یک روانشناس اجتماعی در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد:

کودکان باید یاد بگیرند که مالک بدن خودشان هستند/ والدین مسئول آموزش کودکان هستند

    کد خبر :73890

 

یک روانشناس تربیتی با تاکید بر اینکه کودکان باید مفهوم مالکیت را بیاموزند، گفت: کودک باید بداند که مالک وسایلش و مالک بدنش است و هیچ‌کس بدون اجازه نباید وارد حدود مالکیت آنها شود.

عزیزالله تاجیک اسماعیلی، روانشناس اجتماعی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا با تاکید براینکه والدین ارتباط خود را با کودکان باید به گونه‌ای مدیریت کنند که کودک اعتماد به نفس خود را از دست ندهد، گفت: والدین باید به گونه‌ای با کودکان در ارتباط باشند که علاوه بر مراقبت و آموزش، اعتماد به نفس را در آنها ارتقاء دهند به گونه‌ای که کودک در مواجهه با شرایط مضطرب دچار استرس و تشویش نشود و بتواند به راحتی از خود دفاع کند.

وی افزود: والدین باید احساس آرامش و امنیت روانی را در کودکان ایجاد کنند به گونه‌ای که کودک احساس کند پس از هر گونه حادثه و رخدادی مورد حمایت روانی خانواده قرار می‌گیرند که متاسفانه برخی والدین با سرزنش، بی‌مهری، خشنونت و … موجب طرد کودکان می‌شوند که در نهایت این امر باعث می‌شود کودک بیشتر در معرض حوادث قرار بگیرد، زیرا این کودکان نه تنها دفاع از خود را آموزش ندیده‌اند بلکه از ترس سزرنش والدین قادر به بازگویی مسائل در خانواده نخواهند بود، بنابراین از حمایت روانی اعضای خانواده نیز برخوردار نیستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی یادآور شد: هم‌‌چنین والدین در مسائل تربیتی باید مالکیت را به فرزندانشان بیاموزند. کودک باید با حریم خصوصی و شخصی آشنا شود و به افراد غریبه اجازه ورود به این حریم را ندهد.

تاجیک اسماعیلی با تاکید براینکه مالکیت کودکان را باید در حریم خانواده به رسمیت شناخت، تصریح کرد: به عنوان مثال زمانیکه که می‌خواهیم وارد اتاق کودک شویم و اسباب بازی‌هایش را مرتب کنیم از آنها اجازه بگیریم زیرا این امر احساس مالکیت را در آنها ایجاد می‌کند.

این روانشناس اجتماعی یادآور شد: هم‌چنین باید به خاطر داشت حریم خصوصی کودکان علاوه بر حریم خانواده در فامیل و جامعه نیز باید حفظ شود. برای مثال وقتی میهمانی به منزل می‌آید براینکه وسایل و اسباب‌بازی‌های کودکمان را در اختیار فرزند آنها قرار دهیم باید ابتدا از فرزندمان اجازه بگیریم و بدون رضایت او وسیله‌ای را در اختیار دیگری قرار ندهیم.

ورود بدون اجازه ممنوع!

وی با بیان اینکه حریم خصوصی کودکان تنها در مالکیت وسایل شخصی آنها خلاصه نمی‌شود، افزود: همه افراد باید بیاموزند که بدون اجازه کودکان را نبوسند. اجازه گرفتن برای بوسه به کودکان می‌آموزد که آنها مالک اندام‌های خود هستند که هیچ کس بدون رضایت آنها اجازه تعرض ندارند.

تاجیک اسماعیلی یادآور شد: والدین نیز باید توجه داشته باشند وقتی به میهمانی می‌روند و یا میهمانی به منزلشان می‌آید کودک را وادار به بوسه دادن به بزرگ‌ترها حتی پدربزرگ و مادربزرگ نکنند. متاسفانه برخی والدین بر این تصور هستند که اگر کودکشان از بوسه دادن به اطرافیان امتناع کند بی‌احترامی به میهمان است و مدام به کودک می‌گویند که این کار را علیرغم میل باطنی انجام دهد که متاسفانه این اصرار خانواده احساس مالکیت کودکان را خدشه‌دار می‌کند.

این روانشناس اجتماعی افزود: تعرض به حریم شخصی کودک نیز نوعی آزار و تجاوز به کودک محسوب می‌شود، بنابراین والدین نیز باید با احتیاط با فرزندانشان رفتار کنند.

وی عنوان کرد: آزار و ادیت کودکان در تنبیه و آزار و اذیت جنسی خلاصه نمی‌شود بلکه بدفتاری، عدم رعایت حریم خصوصی آنها، بی‌توجهی، توهین و سرزنش آنها نیز نوعی آزار و اذیت است که روح و روان آنها را آزرده می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید