افتخار ما این است که از هیچ سفارتخانه خارجی پول نمی‌گیریم

    کد خبر :73564

مدیر موسسه هنری رسانه‌ای “اوج” در نخستین نشست رسانه‌ای خود 6 سال بعد از تاسیس این موسسه گفت: ما طبق یک توافق نانوشته با مسئولان توافق کرده‌ایم که حرف زدن و سخنرانی با آن ها باشد و تولید و کار کردن با ما.

به گزارش ایسنا، احسان محمد حسنی صبح دوشنبه( 16 مردادماه) و در آستانه روز خبرنگار نخستین نشست خبری خود را با اهالی رسانه برگزار کرد که در آن علاوه بر ارائه گزارش از عملکرد موسسه «اوج» در  6 سال گذشته، انتقادات و کنایه‌هایی را هم نسبت به عملکرد مسئولان کشور و نگاه آن‌ها به هنرمندان بیان کرد.

او پیش از هر چیز پس از اشاره‌ به شرایط جنگ و بحران کشورهای منطقه و ناامنی‌هایی که در اطراف ایران وجود دارد و تاثیراتی که بر روحیه آدمی می‌گذارد، گفت: با این شرایط خیلی حال و رمقی باقی نمی‌ماند که مقوله رها شده‌ی فرهنگ و هنر کشور را دریابیم چون برای من پرداختن به این مقوله چوب زدن به مرده تلقی می‌شود.

وی افزود: پس از قطعنامه 598،  هیچ کدام از دولت‌های گذشته تا دولت فعلی، فرهنگ و رسانه جزو دغدغه‌ها و اولویت‌شان نبوده است البته وزرای فرهنگ و آموزش پرورش و … تغییر کرده‌اند اما در، همیشه روی یک پاشنه چرخیده و آن هم مظلومیت اهالی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی است؛ یعنی همیشه نگاه دولت‌ها به حوزه فرهنگ به مثابه یک کالای لوکس بوده است و همین می‌تواند یکی از دلایل تشکیل سازمان «اوج» بوده باشد، چرا که سنگ و سیمان و چوب و آهن همواره بر روح و فکر بمباران شده‌ی مردم ارجحیت داشته و هنرمندان را نیز فقط برای ویترین انتخابات خواسته‌اند.

محمدحسنی گفت: انتخابات که می‌شود همه بسیج می‌شوند تا هنرمندان را احساساتی کنند، به کارزار بیاورند تا حرف‌هایی بزنند که از فردای انتخابات از آن‌ها پشیمان شوند و بعد “نخود، نخود هر که رود خانه خود”. این یک استفاده ابزاری موسمی و فصلی از هنرمندان است. به ویژه آنکه می‌بینیم مسئولان، شش دانگ تمرکز خود را روی برگزاری جشنواره‌های تکراری و بی‌رمق گذاشته‌اند و در سال بیش از 300 جشنواره بی‌خاصیت و متنوع توسط دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی و صرف میلیاردها تومان پول برگزار می‌شود، اما دریغ از یک اتفاق جدید در عرصه تولیدات ناب.

مدیر موسسه اوج در ادامه و برای تکمیل مقدمه خود برای ورود به ارائه گزارش از فعالیت‌های انجام شده “اوج” اظهار کرد:  آثار تولید شده (در این سال‌ها) عمدتا عقیم و تلخ هستند درحالی که حدود ۴۰سال از انقلاب گذشته و دریغ از یک فیلم سینمایی در حد و اندازه و قواره بین‌المللی از روایت پر فراز و فرود انقلاب و خروش مردم بر رژیم طاغوت و آنچه در ۱۰ روز از دوازدهم تا ۲۲ بهمن در این کشور رخ داد.

وی با بیان اینکه سایر حوزه‌های دیگر فرهنگ و هنر نیز  دست کمی از همین وضعیت ندارند، گفت: در این میان یکسری جوان خودجوش و تازه نفس که کارمند رسمی جایی نیستند، آمدند و در زمین مین‌گذاری شده کار را شروع کردند و در این چند سال نزدیک به ۸۰ موسسه تشکیل و در مدت ۶ سال، ۱۱ هزار اثر  متنوع تولید شده است. ما در واقع با دغدغه‌ی محتوا وارد شدیم و  با مسئولان توافق کردیم که حرف زدن و سخنرانی با آن‌ها باشد و تولید و کار کردن از ما. این یک توافق نانوشته است و ما این را دنبال کردیم هرچند بی‌اشتباه نبوده‌ایم.

محمدحسنی با تاکید براینکه مجموعه اوج یک محصولِ موثر محور و به دنبال محتوای خوب و ناب با قیمت مناسب است، ادامه داد: همه تجهیزات ما در آن ۸۰ موسسه‌ای است که کار می‌کنند و ما بیشتر سیاست‌گذار هستیم. یکی از افتخارات اوج شاید این باشد که بستری برای جوانان خوش ذوق و مومن بوده و در این سال‌ها مثل یک لابراتوار و گلخانه عمل کرده است. البته از آنجا که یک‌ مجموعه کوچک هستیم بودجه ثابتی هم نداریم و در واقع فکرها و ایده‌ها را پیدا می‌کنیم و بعد همه ظرفیت‌ها را برای آن بسیج می‌کنیم.

او در بخشی از این نشست در پاسخ به سوالی درباره بودجه و حمایت‌هایی که این موسسه از آن‌ها برخوردار است، گفت: افتخار سازمان اوج این است که از هیچ سفارتخانه‌ی خارجی پول نمی‌گیرد و با افتخار از سپاه پاسداران حمایت می‌گیرد.

محمدحسنی در ادامه تشریح فعالیت‌های انجام شده توسط این موسسه به نمایش‌های میدانی اجرا شده اشاره کرد و گفت که یک اثر ویژه این بخش در شهرهای مختلفی اجرا شده و در مسیر اجرای خود به شهر حلب سوریه هم خواهد رسید.

او با اشاره به اینکه سازمان هنری رسانه‌ای اوج در بخش تاتر صحنه‌ای کاری انجام نداده است، تاکید کرد، «نمایش‌های میدانی یک نگاه نو و حرف جدید در مقابل بخش ورشکسته صحنه‌ای را به وجود آورده است.» که در ادامه این گفته‌های وی با این انتقاد همراه شد که آنچه او به عنوان تئاتر در بخش نمایش میدانی از آن یاد می‌کند ارزش‌های هنری یک تئاتر را ندارد و بهتر است تئاتر به مفهوم درستش به مخاطب عرضه شود که هم مخاطب داشته باشد و هم مورد انتقاد هنرمندان تئاتر نباشد که محمدحسنی اشاره کرد که در همین تئاترشهر و سالنهای دیگر آثاری به صحنه می‌روند که مخاطبی ندارند!

این مدیر فرهنگی همچنین فعالیت در عرصه مستند و موفقیت تثبیت شده موسسه در این حوزه، ایده‌های نو در حوزه گرافیک و طراحی شهری و بیلبوردهای غیرتجاری،  دستاوردهای بزرگ در حوزه موشن گرافیک، انیمیشن و حضور موثر در بازارهای بین‌المللی را از دیگر نتایج و اقدامات موسسه اوج برشمرد.

وی با اشاره به اینکه آرشیو این مجموعه به روی بیش از ۴۰ شبکه برون مرزی باز است، در بخش تولیدات کودک و نوجوان هم به برنامه‌های ساخته شده اشاره و تاکید کرد: مرکز کودک و نوجوان اوج‌، رقیب کانون پرورش فکری و بخش‌های دیگر  و نیز تلویزیون نیست بلکه ما رفیق و یارشان هستیم  و پشتیبانی محتوایی را برعهده داریم‌.

او افزود: امسال نزدیک به پنج فیلم سینمایی را برای رساندن به جشنواره فیلم فجر در حال تولید داریم که یکی از مهمترین آنها «پرواز به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا است. فیلم‌ «تنگه ابوغریب» بهرام توکلی، «توهم توطئه» احمدرضا معتمدی، «نائله» از یک فیلمساز اول با نام اصغر عباسی با یک قصه تاریخی در بستر واقعه عاشورا، «طیب خان» مسعود ده نمکی از دیگر تولیدات سینمایی امسال ما هستند  و حدود ۱۲ اثر هم به کارگردانی افرادی صاحب‌نام و غافلگیرکننده برای  سال ۹۷ در دستور  کار داریم.

محمدحسنی «سر دلبران»، «گیله گاه»،‌ «آشوب» و «در میان خاکستر» و «پایتخت» را از تولیدات سریالی سازمان «اوج» معرفی کرد و گفت: حدود ۱۵ سریال هم در حال بازنویسی هستند که این آثار از شبکه‌های داخلی و خارجی پخش می‌شوند.

او در بخشی دیگری از این نشست خبر داد:‌ قرار است “روایت فتح”با ساختاری جدید ، چابک و موثر و با شعار “روایت فتح تولدی دوباره” راه بیفتد. البته راجع به گذشته روایت فتح در یک جلسه مجزا صحبت خواهد شد، اما در ماه‌های آینده درهای آرشیو روایت فتح به روی مستندسازان باز می‌شود.

مدیر سازمان هنری رسانه‌ای اوج در ادامه با اشاره به اینکه « در این سال‌ها فرق جشنواره فیلم و تئاتر بسیج و مقاومت را به جز اختلاف قیمت متوجه نشدم و بد است برای یک‌ مجموعه‌ که‌ چند جشنواره موازی برگزار می‌کند» گفت: این‌ها همان نکاتی است که ما را به هم افزایی ظرفیت‌ها رسانده و در این راستا بسیج هنرمندان نیز از این پس با ما همکاری دارد. همچنین روایت فتح به خانواده هنرمندان انقلاب نزدیک خواهد شد.

او در این‌باره خبرهایی که درباره تشکیل یک قرارگاه با حضور سازمان  اوج و بسیج هنرمندان  و … منتشر شده بود، گفت: این‌ یک گمانه‌زنی است و چنین قرارگاهی تشکیل نشده و فقط این سه مجموعه (به همراه روایت فتح) قرار است از ظرفیت هم استفاده کنند. ضمن اینکه اگر چنین چیزی تشکیل هم بشود نیازی نیست که اعلام شود.

وی همچنین در بخشی دیگر با اشاره به مذاکراتی که با برخی مدیران سازمان سینمایی پس از دیدار با آن‌ها (تابش و داروغه زاده) انجام شده تا هماهنگی‌هایی برای دریافت مجوزهای لازم برای شرکت‌های پخش و همکاری با آن‌ها صورت گرفته است، در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت تولید فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا و بودجه‌ای که برای ان صرف شده آن هم با توجه به تاکید خودش مبنی براستفاده از تمام ظرفیت‌ها گفت:  اقای حاتمی‌کیا تاکنون ترجیح داده این پرژه بی‌حاشیه پیش برود که من هم این را دنبال می‌کنم و توضیحات خاصی درباره آن نمی‌گویم، اما فعلا بیش از هفتاد درصد کار به اتمام رسیده و البته کار این فیلم چند برابرسخت‌تر از بقیه آثار است. همچنین سازمان اوج در اتاق شیشه‌ای است و ما از شفاف بودن استقبال می‌کنیم.

او  با بیان اینکه تلاش می‌کنیم «پول هر پروژه را به موقع و با ادب و احترام پرداخت کنیم» گفت: قرارداد و برآورد ما برای فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا، هشت میلیارد تومان بوده و تلاش می‌شود که پروژه زیر این قیمت تمام شود.‌

محمدحسنی در بخشی دیگر از این نشست در پاسخ به سوالی درباره برگزاری کنسرت سامی یوسف بیان کرد: مذاکرات برای برگزاری کنسرت با این پدر این خواننده هم انجام شده و الان بحث ما فقط توافق مالی است و امیدوارم شرایط فراهم شود. پیش بینی ما هم این است که این برنامه در تهران و تبریز و اصفهان انجام شود.

مدیر سازمان هنری رسانه‌ای اوج در بخش پایانی این نشست به چند سوال حاشیه‌ای پاسخ داد از جمله اینکه به نظر می‌رسد سازمان اوج درگیر اسامی و چهره‌های خاص شده که سراغ افرادی همچون حاتمی‌کیا یا سیروس مقدم رفته است، یا برخی اتفاقات و حاشیه‌هایی که برای پخش سریال «ایستاده در غبار» پیش آمد، مطرح شد و یکی دیگر از موارد اشاره شده به حضور یکی از تولیدات از این سازمان در جشنواره‌ی خارجی ارتباط داشت در حالیکه طیف این سازمان به حضور در فرش‌ قرمزهای سینماگران ایرانی انتقاد دارند.

احسان محمدحسنی در پاسخ به این موارد گفت: ما با سیاه‌نمایی و نشان دادن فقر و بدبختی و خیانت به تماشاگر خارجی مخالفیم و حرفمان این است که چرا مثل مگس عمل می‌کنید؟  چرا مثل زنبود روی گل و زیبایی نمی‌نشینید؟

وی ادامه داد: سالی ۷۰۰ مستند در این موسسه توسط جوانان  ساخته می‌شود، ولی نمی‌توانیم به پیشکسوتان پشت کنیم و پروژه‌های حساس باید توسط آن‌ها انجام شود. در همین راستا کاری که سیروس مقدم در «پایتخت پنج » انجام می‌دهد با چهار سری قبل تفاوت دارد و کار نیازمند استفاده از ظرفیت‌های بیشتر بود.

او درباره اینکه سازمان اوج تا چه حد بر محصولاتی که در آنها مشارکت دارد نظر می‌دهد؟ گفت: ما عابر بانک نیستیم که افرادی بیایند، تولید کنند و بروند. قطعا سازمان اوج دارای فکر و نگاه است.

وی اضافه کرد: اخیرا درباره زیرنویس فیلم «ایستاده در غبار» جنجالی شد. اگر شما جای من باشید که دو فایل صوتی به دست‌تان برسد که متوسلیان خودش را در آن معرفی کرده و نکاتی را گفته که اصلا در فیلم به آن‌ها اشاره نشده است، آیا به شکل زیرنویس آن را به اثر اضافه نمی‌کنید؟ ان هم بدون این که به کلیت کار آسیبی بزند.

محمد حسنی در آخر درباره سریال «صدام» که قرار بود ساخته شود نیز توضیح داد: این یکی از اولین پروژه‌های ما بود که متن خوبی را علیرضا نادری نوشت، اما نگارش این متن از یک جایی به بعد با بیماری سرطان و درگذشت فرزند ایشان همراه شد پس باید بازنویسی می‌شد و ایشان انگیزه‌ای برای این‌کار نداشت، ضمن اینکه متن جذاب و هولناکی نوشته بود و از زاویه‌ای به ماجرا نگاه کرده که می‌توانست برای همه در دنیا جذاب باشد. بنابراین گروهی تازه برای بازنویسی آمدند ولی متن را تغییر دادند و در نهایت این مورد تایید اوج نبود.

او گفت: بخش اعظمی از این سریال باید در بغداد و عراق و کاخ‌های صدام  ساخته شود و برای تولید این اثر به کارگردانی نیاز داریم که در یک روز بیش از یک و نیم دقیقه کار بسازد بنابراین در شرایط فعلی چون منابع ما محدود است و سازمان اوج نمی‌تواند همزمان روی دو پروژه الف ویژه کار کند، فعلا روی سریال «هنگام بیداری» (سیروس مقدم) متمرکز هستیم تا به نتیجه برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید