تاسف درخشنده از وضعیت جامعه‌ای که مونولوگ است

    کد خبر :73625

پوران درخشنده گفت: متاسفانه جامعه‌ی ما یک جامعه‌ی مونولوگ است، همه در ذهن‌مان متنفر می‌شویم،می‌کشیم،ازدواج می‌کنیم اما هیچ‌وقت گفتگویی صورت نمی‌گیرد. چراکه هرکسی در رابطه حرف خود را می‌زند و هیچکس حاضر به گوش دادن حرف دیگری نیست.

به گزارش ایسنا، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی ‹‹زیر سقف دودی›› شامگاه ۱۵ مرداد ماه با حضور پوران درخشنده (کارگردان)، نفیسه روشن، ابوالفضل میری (بازیگر)، سهیل رضایی(روانشناس) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

پوران درخشنده با بیان اینکه از پُر شدن صندلی سالن‌های سینما بسیار خوشحال می‌شوم گفت:خوشحالی من نه به این خاطر که سالن ها فقط می‌فروشد، زیرا همه سالنها پُر می‌شوند ،سانس‌های متعدد می‌گیرند و فیلمهایی هستند که ممکن است خیلی از سالن‌های سینما را در اختیار داشته باشند اما زمانی که فیلمهای اجتماعی مورد حمایت مردم قرار می‌گیرند نشان از آگاهی است، چراکه ما باید با بازخوانی‌هایی از فرهنگ، نگاه مجددی به یکدیگر و خانواده داشته باشیم.

کارگردان فیلم «زیر سقف دودی» با بیان اینکه اصولا بدون تحقیق کاری را انجام نمی‌دهد، اظهار کرد: موضوع این فیلم طلاق عاطفی است ،قصه‌ی آدم‌هایی که افراد درون خانواده یکدیگر را نمی‌بینند. ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که روابط موازی در کنار رابطه اصلی شکل گرفته است و می‌خواهیم بدانیم که چرا این اتفاق می‌افتد؟!

وی افزود: در شرایطی که زنان ما در آن رشد کردند همیشه سکوت حاکم بوده است. در این داستان همیشه یک چیز بازدارنده، مانع از صحبت کردن زن خانواده می‌شود و در نتیجه او منفعل باقی می‌ماند و این یک واقعیت اجتماعی است.

او با اشاره به اینکه موضوع این فیلم گفتگوی درون نسل‌هاست تاکید کرد: متاسفانه جامعه‌ی ما یک جامعه‌ی مونولوگ است، همه در ذهنمان متنفر می‌شویم،می‌کشیم،ازدواج می‌کنیم اما هیچ‌وقت گفتگویی صورت نمی‌گیرد. چراکه هرکسی در رابطه حرف خود را می‌زند و هیچکس حاضر به گوش دادن حرف دیگری نیست.

درخشنده ادامه داد:ما در تمام سطوح با این مشکل مواجه هستیم و این مشکل فقط در خانواده دیده نمیشود؛اما خانواده پایگاه اصلی این روابط است. خانواده آینده را می‌سازد و اگر یک بازخوانی مجدد در این رابطه نداشته باشیم ،از هم گسیخته می‌شود.

این کارگردان سینما با بیان اینکه موضوع فیلمش گفت‌وگوی بین نسل‌ها است گفت :در خانه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم ادمها وجود دارند اما همه درگیر توهمات و تنهایی خودشان هستند، شرایط این فیلم بر نساختن بود اما من تلاش کردم تا این فیلم ساخته شود و این حرفها زده شود چون نیاز به گفته شدن دارد.

در ادامه این نشست نفیسه روشن از دیگران بازیگران این فیلم با بیان اینکه به خاطر حضور افرادی چون بانو درخشنده بسیار خوشحال هستم گفت: بودنم در کنار خانم درخشنده برای من باعث افتخار بود بعضی وقتها کمیت مهم نیست کیفیت مهم است.

روشن ادامه داد:من از زمان«پرنده کوچک خوشبختی» ایشان را شناختم و عاشق کارهایشان بودم ، همیشه آرزو داشتم تا در کنار ایشان باشم و از خداوند ممنونم که آرزوی من را برآورده کرد.

نفیسه روشن با بیان اینکه متاسفانه در بعضی از شبکه‌های ماهواره ای شاهد پخش سریال هایی هستیم که بنیان خانواده و فرهنگ اصیل ایرانی را زیر سوال می‌برد گفت:«زیر سقف دودی» یک کار قوی و محکم ،جدا از ساختار سینمایی یک روایت اجتماعی را بیان می‌کند که متاسفانه خیلی از خانواده ها با این موضوع درگیر هستند و ممنونم از مردم که حمایت کردند و این نشان دهنده این است که این قصه چقدر موفق است و خیلی از مردم با آن همزاد پنداری داشتند.

ابولفضل میری از دیگر بازیگران این فیلم با اظهار خرسندی از ساخت این فیلم گفت: در زمان پیش تولید این فیلم بانو درخشنده از من خواستند تا با خانواده های این چنینی ارتباط برقرار کنم و ‹‹آرمان››هایی را دیدم که درگیر این ماجرا بودند.خوشحالم که راه و درسی به این خانواده‌ها داده شد.

در ادامه این نشست سهیل رضایی –روانشناس گفت:من با خانم درخشنده موافق نیستم چراکه در هیچ جای این فیلم گفت و گو اتفاق نیفتاد این فیلم در مورد عدم گفتوگو بود.

رضایی با بیان اینکه مشاور باید رشادت داشته باشد، گفت: مشاور (ازیتا حاجیان) در این فیلم خودش دچار اختلال در گفت و گو بود و نتوانست گفتمان را شخصا ایجاد کند یا مسئله را مورد هدف قرار دهد. به نظر من در این فیلم دیالوگ اتفاق نیفتاد، دیالوگ امر پیچیدهای است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید