مسیر اقتصاد کلان از ۴سال پیش تاکنون چگونه بود؟

    کد خبر :74071

 

دولت دوازدهم دو روز است که فعالیت خود را آغاز کرده است. در واقع روز پانزدهم مرداد ماه و یک روز پس از برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهوری کار دولت دوازدهم به‌عنوان دومین دولت حسن روحانی هم آغاز شده است.

در14 مرداد ماه سال 1392 و پس از برگزاری مراسم تحلیف بود که کار دولت یازدهم آغاز شد، اکنون چهار سال از آن زمان می‌گذرد و دولت دراین مدت کارنامه‌ای در اقتصاد از خود برجای گذاشته که در بسیاری از بخش‌ها قوی و قابل قبول بوده است. وقتی شرایط اقتصاد کشور را در آن زمان با عملکرد چهار سال اخیر دولت بسنجیم شاهد بهبود در بخش‌های اقتصادی هستیم. اما با وجود این انتظار از دولت بالاتر است، باید تمام تلاش خود را برای رساندن اقتصاد به ساحل امن انجام دهد.

به گزارش  بازتاب به نقل از ایران ، هر چند مقایسه نقطه به نقطه قیمت‌ها و شاخص‌ها نمایانگر تمام تحولات اقتصادی نیست، اما بررسی تغییرات نخستین روز فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای پی بردن به مسیر حرکتی بازارها و اقتصاد کلان خالی از لطف نیست. البته توضیح این نکته ضروری است که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در خرداد ماه سال 1392 و بواسطه موج امیدی که ایجاد شد، نمودار قیمت‌ها در بسیاری از بازارها از جمله ارز و طلا نزولی شد و در مرداد ماه آن سال نرخ دلار نسبت به خرداد ماه حدود 300 تومان کاهش یافت.

رشد اقتصادی

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ابتدای دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز گویای بسیاری از تحولات است. طبق آمار رسمی رشد اقتصادی سه ماهه نخست سال 1392 معادل منفی 3.9 درصد و با نفت منفی 1.2 درصد بوده است. این در حالی است که تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در 9ماه سال گذشته نرخ رشد اقتصادی به 11.6درصد رسیده است. این نرخ برای سه ماهه سوم این سال نیز 15.7 درصد و برای کل سال گذشته 12.5 درصد بوده است که به طور قطع این روند در سه ماهه و مابقی سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت.

نرخ تورم

تورم یکی از شاخص‌هایی است که در چهار سال گذشته با بهبود قابل توجهی مواجه شده است. در تیرماه سال 1392 نرخ تورم براساس گزارش رسمی بانک مرکزی 37.5 درصد بوده است که این نرخ در مردادماه همان سال به 39 درصد افزایش می‌یابد. اما پس از گذشت چهار سال در ابتدای دولت دوازدهم شاهد افت چشمگیر این شاخص حیاتی هستیم به طوری که در تیرماه امسال نرخ تورم پس از یک رشد دوباره به 10.3 درصد رسیده است. بدین ترتیب نرخ تورم دراین مدت 27.2درصد کمتر شده است.

شاخص بورس

بازار سرمایه یکی از بازارهایی است که تحولات مثبت بسیاری را تجربه کرده است به گونه‌ای که بالاترین رکورد شاخص کل در دی ماه سال 1392 و در زمان دولت یازدهم به ثبت رسید. با وجود این مقایسه نقطه‌ای شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در نخستین روزهای کاری دولت‌های یازدهم و دوازدهم نشان می‌دهد که شاخص با رشد 23 هزار و 969 واحدی روبه‌رو شده است. در 14 مرداد سال 1392 شاخص کل عدد 57 هزار و 415 را نشان می‌داد اما در روز 15 مرداد امسال شاخص پس از افت و خیزهای فراوان روی عدد 81هزار و 384 واحد ایستاد.

بازار ارز

در بازار ارز نیز برخلاف رشد بیش از سه برابری قیمت‌ها در سال‌های گذشته نرخ دلار به‌عنوان ارز مرجع بازار کمتر از 20 درصد رشد داشته است. براساس قیمت بازار آزاد هر دلار امریکا در نخستین روز دولت یازدهم 3190 تومان بوده است که در نخستین روز دولت دوازدهم به 3820 تومان رسیده است یعنی 19.7 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که گزارش‌ها از رشد بیش از 300 درصدی نرخ دلار در سال‌های فعالیت دولت‌های نهم و دهم حکایت می‌کند.

بازار سکه

مقایسه قیمت سکه در نخستین روزهای دولت های یازدهم و دوازدهم نشان می‌دهد که انواع سکه در چهار سال اخیر با افزایش قیمت البته نه به اندازه سال‌های قبل از آن افزایش داشته است. گزارش‌های رسمی دولت نشان می‌دهد که در طول سال‌های فعالیت دولت‌های نهم و دهم، قیمت سکه 982.9 درصد رشد پیدا کرده است. در طول سال‌های 1384 تا 1392 (دوره فعالیت دولت های نهم و دهم)، یعنی از خردادماه 1384 تا خردادماه سال 1392 که دولت دهم را به حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم تحویل داد، قیمت سکه 116 هزار و 988 تومان به یک میلیون و 266 هزار و 872 تومان افزایش پیدا کرده است.

اما در چهارسال دولت یازدهم سکه حدود 14 درصد رشد داشته است. درحالی که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در روز نخست دولت یازدهم یک میلیون و 68 هزار تومان بوده است این نرخ در نخستین روز دولت دوازدهم به یک میلیون و 214 هزار و 650 تومان رسیده که نشان دهنده رشد 13.7 درصدی آن است. هر سکه تمام طرح قدیم نیز با رشد 14.7 درصدی از یک میلیون و 30 هزار تومان به یک میلیون و 182 هزار تومان رسیده است. نیم سکه هم در چهار سال گذشته با رشد 10.2درصدی مواجه شده است. قیمت این سکه از 575 هزار تومان در نخستین روز دولت یازدهم به 634 هزار تومان در15 مرداد امسال رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید