جدیدترین اخبار
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۰ گزارش تصویری کد خبر :73636

خودروی چانگان بنی جایگزین پراید می‌شود؟

رونمایی سایپا از مجموعه موتورهای اختصاصی و کم مصرف خود در هفته گذشته و نیز اعلام رسمی بازنشستگی پراید تا پایان سال ۹۷ همه خودروسازان را به تکاپو انداخته تا سهم مناسبی از پایین ترین بخش بازار خودروی ایران به دست آورند. سایپا که علاوه بر توسعه و به روزرسانی محصولات خانواده تیبا، در تلاش است تا با رونمایی از محصولات جدیدی که ذیل پروژه sp100 آنها را معرفی کرده، همچنان حاکم بلامنازع بازار خودروهای ارزان قیمت ایران باشد.

به گزارش بازتاب به نقل از فرادید، از دیگر سو رنو نیز با هدف کسب سهم بزرگی از این بخش از بازار قرار است مدل کویید را که اخیرا ایرادات فراوانی به آن در زمینه ایمنی و طراحی وارد شده در ایران تولید کند. کنار هم قرار دادن این موارد، خبر از رقابتی سخت میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی مختلفی دارد که همه محصولاتی را در مهم ترین بخش بازار ۱٫۳ میلیون دستگاهی خودرو در ایران برای تولید انتخاب کرده اند. جیلی، ایران خودرو و حتی پژو در تلاش اند تا برای ورود به این بخش از بازار ایران تلاش هایی را صورت دهند.

در این بین مدت هاست خبرهایی از تلاش سایپا و همکار چینی اش چانگان برای تولید یک خودروی مناسب در این رنج قیمتی شنیده می شود. چانگان بنی خودرویی است که قصد دارد با ظاهر و سطح مناسب امکاناتش به مقابله با رنو و محصول کویید بپردازد. با هم نگاهی به این خودروی چینی می اندازیم، خودرویی هاچ بک، با بدنه ای کوچک و موتوری کم مصرف، که ویژگی های جالبی دارد. این خودرو از طرحی مدرن و عامه‌پسندی بهره می‌برد که پتانسیل جذب خریداران جوان‌تر را به‌خوبی داراست و حتی می‌تواند از این لحاظ، هاچ‌بک‌های کوچک وارداتی را به چالش کشیده و زنگ خطر را برای آن‌ها به صدا در آورد. در نمای جلو، نخستین نکته‌ای که در چانگان بنی نگاه آدمی را به خود معطوف می‌کند چراغ‌های بزرگ و کشیده این خودروست که از هندسه درخور و ظاهر جذابی بهره برده و در تلفیق با کاپوت عضلانی و متورم آن، نمایی دلپسند و مدرنی را برایش به ارمغان آورده است.

چانگان بنی با طول و عرض و ارتفاعی معادل۳٫۷۳، ۱٫۶۵ و ۱٫۵۳ از طولی نزدیک به رنو کویید برخوردار است گرچه ارتفاع و عرض کمتری دارد و بیشتر شبیه کیا پیکانتو است. فضای باک این خودروی کوچک شهری با ۲۵۰ لیتر اندکی بزرگ تر از پژو ۲۰۶ است اما اتاق خودرو با فاصله بین دو محور ۲٫۴۱ اندکی کوچکتر از پژو ۲۰۶ است. نحوه طراحی و استفاده از متریال در اتاق خودرو بسیار جالب است و طراحان با استفاده از رنگ های جذاب سعی در ساحت فضایی جوان پسند داشته اند. البته جنس مواد کیفیت بالایی ندارد و همانند خودروهای این رده از بازار در سطح پایینی قرار دارد و عمده اتاق از جنس پلاستیک خشک است.

چانگان مدل بنی یا بن بن را با دو گونه موتور ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ سی سی تولید می کند که این دو پیشرانه از قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با ۸۵ و ۱۰۰ اسب بخار و ۱۳۶ و ۱۱۰ نیوتون متر سود می برد. مهم ترین ویژگی فنی این خودروی کوچک چینی مصرف اندک بنزین و البته اهرم تعویض دنده گردان و پدال شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان است که در خودرویی با این قیمت و اتاق کمتر باب است. این اهرم گردان و مکانیسم تعویض دنده با شیفترهای پشت فرمان باعث شده تا سطح تکنولوژی بنی بالاتر به نظر برسد و چانگان فراتر از رقبای هم سطح قرار بگیرد.

همچنین کیلومترشمار و صفحه نشان دهنده اطلاعات خودرو چیدمان و طرح جالبی دارد و نسبت به پژو ۲۰۶ یا رنو ساندرو از نورپردازی بهتر و شکیل تری برخوردار است. داشتن مانیتور هفت اینچی و تجهیزاتی از قبیل سقف پانوراما و فرمان برقی حساس به سرعت از دیگر مواردی است که در هیچ یک از رقبای هم قیمت وجود ندارد. بنا بر آنچه سایت پدال نوشته تمامی تیپ‌های این خودرو به طور استاندارد از دو کیسه هوا و سیستم‌های ایمنی همچون ترمز ضد قفل ای بی اس، ترمز کمکی و سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بهره می‌برند و در تیپ‌های فول این خودرو، دوربین دید عقب و سنسورهای پارک نیز به طور استاندارد نصب شده‌اند.

از دیگر امکانات این خودرو می توان به آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان به علاوه پخش ام پی۳، درگاه یو اس بی و آی یو ایکس، سامانه هدایت GPS، صفحه نمایش رنگی، سنسور پارک عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، شش عدد بلندگو، سیستم تهویه مطبوع دستی، قفل مرکزی با ریموت، رینگ‌های آلومینیمی و مه شکن جلو اشاره کرد.

پایان کلام اینکه خودروی بنی از این قابلیت برخوردار است که قشر جدیدی از مشتریان را برای سایپا آماده و مهیا سازد، قشری که تمایلی به‌صرف مبالغ سنگین و گزاف برای هاچ‌بک‌های کوچک ژاپنی و کره‌ای نداشته و زیبایی یک خودرو، تعداد آپشن ها و پشتیبانی خدمات یدکی مهم‌تر از نام و سابقه طولانی آن است. گرچه این قشر سخت در پی یک خودروی کوچک برای مصارف درون شهری خود هستند ولی غالبا خواهان یک خودروی مدرن کاربردی و ارزان‌قیمت اند که چانگان در صورت عرضه با قیمت ۳۰ میلیون تومان می تواند به گزینه ای مناسب برای خرید و رقیبی چابک برای رقابت با رنو کویید تبدیل شود. تنها بدشانسی چانگان بنی این است که برند رنو در ایران محبوبیت بالایی دارد. آیا بنی می تواند کویید را شکست دهد.

وبگردی

روی خط خبر

  • آیا بن سلمان به سرنوشت شاه ایران مبتلا می شود؟
  • موشک‌های ایران را در اختیار داشتیم عربستان را زیر و رو می‌کردیم
  • کاخ سفید: رفتار اف بی آی با ترامپ متعصبانه است
  • دعوا بر سر صادرات پسته بالا گرفت!
  • آیا مدیرعامل یک بانک در لیست بدهکاران بانک سرمایه است؟
  • گزارش ده‌ها هزار کودک‌آزاری در موسسات مختلف استرالیا
  • ایران از شرکت کره ای تراشه های مدار یکپارچه خرید
  • نگرانی ناتو درباره سامانه موشکی روسیه
  • گسل فعال زلزله زیر ۲ ساختمان ۲۰طبقه در ولنجک
  • هشدار انگلیس درخصوص حمله احتمالی روسیه به کابل‌های زیر دریایی
  • کشته شدن ۱۰۰۰ کودک زیر ۱۲ سال طی ۵ سال گذشته در آمریکا
  • طبقات باقی‌مانده پلاسکو قابل استفاده نیست
  • عطوان: خشم آمریکا از ایران ۳ علت دارد
  • حراج موزه دورهمی به نفع زلزله‌زدگان
  • بلاتکلیفی سیاسی ۳ ماهه در آلمان
  • مدیرعامل ایرباس از سمت خود کناره‌گیری می‌کند
  • آلمان بزرگ ترین زیان دهنده تحریم های اروپا علیه روسیه است
  • پایتخت‌ نشینان چقدر آب مصرف می‌کنند؟
  • از سفر داخلی بزنیم تا عوارضِ خروج جبران شود؟!
  • استقبال رهبران اتحادیه اروپا از پیشرفت در مذاکرات برگزیت
  • عربستان ۱۵ نفر را به اعدام محکوم کرد
  • طبقات باقی‌ مانده پلاسکو قابل استفاده نیست
  • امیدواری رئیس مجلس ملی گابن برای سفر به ایران در آینده نزدیک
  • ادعای اقامت اروپا از طریق پناهندگی در گرجستان، دام افراد کلاهبردار است
  • واکنش به فیلم برخورد با یک دست فروش
  • تاکید بوسنی و هرزگوین بر تقویت مناسبات دوستانه با ایران در همه زمینه‌‌‌ها
  • برگزاری دومین نشست کارگروه مشترک مقام‌های وزارت کشور ایران و جمهوری ترکیه
  • جذب ۸میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال۹۶
  • در داخل موشک‌ می‌سازیم ولی «واگن قطار» وارد می‌کنیم!
  • سطح زندگی در ایران کاهش یافت