ایران و هند برای تکمیل بندر چابهار اختلافات را کنار می‌گذارند

    کد خبر :74298

به رغم اختلافات اخیر بر سر برخی مسائل، ایران و هند توافق کرده اند تا تنگناهای پیش روی پروژه توسعه بندر چابهار را از سر راه بردارند.

به گزارش  بازتاب به نقل از اسپوتنیک نیوز، نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل هند که برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به تهران سفر کرده بود، در طول این سفر با چند مقام ارشد ایرانی دیدار کرده و در مورد مسائل مرتبط با تجارت و پروژه های زیرساختی به تاخیر افتاده با آنها رایزنی کرده است.

دو طرف در این دیدارها توافق کرده اند که یک گروه کاری ویژه تشکیل دهند تا راه های سرعت بخشیدن به پروژه بندر چابهار را پیشنهاد دهد.

نیتین گادکاری گفت: «در مورد پروژه های مواصلاتی بندری و ریلی، ما مشکلات و تنگناها را شناسایی کرده ایم. ما تصمیم گرفته ایم تا گروه هایی را میان دو کشور برای حل این مسائل ایجاد کنیم.»

طرفین همچنین بر تعهد خود برای تکمیل و بهره برداری از بندر چابهار در زودترین زمان ممکن در سال 2018 تاکید کردند. این بندر می تواند مسیری جایگزین برای دسترسی تجاری هند به افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه و اوراسیا از جمله روسیه باشد. هند در حال حاضر دسترسی چندانی به بازار این کشورها ندارد زیرا تنها مسیر تجاری قابل اتکا از پاکستان می گذرد که هند روابط خوبی با آن کشور ندارد.

گاردکاری افزود: «ما امیدواریم که موافقتنامه سه جانبه ترانزیت و حمل و نقل توسط ایران مورد تصویب قرار بگیرد، و به محض اینکه این موافقتنامه مورد تصویب قرار گرفت، کار آغاز خواهد شد.»

در همین حال، نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز از حسن روحانی برای سفر به هند دعوت کرده است. وزارت امور خارجه هند با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل هند دعوتنامه نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور را برای سفر به هند تقدیم رئیس جمهوری ایران کرده است.»

گاردکاری در این سفر از طرف ایرانی خواسته تا درخواست دریافت وام توسعه بندر چابهار را هر چه زودتر به اکزیم بانک هند ارائه دهد تا قرارداد بین دو کشور بتواند فعال شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید