرید گندم 4 استان در بورس اجرا کرده است، اما باید دید آیا واقعاً این گندم خریدار داشته یا ندارد، ما که نشنیدیم خریداری برای آن مراجعه کرده باشد! مگر اینکه خود شرکت بازرگانی دولتی گندم را خریداری کند.

مشکلات قیمت تضمینی جو را از یاد نبرده‌ایم/جوکاران بعد از 6 ماه پولشان را گرفتند

وی به مشکلات عرضه جو به روش قیمت تضمینی در بورس کالا در سال گذشته اشاره کرد و گفت: همانند شرکت پشتیبانی امور دام که جو را خریداری و بین دامداران توزیع می‌کند و یادمان نرود که چه مکافاتی سر قیمت خرید جو به روش قیمت تضمینی کشیدیم و کشاورزان بعد از 7-6 ماه پولشان را گرفتند.

کشاورزی نمی‌تواند هم دغدغه تولید داشته باشد و هم فروش

وی با اشاره به اینکه ما باید زیرساخت و مکانیسمی را طراحی کنیم که کشاورز دچار مشکل نشود، خاطرنشان کرد: منِ کشاورز نه انبار دارم و نه می‌توانم گندم را حتی یک روز نگهداری کنم. پس در نهایت گندم‌ها در انبار دولت می‌رود و اگر گندم من روی تابلوی بورس خریداری پیدا نکند، چگونه پول آن به من پرداخت می‌شود. یعنی علاوه بر دغدغه تولید باید دغدغه فروش آن را هم داشته باشم.

دولت باید کارخانجات آرد را ملزم به خرید گندم کند

ایمانی به این نکته اشاره کرد که دولت باید کارخانجات را مجاب کند که گندم کشاورز را بخرند و پولش را به قیمت تابلوی بورس همان لحظه به حساب کشاورز واریز کند و مابه‌التفاوتش را هم دولت بپردازد، تا به این روش هم بار مالی بر روی دوش دولت کم شود و هم کشاورز تکلیف خود را بداند. همچنین دولت باید برای عرضه گندم در بورس تمام جوانب را در نظر بگیرد، تا انباردار و کارخانه‌های آرد به کشاورز حکم نکنند و جواب سربالا ندهند.

بدهی 5400 میلیارد تومانی دولت به گندمکاران

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران با اشاره به اینکه دولت هم اکنون با گذشت 3 ماه از فصل برداشت بیش از نیمی از پول گندمکاران را نپرداخته تصریح کرد: تاکنون دولت 5 هزار و 250 میلیارد تومان پول خرید تضمینی گندم را به کشاورزان پرداخت کرده، اما هنوز 5 هزار و 400 میلیارد تومان دیگر باقی مانده است.

وی گفت: کشاورزی که خردادماه گندمش را تحویل داده هنوز پول گندمش را نگرفته حالا چه برسد به اینکه فروش گندم برود روی تابلوی بورس که آیا خریداری داشته باشد، یا نداشته باشد، مضاف بر اینکه در برنامه ششم دولت ملزم شده تا خرید تضمینی را انجام دهد.

ایمانی به این نکته هم اشاره کرد که اکنون یک میلیون و 250 هزار بهره‌بردار گندم در کشور داریم که اگر قرار باشد، گندمشان را در بورس عرضه کنند، اصلاً امکانش وجود ندارد و قطعاً بازهم پای دولت به میان می‌آید که گندم در انبارهای دولت ذخیره شود و اگر خود دولت فکر می‌کند خریداری وجود دارد، ما گندم را به دولت تحویل می‌دهیم، خودش در بورس عرضه کند و بفروشد و پول ماحصل را به کشاروز بدهد؛ چرا که معتقدیم این کار از توان کشاورز خارج است.

به گفته وی اکنون سال‌های سال است که کارخانجات آرد بدون آنکه ریالی بپردازند گندم را از دولت تحویل می‌گیرند و به تدریج پس از آنکه آرد را فروختند، پول دولت را هم می‌دهند و همین امر سبب شده تا اینها در برابر تغییر روند مقابله کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید