جدیدترین اخبار
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۲ فرهنگی و هنری کد خبر :73651

شماره جدید «سینما و ادبیات» منتشر شد

ماهنامه «سینما و ادبیات» با تصویر روی جلد آکی کوریسماکی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، آکی کوریسماکی از مطرح‌ترین کارگردانان سینمای فلاند و سینمای فنلاند سوژه‌ انتخاب‌شده‌ این شماره مجله «سینما و ادبیات» است. کوریسماکی با فیلم‌های «مردن بدون گذشته»، «دختر کارخانه کبریت‌سازی»، «زندگی کولی‌وار» و … و به طور کلی سه‌گانه‌های معروفش معرف سینمادوستان ایرانی است.

پرونده سینمایی مجله «سینما و ادبیات» مصادف شده با اکران جهانی فیلم «آن‌ سوی امید» که بحث‌ها و توجهات زیادی را برانگیخته است.

«سینه‌فیلیا دنیای اسرارآمیز عشق به سینماست، عشق به فیلم‌ها، عشق به سینماگران و مولفان، عشق به نقدها و منتقدها، عشق به تاریخ سینما و بازکشف و بازنویسی آن، و به طور کلی عشق و شیفتگی بی‌حد و حصر برای زیستن در جهانی یکسر انباشته از تصویر و نور و رنگ و داستان…»

مجله این شماره پرونده‌ای تدارک دیده در پاسخ به این پرسش که سینه‌فیل کیست و سینه فیلیا چیست؟

اما یکی دیگر از پرونده‌های سینمایی این شماره مجله «سینما و ادبیات» متمرکز شده بر یکی از مشهورترین رسوایی‌های سیاسی قرن به نام واترگیت. پرونده‌ای که با انگشت گذاشتن بر دو فیلم مشهور به بازنمایی سینمایی پرونده واترگیت با تکیه بر نقش خبرنگاران رسانه‌های آزاد و نقش آن‌ها در افشاگری این رسوایی سیاسی می‌پردازد.

بخش‌های ادبی و سینمایی ایران مجله یک موضوع واحد را در این شماره برگزیده‌اند: فانتزی.

علیرضا محمودی، حمید نعمت‌الله و جواد طوسی در میزگرد این شماره به تفصیل ریشه‌های فانتزی در سینمای ایران را بررسی کرده و تعریف جامعی از این نوع سینما ارائه داده‌اند.

در میزگردِ مراد فرهادپور، هادی تقی‌زاده، علیرضا محمودی ایرانمهر و شهریار وقفی‌پور، سیر فانتزی‌نویسی در ادبیات داستانی به بحث گذاشته شده است. به باور مراد فرهادپور «ادبیات تخیلی را می‌توان بر اساس نوع واکنش به جهان مدرن و برخوردش با گسترش رئالیسم بر ادبیات مدرن طبقه‌بندی کرد.» در مورد فانتزی متن سخنرانی بازیافته بورخس درباره دن کیشوت به ترجمه احمد اخوت و یادداشت‌های شاپور بهیان، احمد پوری، محمود حدادی، ابوتراب خسروی و خجسته کیهان منتشر شده است.

در این شماره گفت‌وگویی اختصاصی ترتیب داده شده با بلیک اتوود استاد دانشگاه تگزاس و مولف کتاب «سینمای اصلاحات در ایران». اتوود پژوهش‌های زیادی در مورد تاریخ اجتماعی سینمای ایران انجام داده است.

نئورئالیسم برخلاف آن‌چه در ایران تصور می‌شود نمایاندن فقر و بدبختی جامعه نیست بلکه جست‌وجویی است برای رسیدن به سوداهای جدید زیباشناختی در سینما. نئورئالیسم در سینما مقاله‌ای از رضا قیصریه از پرونده‌ای که نئورئالیسم در ادبیات و سینما را پی می‌گیرد.

شماره شصت و یکم ماهنامه «سینما و ادبیات» با مدیرمسئولی همایون خسروی دهکردی و سردبیری نیلوفر نیاورانی با قیمت ۱۰هزار تومان عرضه شده‌ است.

وبگردی

روی خط خبر

  • رییس‌جمهور از افزایش نرخ ارز بسیار مکدر است؛ ایشان اصلا این موضوع را بر نمی‌تابد
  • بود و نبود برخی از دستگاهها فرقی ندارد؛اما بودجه خوبی می گیرند!
  • بی کیفیت ترین خودروهای داخلی معرفی شدند؛ تولید خودروهای تک ستاره متوقف می‌شود؟
  • کدام کشورها مقصد کالاهای چینی هستند؟
  • درخواست طلاق به خاطر تلگرام
  • آیا کنگره مانع فروش هواپیما به ایران می‌شود؟
  • شرم‌ می‌کنم بعضی‌ تئاترها را با خانواده ببینم
  • حمایت از آثاری مثل «اشنوگل» در اولویت سازمان سینمایی نیست
  • برخی انحرافات احمدی‌نژاد هنوز به‌مردم گفته نشده/ عده‌ای طلبکار شده‌اند که چرا در آن زمان از احمدی‌نژاد حمایت کردید؟
  • تولید مخدرهای جدید در کشور
  • شاید این آخرین مکالمه شما باشد/ خطر را جدی بگیرید
  • بالاترین حقوق را چه کسانی گرفتند؟
  • واکاویِ وسواس ترامپ نسبت به ایران
  • تغذیه مادر در دوران شیردهی
  • توقیف پژو ۴۰۵ با ۲۷ میلیون تومان خلافی
  • دام یک شومن برای طردشدگان اجتماعی
  • فرو نشست‌ زمین‌ در تهران به مرز بحران رسیده؟
  • جایزه سسیل بی. دمیل به اپرا وینفری می‌رسد
  • آنجلینا جولی بار دیگر «شریر» می شود
  • مهمان دومین شب «دورهمی» چه کسی است؟
  • دفاع پوتین از ترامپ
  • چالش‌ جدید در زندگی‌ دانشجویان ایرانی
  • فخرالدینی در آستانه پیوستن به ذوب‌آهن
  • خواص ادویه های مفید در زمستان را بشناسیم
  • یارانه آذر یکشنبه واریز می شود
  • اعزام تیم های درمان ایران برای خدمت به آوارگان روهینگیایی
  • اگر عمر طولانی میخواهید؛ بخوانید
  • تصاویر وحشتناک اما واقعی ثبت شده در تاریخ
  • نیکی هیلی: شواهد غیرقابل انکاری از تسلیحات ایران و نقض احتمالی تحریم‌ها در دست داریم
  • رشد ۶۰ درصدی درخواست فرزندخواندگی طی سال های اخیر