امارات با «شبوه» یمن را اشغال کرد

    کد خبر :74234

منابع رسانه‌ای می‌گویند، امارات با اعزام چند هزار «نیروی اجیر شده» مناطقی در شرق یمن را که حاوی منابع نفتی است، اشغال کرد.

همزمان با جنگ ائتلاف عربی علیه یمن، نوعی رقابت و جنگ داخلی میان عربستان و امارات در یمن هم در جریان است.

امارات در تازه‌ترین اقدام برای تصاحب منابع نفتی یمن، با اعزام چند هزار «نیروی اجیر شده» موفق شد مناطقی در استان شبوه را که حاوی میادین نفتی است اشغال کند.

«مجتهد» حساب توییتری مشهور که به افشاگر خاندان آل سعود مشهور شده، در تازه‌ترین مطلبی که منتشر کرده، گفته که «امارات سلطه خود بر دو شهرک عزان و حبان در منطقه شبوه در شرق یمن را تحکیم کرد» و برای این کار سه هزار مزدور به خدمت گرفت تا کاملا بر نفت و گاز شبوه مسلط شود.

مجتهد توضیح داد: مزدوران امارات از متعرض شدن به مناطق تحت نفوذ حوثی‌ها مانند عسیلان و بیجان اجتناب می‌کنند. آنان صرفا مناطق تحت نفوذ قبایل و جماعت‌های سنی دیگر را به شیوه خود مورد تعرض قرار می‌دهند. آنان با اعزام عناصر آشوب‌گر، ابتدا ایجاد آشوب می‌کنند سپس به ادعای برقراری آرامش، وارد می‌شوند و آن منطقه را تحت کنترل خود می‌گیرند.

مجتهد درباره اختلاف عربستان و یمن نیز گفت: بر خلاف آنچه درباره اختلاف عربستان و امارات می‌گویند، بن سلمان (ولی‌عهد) دست امارات را در جنوب (یمن) باز گذاشته و تعهد داده که از قدرتش برای دور کردن نیروهای شمالی مخالف، ‌ استفاده کند.

یک شبکه تلویزیونی معارض، ماه گذشته میلادی گفته بود که نزاع و رقابتی فزاینده میان ریاض و ابوظبی در استان شبوه یمن شکل گرفته چرا که این استان مملوء از منابع نفتی و گازی است.

شبکه «نبأ» گفته بود که شبوه مقادیر هنگفتی نفت و گاز طبیعی دارد و علاوه بر آن بندر راهبردی «بحاف» که مخصوص صدور گاز مایع است، در این استان واقع شده.

سیطره امارات بر جنوب یمن

امارات بر ساحل جنوبی یمن نیز تقریبا به شکل کامل از اوت ۲۰۱۵ مسلط شده و ناظران سیاسی معتقدند که رفتار این کشور در عرصه دریایی از جزیره «سقطری» تا «باب المندب» منظم به نظر می‌رسد.

امارات از ورود به جنگ و بحران یمن به دنبال اهداف مشخصی است که مهم‌ترین این اهداف شاید تثبیت نفوذ همیشگی در جنوب یمن برای کنترل بر باب المندب و تقویت حضورش در دو جزیره سقطری و میون است.

امارات همچنان شهر عدن را به عنوان یکی از مرکزهای اصلی استقرار نیروهایش در اختیار دارد و مجموع تحرکاتش نشان می‌دهد که این کشور بر تسلط بر تنگه باب‌المندب تمرکز کرده است.

طرفدارای عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و متواری یمن که اکنون مقیم ریاض است، امارات را به تحریک مردم علیه دولت هادی متهم می‌کنند و می‌گویند که امارات از جنبش جدایی‌طلب جنوب یمن، حمایت می‌کند.

منبع:فارس

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید