ایران قربانی پدیده تغییر اقلیم

وزیر نیرو ایران را قربانی پدیده تغییر اقلیم خواند و گفت: در راستای کاهش آلایندگی تلاش شده است از توربین های کلاس اف و اچ که راندمان بالاتری دارند استفاده شود.

 چیت چیان در آیین افتتاح نخستین گردهمایی تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی پایدار با بیان اینکه نشست تجاری مشترک در زمینه انرژی پاک نشان از اهتمام مسئولان ایرانی در راستای کاهش گازهای گلخانه ای است، گفت: ایران به دلیل تغییر اقلیم دچار خشکسالی های پی در پی شده است که این خشکسالی منجر به مهاجرت بسیاری از ساکنین روستاها به حاشیه شهرهای بزرگ شده است.

وی ادامه داد: مشکلات حاصل از خشکسالی نه تنها معیشت بخش هایی از کشور را به مخاطره انداخته بلکه سلامتی افراد را نیز تهدید می کند. به جرات می توان گفت ایران قربانی پدیده تغییر اقلیم است. البته در راستای تغییر این وضعیت، مجلس و دولت ایران سیاست هایی را تدوین کرده اند که از جمله آنها می توان به انطباق با شرایط بین المللی، کاهش گازهای گلخانه ای و مشارکت در فعالیت های بین المللی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: یکی از رویکردهای عمده ای که در راستای تولید انرژی های پاک در نظر گرفته شده است مدیریت مصرف انرژی است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در راستای کاهش آلایندگی تلاش شده است تا از توربین های کلاس اف و اچ که دارای راندمان بالایی است استفاده شود، این در حالی است که در حال حاضر راندمان نیروگاه های کنونی ۳۸ درصد است که تلاش می شود با جایگزینی نیروگاه های جدید این راندمان به ۶۰ درصد برسد.

  چیت چیان با بیان اینکه یکی دیگر اقدامهای وزارت نیرو در زمینه کاهش آلایندگی، هوشمندسازی شبکه توزیع برق است گفت: با اجرایی شدن این رویه می توانیم کنترل مصرف را در دست گیریم. از سوی دیگر تلاش کردیم تا با جایگزینی سوخت گازی به جای سوخت مایع به عنوان سوختی پاک در نیروگاه ها میزان آلایندگی ها را کاهش دهیم.

به گفته این عضو کابینه دولت یازدهم، در ابتدای شروع کار این دولت میزان مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاه های حرارتی ۴۳ درصد بود در حالی که این میزان پس از گذشت سه سال و نیم در سال ۹۵ به میزان ۱۴ درصد کاهش یافته است. به این ترتیب ۱۵ میلیون تن از انتشار گازهای گلخانه ای از سال ۹۲ تا ۹۵ کاسته شده است.

او در ادامه با اعلام اینکه مجموعه ظرفیت نصب شده نیروگاه های کشور ۷۶ هزار مگاوات است گفت: از این میزان ۱۵ درصد آن معادل ۱۱ هزار و ۶۰۰ مگاوات از طریق نیروگاه هایی که با  استفاده از انرژی تجدید پذیر تولید برق دارند، تولید شده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: در گذشته تنها سه واحد نیروگاهی که توسط بخش خصوصی اداره می شدند به تولید برق می پرداختند این در حالی است که اکنون ۴۹۰ بنگاه خصوصی به تولید برق با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر پرداخته و آن را به شبکه سراسری ارسال می کند.

گفتنی است که در حال حاضر قیمت فروش برق ایران یارانه ای بوده و در ازای هر کیلوبایت ساعت آن دو سنت از مشترکین دریافت می شود.

این درحالیست که تولیدکنندگان نیروگاه های تجدیدپذیر در صورتی که از تجهیزات داخلی استفاده کنند ۳۰ درصد درآمد بیشتری از تولید برق خود کسب می کنند.

وزیر نیرو با اعلام اینکه میزان سرمایه گذاری خارجی در زمینه تولید برق از طریق انرژی های تجدیدپذیر رقمی معادل سه میلیارد و ۶۰۰ دلار را به خود اختصاص می دهد گفت: شرایط و قوانین استواری برای حمایت از سرمایه خارجی در ایران وجود دارد. این در حالی است که به صورت تاریخی از طریق اتصال و صادرات برق به ترکیه نقش بسزایی در تامین انرژی اتحادیه اروپا از طریق برق و گاز داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید