خبرنگار و توسعه پایدار

    کد خبر :74248

واژه “خبرنگار” یادآور تلاش های صادقانه افرادی است که در مسیر توسعه ، از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند و نمی هراسند و ۱۷ مرداد در تقویم ملی کشور ایران که مصادف است با شهادت یک خبرنگار شجاع بعنوان “روز خبرنگار” نامگذاری شده است.

این در حالیست که در 17 مرداد 1377 خبرنگار شهید محمود صارمی ، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید و به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی کشور، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

امروزه جامعه ای توسعه یافته تلقی می شود که بتواند در کنار شاخصه های اقتصادی و سیاسی ، بر معیار آموزش و اطلاع رسانی و عنصر دانایی اجتماعی تاکید کند.

در چنین جامعه ای، خبرنگاران ، هوشمندانه و با تولید مطلوب خبر ، نقش بسیار موثری در ارتقاء سطح آگاهی های ضروری به عهده دارند و جامعه را در نیل به تعالی همه جانبه یاری می کنند.

رسانه ها موثرترین ، مقرون به صرفه ترین و موثق ترین منابع در جهت افزایش سطح آگاهی جامعه هستند. این در حالی است که توسعه، فرآیندی چندبعدی است و توسعه اقتصادی در این میان از ویژگی خاصی برخوردار است و آنچه غیر قابل انکار است ، نقش خبرنگار و مشاوران عالی رسانه در فرایند توسعه کشورها از منظرهای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

کارشناسان معتقدند توسعه و تعالی جوامع ، بدون خبرنگار و بهره گیری صحیح و هوشمندانه از رسانه ها غیرممکن خواهد بود و با توجه به نقش فناوری اطلاعات، ارتباطات و اطلاع رسانی در حل معضلات جامعه ، خبرنگار به عنوان نیروی محرکه رسانه ها در تعالی جامعه، عملا در توسعه پایدار ،ایجاد انگیزه در توسعه اقتصاد ملی ، تبیین سیاست های کلی نظام و پیشرفت ، نقش بسیار مهمی برعهده دارد .

از سوی دیگر ، در شرایطی که سرعت تولیدخبر به مراتب از سرعت مصرف بیشتر است ، بپذیریم که رسانه‌ها بدون خبرنگاران کارآزموده، هوشمند، جسور، بصیر ، ولایتمدار و اهل مطالعه، رسانه‌ای فاقد اثر‌بخشی خواهند بود و بدیهی است ، برای تربیت چنین خبرنگارانی در رسانه‌ها ملزم به کسب مهارت های لازم ، رعایت منطق و اهداف برآمده از مبانی نظری انقلاب اسلامی و رهنمون های مقام معظم رهبری هستیم.

رهبر معظم انقلاب در همین راستا فرمودند: مؤثرترین سلاح بین‌المللی علیه دشمنان و مخالفان، سلاح ارتباطات رسانه‌ای است؛ امروز این قوی‌ترین سلاح است و من مطبوعات را یک پدیده ضروری، لازم و اجتناب‌ناپذیر برای جامعه می‌دانم.

لذا ؛ با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر مقوله فرهنگ ، مطبوعات و خبرنگاران ؛ انتظار می‌رود اقتدار، شأن و جایگاه اصحاب رسانه به عنوان سربازان فرهنگی جامعه بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید