در گفت‌وگو با ایسنا تشریح شد

تغییر بازار قاچاق دارو از “ناصرخسرو” به “سایت‌های اینترنتی دارویاب”

    کد خبر :74318

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه فروش دارو به صورت اینترنتی به نوعی قاچاق محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر بازار ناصرخسرو مانند چند سال گذشته نیست که فقط یک دکه باشد، بلکه در حال حاضر سایت‌های مختلف دارویاب و … ایجاد شده‌اند که داروها را از مسیر نادرست تهیه کرده و به مصرف‌کننده می‌رسانند.

دکتر اکبر عبداللهی اصل در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان قاچاق در حوزه دارو، فروش اینترنتی آن و نحوه نظارت سازمان غذا و دارو بر این موارد، گفت: البته طبیعتا ما نمی‌توانیم روی موارد قاچاق دارو و یا فروش اینترنتی دارو نظارتی داشته باشیم؛ چراکه این دو بازار غیر رسمی محسوب می‌شوند و نمی‌توانیم بر آنها نظارت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از نظر سازمان غذا و دارو، فروش دارو به صورت اینترنتی به نوعی قاچاق محسوب می‌شود، افزود: چراکه اینکار را مجاز نمی‌دانیم و طبیعی است که روی آن نظارتی هم نداریم. البته برای برخورد با قاچاق طرح‌هایی در سازمان اجرا شده‌اند که بخش‌های بازرسی و حقوقی سازمان آنها را بررسی و پیگیری می‌کنند. به عنوان مثال یکی از این طرح‌ها در حوزه آی‌تی بود که برای آگاه‌سازی مردم در زمینه داروهای قاچاق انجام شد. همچنین کار دیگری هم در زمینه فرهنگ‌سازی نسبت به عدم مصرف داروهای قاچاق طراحی شده است. یکسری موضوعات حقوقی و قضایی نیز درباره نحوه برخورد با موارد قاچاق مطرح کردیم که با همکاری پلیس فتا رهگیری‌هایی را از طریق وب‌سایت‌های فروش دارو انجام می‌دهیم.

همکاری با پلیس فتا جهت مقابله با خرید اینترنتی دارو

عبداللهی اصل در همین زمینه ادامه داد: به این صورت که با همکاری و هماهنگی پلیس فتا وب‌سایت‌هایی را که اقدام به فروش دارو می‌کنند، ردیابی و پیگیری می‌کنیم. البته در این کار نهادهای دیگری چون پلیس، قوه قضاییه، سازمان تعزیرات، ستاد مبارزه با مواد مخدر و … نیز با ما همکاری می‌کنند. چراکه بسیاری از داروهایی که از این مسیر می‌آیند و به دست مصرف‌کننده می‌رسند، از نوع مخدر یا روانگردان هستند. بنابراین فعالیت‌های اینچنینی برای مقابله با قاچاق و خرید اینترنتی دارو در حال انجام است.

تعداد نیروهای وزارت بهداشت متناسب با هجمه قاچاق نیست

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه البته من معتقدم که این اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه حتما باید توسعه یابد، افزود: متاسفانه عمدتا وزارت بهداشت در این حوزه با کمبود نیرو مواجه است. یعنی تعداد نیرویش متناسب با هجمه قاچاق نیست. البته اقدامات نظارتی و مقابله‌ای در این حوزه را معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌دهند و ما فقط به آنها خط داده و سیاست‌گذاری می‌کنیم؛ اما بازوی اجرایی ما در این حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند.

عبداللهی‌اصل درباره بازار دارویی ناصرخسرو و نحوه مقابله با آن، گفت: ناصرخسرو هم در قسمتی از سیاست‌های کلی ما در جهت مبارزه با قاچاق دارو قرار دارد. البته در حال حاضر بازار ناصرخسرو مانند چند سال گذشته نیست که فقط یک دکه باشد، بلکه در حال حاضر سایت‌های مختلف دارویاب و … ایجاد شده‌اند که داروها را از مسیر نادرست تهیه کرده و به مصرف‌کننده می‌رسانند.

داروهای اصلی که فاسد می‌شوند

وی با بیان اینکه از نظر سازمان غذا و دارو هر قاچاقی در حوزه دارو، تقلب بوده و داروی تقلبی هم فاسد است، افزود: باید توجه کرد که در حال حاضر تقلب در حوزه دارو سخت نیست؛ چراکه لازم نیست دارو را از مرز وارد کشور کنند، بلکه با یک پرینت، لیبل داروهای مشابه را تغییر داده و داروهای تقلبی عرضه می‌کنند. حتی زمانیکه یک قاچاقچی داروی اصل را از مسیرهای صعب‌العبور با گرما و بدون زنجیره سرد با خودش به کشور می‌آورد، به اصطلاح دارو می‌شکند و با ناخالصی به دست مردم می‌رسد. بنابراین این هم با تقلب تفاوتی ندارد.

۵ درصد بازار دارو قاچاق است

عبداللهی اصل میزان قاچاق در حوزه دارو را حدود پنج درصد از کل بازار دارو عنوان و اظهار کرد: بازار دارویی ما حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که معتقدیم پنج درصد از آن به صورت قاچاق عرضه می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید